meil oli entisessä duunissa pari ihan chileistä pimahtanutta jotka halus kokoajan laittaa kaikkien ruokaan niitä hyper tulisia soosejaan ja syöttivät kaikille chilikarkkeja. alko käydä hermoon jo.
viljely kyllä kunnioitettavaa, en mä sillä. mut varo tota 
Ihan noin pahasti ei toistaiseksi ole tullut hurahdettua

(Edit: eipä vissiin niin, kun luin tuotokseni

) Sen verran kuitenkin chilit veivät mennessään, että ensi vuodelle on suunnitteilla enemmän ja isompaa!! Jonkinlaista vesiviljelyviritelmää olen ainakin suunnitellut ja uusia siemeniä on muistaakseni yhdeksää lajiketta.
Vesiviljelyyn kannustaa osaltaan mullan määrä. Laskin tuossa juuri, että yhteensä parvekkeen ja olohuoneen kasveille olen raahannut n. 300 l ja sama määrä pitäisi nyt raahata biojätteeseen. Onneksi nyt hissi toimii, toisin kuin alkukesästä, kun seitsemänteen kerrokseen säkkejä retuutin

Ensi kaudelle tulossa pelkästään chiliä ja ehkä jotain yrttejä. Perunoissa aivan liikaa vaivaa, vaikka tokihan juuri itse nostetut perunat ovat kovin herkullisia; Siikliä vielä. Chileissä on auennut aivan uusi maailma tajuttuani kunnolla, että se voi olla erittäinkin tulista, mutta silti maistua hyvälle.
Tulossa yksi ainoa capsicum annuum -lajike, joka on Jalapeño vaikkei se kovin hyvältä maistukaan, eikä muuta sinne päinkään. Muutama Habanero tyyppinen capsicum chinense, joista löytyy sitten jo erittäin hyviä makuja sekä useita eri lajikkeita capsicum pubescens ja capsicum baccatum -lajeista, jotka sitten räjäyttävät suussa sellaisen makupommin ettei uskoisikaan.
Menneellä kaudella tuli satoa arviolta 3-4 kg ja sitä on sitten grillattu uunissa ja grillissä täytettynä sekä reilun kilon satsin laitoin hapattumaan samalla idealla, kuin hapankaali tehdään. Viikonloppuna pitäisi olla maistelun aika, kun nelisen viikkoa on saanut nyt pulputella. Tuoreenahan toki makujen vivahteet pääsevät parhaiten esiin ja paljon mennyt pelkiltään tai tulisempia lajikkeita sitten leivän päällä juuston kanssa.
Onneksi hyvinvarustelluista kaupoista löytyy nykyisin paljon muutakin, kuin iänikuista Hollantilaista Jalapeñoa ja Habaneroa, mikä parasta, erikoisemmat lajikkeet ovat yleensä vielä kotimaisia. Chilihän on kaiken lisäksi oikeaa super foodia, maailman vitamiinipitoisimpia tunnettuja hedelmiä. Kaikki rohkeasti maistelemaan