Kertokaapa jotkut vähän vanhempien lasten vanhemmat että minkä ikäisenä homma on alkanut silleen ihan oikeasti kiinnostamaan ja heitto luonnistumaan? Forehan vissiin lähtee ekana jotenkuten, vaikka onhan noissa Kids Disc Golf videoissa näkynyt aika huikeeta bäkkäriäkin vaahtosammuttimilta.
Tässä tulee nyt vähän vastausta tuohon kysymykseen ja vähän enemmän hieman asian sivusta.
Itsellä kotona 5- ja 7-vuotiaat pojat, kiekkoilu on tietysti alkanut kiinnostamaan "ihan itsestään" kun ovat nähneet isän kiekkopinot ja vähän heittämistäkin (siis ennen kuin itse lähtivät mukaan), tuputtanut en ole ollenkaan mutta ollaan toki kiinnostuksen herättyä käyty heittämässä jotain helppokulkuisia 9-väyläisiä ja mielellään vielä sellaiseen aikaan että isommin porukkaa ei väylillä ole - sekä lasten turvallisuuden että muiden harrastajien hermojen säästämiseksi.
Tiedän että lasten mukana olo herättää joissain henkilöissä epäilystä siitä että "tajuukohan noi päästää ohi", tai närää että "miks pitää tuoda tuon ikäisiä radoille". Huoli varmaan on lähinnä sitä että kuinkahan kauan se oma kierros nyt kestää
. Mielestäni nämä ovat kuitenkin vähemmistössä, suurin osa tuntuu suhtautuvan varsin hyväksyvästi aiheeseen - ainakin kun pitää huolen siitä että päästää nopeammat ohi!
Meidän pojilla kummallakaan ei yleensä keskittyminen riitä tuota yhdeksää väylää pidempään, joten itsekin lähden sillä asenteella että sitten lopetetaan kun muut asiat alkavat kiinnostaa enemmän, enkä väkisin retuuta kierrosta loppuun jos mielenkiinto loppuu kannustuksesta huolimatta jo aiemmin. Jos sattuu olemaan niin erikoinen tilanne että vaimo on myös mukana niin silloin yleensä pojat lähtevät äidin kanssa tekemään muuta, esim. tutkailemaan luontoa ja isi voi jatkaa kierroksen loppuun
.
Olen huomannut että puttailuun voi riittää mielenkiintoa pidemmäksikin aikaa, joten sielläkin on jonkin verran vietetty aikaa kun läheltä löytyy tuollainen kolmen korin harjoittelupaikka. Pienemmälle pojalle varaan välillä jotain muutakin tekemistä tuonne harkkakoreille mukaan. Seitsemänvuotias poika jaksaa jo vähän pidempäänkin keskittyä, ja pystyy bäkkäriltä heittämään 150g Leopardilla (tai varmaan millä vaan kevyellä kiekolla) parhaimmillaan tuollaiset 20-30m ilman mitään isompia treenauksia, olen antanut vaan lyhyet neuvot ja vähän demoa ja sitten itse kokeilla ja jos on kysynyt lisää niin olen neuvonut, mutta tuntuu oppivan ihan katselemalla muiden heittoa aika hyvin.
Summa summarum, 5-vuotiaan kanssa pystyy jo lähtemään tietyin reunaehdoin ja varauksin. Veikkaan että ala-asteen loppuluokilla voi alkaa olemaan jo sitten enempi mielenkiintoa viettää pidempäänkin aikaa radoilla, uskon että sillä on paljon merkitystä mitä ikätoverit alkavat harrastamaan, toivoisinkin että liikuntatunneille tuota jossain vaiheessa viriteltäisiin ohjelmaan mukaan, koulun lähelle on tosiaan jo nuo kolme koria saatu, niin mikään ei estäisi sinne virittämään jotain pientä rataa liikuntatuntia varten.