aihetta sivuten ruvennut itseäkin ottamaan päähän kaikki aloittelijat jotka heti ekana kuukautena heittää n 100 metriä ja putterillakin 80 metriä
.itse olen ollut kohtuu luonnon lahjakkuus ja heitinkin putterililla n 65 metriä heti alkuun ,mutta olenkin harrastunut kaikkia heittolajeja koko ikäni.
Mutta kun olen tutuille ja muutamille pro aloittelijoille vetänyt keihäsmitan kenttää ja sanonut draivaapas nyt! Niin ne + 100 metriset on 55-65 metriä ja midari 80 m on 4o metriä.ja kaikki silmin kirkkain puhuu jalalla mitatuista tai tolppien välistä..ostakaa se mitta motonetistä 19.90 e niin voitte myös rauhassa oppia näkemään kehitystä..ja todeta sen että 100 metrin saavutus vaatii oikeasti töitä!
Tuossa täytyy olla jo päässä vikaa jos noin lyhyitä matkoja luulee satasiksi
. Eikö kouluissa ole enää niitä metrin tauluviivaimia, joista voi hahmottaa kuin pitkä askel siihen tarvitaankaan? Itse heitin 4 viikkoa aloittamisen jälkeen suoralla 120m tasaisella kentällä melkein täysin tyynessä kelisssä, ehkä inan löyhä myötäinen saattoi olla. Mitan otin kansalaisen karttapaikasta ja koska tiesin heitto ja putomispaikan tarkkaan, niin pitäisi olla pätevä tulos. Tämän vuoden elokuussa siitä tulee 2 vuotta täyteen, enkä ole saanut sitä rikottua ollenkaan
. Silloin tosin tuli käytyä heittämässä kentällä täysiä melko usein toisin kuin nyt. Putteri ja midari ei lentänyt sitten yhtään mihinkään. Nyt tilanne on se että saan kovalla draiverin vaivalla ehkä just sinne satkuun, mutta midareilla pääseekin jo yli 80m ja puttereilla ainakin lähelle sitä. Ei tosin niillä ole tosissaan tullut testattua. Radalla tulokset on tietenkin huomattavasti parempia kuin loppukesästä 2012, mutta alkaahan tuo syödä miestä kun pituudessa ei juuri kehitysaskelia ole otettu.