Turun Pro-tourin kisat olivat ja menivät viikonloppuna 3.-4.8. eikä niistä sitten paljoa jäänytkään käteen.
Eka kiessi oli varsin heikko 67 (+8 / 908 reitattu), mutta sallittakoon tämä koska en ole pelannut kuin kertaalleen viime kesänä Lausteen radalla, enkä muistanut sitä paikoitellen niin hyvin. Kävin kyllä ennen kierrosta nopsaa kävelemässä radan läpi (kun ilmeisesti kunnon kisoissa ei saa käydä lämppäämässä radalla vaikka se olisi käytännössä melkein tyhjä --> hyvä tietää tulevaisuuden kannalta), mutta meninpähän kävelemään väärän layoutin. Kisoissa pelattiin ilmeisesti ensin lay-out 2 (WTF?!?) eli "metsä" ja tämän jälkeen layout 1 eli "niitty". Aika hämäävää kieltämättä järjestäjiltä. Vähän sama kuin ensin kirjoittaisi kirjan osan 2 ja tämän perään sitten osan 1. Noh, TD:n selitys oli että "kaikki löytyy netistä".
Ensimmäinen kierros alkoi kiinteältä väylältä 11 eli doglegilta. Pistin siihen ennen kiessiä yhden harjoitusheiton täydellisesti kupille ja sanoin porukalle että "eipä olis pitänyt käyttää tota hyvää heittoa". Noh, varsinaisen heiton tietysti nakkasin Mandon kautta ulos ja uusi avaus laatalta. Lopulta tripla-bogey seiska korttiin. Hyvin alkoi kiessi. Kiinteä väylä 15 (tiipaikka metsän reunalla, kori "taskussa") olikin sitten kisoissa sangen lempeä. Nappasin siitä kohtuu huonoista avauksista huolimatta ekalla kahdella kiessillä birkut ja kolmannellakin olin puttaamassa birkkua 7 metristä, mutta ohi.
Kiinteä väylä 20 (hysse puiden taakse, avaus tieltä) oli kyllä aikamoinen fiasko. Ekalla kierroksella muut ryhmästämme avasi korille, minä n. kymmenneen metriin. Pähkäilimme siinä hetken oliko se kymppi, kunnes kaveri tuli mittaamaan ja juuri kun olin alkamassa puttaamaan niin viereiseltä väylältä huikattiin, että "ei sitä väylää ole tarkoitus pelata". Itse olin siinä kirjurina ja olin siis kävellyt "väärän" layoutin läpi, joten en muistanut että tätä väylää ei ollut tarkoitus pelata. Tilannetta ei myös yhtään auttanut se että poolikaverini oli merkannut scorecardeihin itse manuaalisesti pelattavat väylät ja oli vahingossa kirjannut myös kyseisen väylän pelattavaksi. Tästä annan kyllä ison nootin järjestäjille, jopa kolmesta eri syystä: ensinnäkin jos kisoissa ei radan väylää pelata, niin tiilaatalle tulisi selkeästi merkitä tämä (laittaa iso ruksi mattoon, huputtaa väyläkartta tms.; juurikin NIIN kuin Karkkilalaiset ovat nähtääkseen tehneet Prodiscus Openissa, jossa kävin eilen treenaamassa), toisekseen scorecardeissa luki vain väylänumerot 1. -->18., vaikka selkeästikin olisi parempi merkitä niihin ne väylät, jotka väylätauluissakin lukevat ja kolmanneksi juurikin tuo layouttien järjestys-sekaannus. Omaa hölmöyttähän tuo tietty loppupeleissä oli, mutta toisaalta selkeätä laiskuutta myös järjestäjien puolelta. Noh, kaikillehan siitä rankut merkittiin. Poolikavereitani kävi eritoten sääliksi, kun kukin oli avannut kohtuu hyvälle birkkuputille. Kun vain olisi ollut joku paikallinen poolissa...
Muilla väylillä ei juuri sitten tapahtunutkaan mitään erityisen mainittavaa; kierroksen toiset kaksi birkkua nostin kiinteiltä väyliltä 7 ja 13. Loput olivatkin sitten vuorotellen tasaista paria ja bogeya.
Toinen kierros oli huomattavasti ekaa pirteämpi ja lopputulokseksi tuli 63 (+4 / 937 rating). Kierros alkoi ironisesti juurikin tuolta edellisen kierroksen rankku-väylältä eli kiinteältä 20. Tästä perus-par eli en saanut hyvitettyä tuota edellisen kierroksen hölmöilyä tällä. 21. väylällä (alamäki tiukkaan puuränniin, mando oikealla) heitin n. 25 metristä yläpantaan hienon birkkulähestymisen, mutta ikäväkseni ei jäänyt siis kippoon. "Sipulinhajotusväylä" 22. (mm. minne Kärkkäinen oli ihan oikeastikin tuonut sipuleita tiilaatalle) meni kyllä kisoissa nihkeästi; kierrostulokset bogey, tupla ja tupla tästä (tosin par 3 onkin aika kova tälle väylälle mikäli ei ihmeen kaupalla pääse draiverilla alun karmeasta rännistä pitkälle ulos).
3. väylä (semi-neppi fore-ässä metsässä) menikin sitten ihan sähläykseksi. Avasin "täydellisesti", mutta kiekko nappasi viimeiseen pieneen väylän yläpuolella roikkuvaan havuun ja oikealle pöpelikköön. Tästä kohtuu helposta paikasta "varma-putti korin alle" jääkin vajaaseen kymppiin. Siinä itseksini manailen asiaa ja kävelen kiekolle jatkamaan peliä seuraavalla putilla. Noh, eihän se sitten ollutkaan minun vuoroni vaan huomasin että toinen kaveri olikin kauempana ja mallaamassa puttia. Häpesin käytöstäni, varsinkin kun luulin tosiaan että oli meikäläisen vuoro ja nyt varmastikin häiritsin kaveria jollain tasolla. Noh, Syrjiksen pitää sitten mennä vielä kuittaamaan tähän perään (vaikka minua hävetti jo valmiiksi), että "seuraa hei vähän peliä" (kaveri ei siis itse ollut puttaamassa). Noh, tästähän se oma peli vasta lukkoon menikin, sillä tuo kommentti jäi sen verran vaivaamaan että otin tästä vielä kolme puttia lisää. Ts. pelasin "helpon kakkosen" näköisestä avauksesta triplan. Kyllä v*tutti. V*tutti ja hävetti saman aikaisesti. Kuta kuinkin pahin mahdollinen kombinaatio.
Saisi tulla Toni joskus hieman kokeilemaan miltä tuntuu olla kunnon ADHD-ihmisen pään sisällä. Meikäläinen meinaan mm. hävittää/sotkee/hajottaa asioita/tavaroita n. keskimäärin varmaan 5 kertaa päivässä. Viimeisen kerran mm. olen käyttänyt ylipäätään mitä tahansa korua (kihlasormus pois lukien siis) n. 5 vuotta sitten, koska yhtäkään omistamaani en ole käytännössä onnistunut säilyttämään hävittämättä. Pyyhkeitä pidän kiessillä mukana jotain 3-4 kappaletta aurinkoisellakin säällä, koska kyllä niitä kohtuu usein matkan varrelle jääkin. Penkkiä en käytä, koska sitä saisi olla vain jatkuvasti etsimässä radoilta. Vastaavasti olen myös kova puhumaan. Meikäläinen vetää toisinaan firmalla koulutustilaisuuksia, enkä ole koskaan vielä a) käyttänyt mikkiä ja b) väsähtänyt kesken näissä 3-4 tunnin monologi-sessioissa. Nyt kyllä lähti mopo (TAAS) pahasti käsistä tässä, joten palataans asiaan.
Noh, kokosin itseni kuitenkin sangen mainiosti lopulta tästä farssista (vaikka väylä kummittelikin pitkään vielä mielessäni), sillä pelasin seuraavat kuusi väylää solidisti yhteensä yhden alle. Noh, tätä iloa ei kauan kestänyt, sillä kiinteällä 16. (yli 200 metrin väylä, jossa pelataan ensin koivikosta ulos ja sitten isoa antsaa aukealle) menin ryssimään tuplan. Avasin seiftinä täydellisesti "suuaukolle" putterilla, josta tarkoitus oli vetää sitten iiiiiiiso antsa. Noh, antsaa ei tämä heitto ollut nähnytkään ja kiekko lähti feidaamaan varsin nopeasti päätyen lopulta väylälle 15. Täältä iso hysse reiluun kymppiin, josta vielä "rohkea" puttiralli perään ja tupla korttiin. Kolmannella kierroksella pelasin muuten tämän väylä LÄHES IDENTTISESTI päätyen taas väylälle 15., mutta tällä kertaa kuitenkin pelastin parin hienolla n. 80-90 metrisellä hyssellä korin viereen. Hysse noin ylipäätäänkin kulki läpi kisojen erinomaisesti. Juurikin tästä syystä sain miltei kolmesti birkun 15. väylällä vaikka avaus karkasikin pari kertaa pahasti vasemmalle ja jäljelle jäi pitkä hysse. Antsa puolestaan oli läpi koko päivän ihan jumissa ja sekaisin, koska antsoista puuttui lähes järjestään antsa. Suurin syy tähän varmastikin on se ettei niitä 50-50 rysty-fore-pelaajana juurikaan tule reenattua. Ts. mikäli ei heitetä distanssia, niin itselleni on nykyään kutakuinkin se ja sama että onko väylä rysty- vai foreväylä. Tähän tilaan olen siis pyrkinytkin viime kesän kovalla fore-reenillä, mutta sen huonona puolena puolestaan nyt on ollut se että olen lähes tyystin unohtanut kuinka antsaa heitetään. Jotkut väylät kuitenkin kipeästi tarvitsisivat tuota antsaa juurikin joko a) väylän "profiilista" johtuen tai sitten b) koska tarvitsee saada maksimi-pituudet heitolle. Ensi kerralla kyllä jatkan tällä 16. väylällä suosiolla forella ja otan kohtuu varman parin...
Toisen kierroksen toinen birkku tuli siis Jokeri-hyssellä 23. väylältä ja kolmas ja viimeinen tuli puolestaan fore-nepillä kiinteältä 18. (lyhyt jyrkkä alamäki, kori alhaalla oikealla). Kiinteä 19. oli muuten mielestäni kenties yksi radan helpoimmista birkku-väylistä (168 metriä pitkä tosin, mutta avauksen pääsi tykittämään lähes täysiä varsin leveään väylään, josta ei sitten tarvitse muuta kuin tiputtaa Jokeri-hysse korille, jonka takanakin on vielä n. 10 metriä tilaa), mutta itse onnistuin ryssimään tämän peräti kolmesti! Ensimmäisellä kieroksella hysse lyhkäseks ja par, samaten myös toisella. Noh, kolmannella kierroksella kokeilen tässä tykittää avauksen aivan täysiä (100 % tehoilla 85 % sijaan) kahden edellisen "huonon" parin motivoimana ja eipä siinä muuta kuin ekaan puuhun ja sen alle --> korttiin bogey. Harvinaisen surullinen väylä siis meikäläiselle, jos laskin että siitä pitäisi ottaa birkku vähintäänkin 50 % ajasta.
Kolmannella kierroksella pelattiin lähes täydet 22. väylää. Kierros meni minulla lopulta ihan läskiksi lopun (osittain väsymyksen tuomien) mokelluste takia. Kierrostulokseksi erittäin huono 84 (+11 / rating 900). Lähtöaikojen kanssa oli kieltämättä vähän sähläystä sillä edellisenä iltana n. klo 22 olin tarkistanut että meikäläisen tiiaika (kolmas kiekka golflähdoin) oli klo 9:40, mutta paikan päällä se olikin muuttunut klo 9:50. Onneksi siis näin päin. Paikan päällä ei myöskään ollut missään päivitettyjä lähtöaikoja, vaan ainoa tieto löytyi Laihosen kämmentietokoneelta (eli netistä).
Kierros alkoi hyvin kolmella parilla, joista viimeinen oli mahtava pelastus syvältä kolmosen puskista (kiekko puolessa välissä väylää). Nelosen tiille tultaessa Ville tuli siihen hyväntuulisen skauttaamaan tulevia väyliä eritoten pidennettyä kiinteää 5. väylää. Noh hyvän tuulisuus tarttui siinä sitten minuun ja kysyin jotakin kilpailuun liittyvää siinä sitten Villeltä. Noh, harmikseni ja omakseni hölmöydekseni siinä olikin juuri Huotelinin Vesa avaamassa samalla selkäni takana laatalla ja tällä meni selkeästikin tästä keskittyminen uusiksi. Noh, se hyvin mahdollisesti vaikutti kaverin peliin kun tämä nakkasin avauksensa ensimmäiseen mahdolliseen puskaan. Tällä kertaa hävetti jo vähintäänkin yhtä paljon kuin toisen kierroksen vastaavantyylisessä tilanteessa. Selkeästikin pitäisi keskittyä enemmän (eli käytännössä siis intensiivisesti ja aivan koko ajan, koska puolilla valoin EN pysty mitään tekemään) kanssapelaajien tekemisiin.
Noh, oma pelikin meni siitä sitten aivan pakettiin (osittain koska hävetti ja osittain koska uskon vakaasti karman lakiin). Avaus AIVAN liikaa vasemmalle, josta sitten jouduttiin pistämään pommihysseä. Mittailin tuota hysseä siinä hyvän aikaa ja pistin menemään. Ihmettelin kun kiekko ei palauttanut käytännössä ollenkaan vaan päätyi n. 20 metrin päähän korista. Sinällään kumma kun olin kuitenkin hyssetellyt hyvin läpi viikonlopun. Noh, selitys selvisi kun kävelin kiekolle. Olin napannut vakaan ST Tiipparin sijaan (LUOTTOkiekko hysseihin, perus rystyihin, perus foreihin ja ties vaikka mihin, löytyy kolme identtistä joista aina kaksi bägissäö) hieman samanvärisen Ch Sidewinderin (flippi-/rolleri-/pommiantsakiekko, johon ei huvikseen turvauduta)! Tein muistaakseni viimeksi viime kesänä kertaalleen tämän samaisen mogan että nappaan vahingossa väärän kiekon käteen enkä edes heittoa mallaillessani huomaa sitä. Kyllä huomasi että olin AIVAN tilteissä hölmöilyistäni.
Eikä parempaa ollut luvassa meikäläiselle. Pitkällä vitosella heitin täydellisen avauksen dessulla lähelle normaalia korin paikkaa. Katsoin että korille - joka siis oli syvällä metsässä, kapean aukon takana - oli todella vaikea suoraan päästä joten ajattelin heittää putterilla suuaukolle ja nostaa varman parin. Noh, valitsinpa vähän turhan vakaan putterin ja heitin aivan liian pupumaisesti, joten kiekko päätyi lopulta vasemmalle OB:lle n. 40 metrin päähän mistä lähdettiin liikenteeseen. SURKEA HEITTO! Ja oltiinpahan siinä vielä sitten kymmenisen metriä korkea puurivistön takana, joten tästä hieman vajaa upsi ja tupla-bogey-kutonen korttiin. Suraavalla kiinteällä seiska väylällä puolestaan fore flippaa täysin ja kiekko suoraan OB:lle. Bogey korttiin. Kasilla avaus suoraan hyssenä vasemmalla olevaan pöpelikköön ja bogey korttiin. Olen siis pelannut nyt +5 viimeisen neljän väylän aikana = EI HYVÄ. Ei sillä että edelliset kaksi avaustakin tällä kasilla olivat jääneet aivan vasemman OB-rajan tuntumaan, suorastaan lähes säkällä. Väylän opetus: heitä ensi kerralla ALIvakaalla kiekolla ja/tai pirusti kovempaa.
Metsäväylät menivätkin sitten tällä kertaa solidisti (kokonaistuloksena lähes nappiin) ja pelasinkin seuraavat yhdeksän väylää yhden alle.
Kierroksen lopussa miestä rupesi valitettavasti vähitellen väsyttämään (ainakin henkisesti) ja pelasinkin viimeisen kuuden väylä aikana kolme tuplaa, yhden bogeyn ja kaksi paria. Maaginen kiinteä 20. (ekan kiekan rankkuväylä) piti edelleen taikansa, sillä tällä kertaa huomasimme avausten jälkeen, että korinpaikkaa olikin siirretty. Muut poolikaverit manasivat tätä oikein kunnolla, mutta meikäläinen suorastaan nauroi sisällä koska olihan tämä väylä ollut jo muutenkin NIIN FARSSI!

Itselläni myös oli käynyt ehdottomasti paras säkä, koska olin ainoa joka oli selkeästikin "väylällä", koska oma (hyssekorille tarkoitettu) avaukseni oli epäonnistunut, nyt siis minun edukseni. Huonoimman arvan sai Rami, joka oli avannut puiden vasemmalta puolelta Fore-hyssellä ja jäänyt hieman lyhyeksi (nyt siis SUORAAN puiden takana)!

Noh, Rami pelasti bogeyn, muut poolikaveri mokelsivat turhautuneina ja itse sain parin. Aika paha sanoa millainen maku tarkalleen tästä väylästä lopulta jäikään suuhun. Kierroksen huonot (ja kenties jopa hieman epäonnisetkin) suorituksen kruunasin viimeinen kiinteä 23. väylä jossa fore-avaukseni jäi vajaa kympin lyhyeksi ja paikalle saavuttuani oli hieman yllätyksekseni rollinut OB:lle. Drop zonelta sitten vielä läskiksi mennyt putteriheitto ja tupla korttiin. Pelsin tämän väylän kisoissa par - bogey - tupla. Ei mikään ihan ihanteellisin sarja, varsinkin kun katsoo "kokemuksen" mukana tuomaa kehitystä...
No niin, ja sitten jaetaan tähän loppuun ensimmäistä kertaa meikäläisen blogihistoriassa kisojen leijonat ja lampaat!

Tarjolla on siis leijonia sekä lampaita molempia yhdestä kolmeen. Aloitetaan lampaista.
3 lammasta - tämä on paha. Toisaalta kisajärjestelyissä oli vakavia puutteita erityisesti rataan ja sen selkeyteen liittyvissä asioissa. Toisaalta taas itse mokelsin välillä oikein urakalla, ja mikä vielä pahinta, niin käyttäydyin selkeästi väärin peräti kahteen otteeseen kisoissa. Yleistä manailua oli semmoinen about perusmäärä, kenties jopa hieman keskiarvoa vähemmän. Hmmmmm... ...kuten sanoin, tämä on paha. Toisaalta omat mogani olivat minusta vakavampia, mutta toisaalta taas järjestäjillä on enemmän vastuuta kisoissa kuin meikäläisellä. Ok, nyt tiedän mitä tehdään: pistetään splittiin. Eli:
- 2 1/2 lammasta: allekirjoittanut, pääsyinä paikoitellen tosi jäätävä (huonolla tavalla siis) peli ja puhuminen väärään aikaan
- 2 1/2 lammasta: kisojen järjestelyt/järjestelijät, pääsyynä erityisesti ratakarttaan liittyvät häsläykset
- 1 lammas: tämä myönnettäköön nyt Syrjikselle, koska löi lyötyä maahan ja maksoi meikäläiselle mahdollisesti yhden tai kaksi heittoa (joskin omassa päässähän se vika lopulta aina on, vaikka kuka tekisi/sanoisi ympärillä mitä --> tätä pitää meikäläisen ehdottomasti kehittää yhtä lailla kuin omaa käyttäytymistä/havainnointia). Ei kuitenkaan mikään erityisen vakava moga (ei siis läheskään meikäläisen mogien tasoa), joten ei tarvitse ottaa itseensä mikäli sattuisit lukemaan tämän. Kaveri on kuitenkin tosi hyvä tyyppi!
- 3 jellonaa: Tapani Aulu, koska nousi viimeisellä kierroksella hienosti kärjen ohi pelaten maagisen -10 / bogeyfree kierroksen. Joskin teki tämän kotiradallaan, mutta kuitenkin. Magee fleda kanssa.
- 2 jellonaa: Vesa Huotelin, koska ei valittanut/sanonut mitään meikäläiselle vaikka selkeästikin kaveri häiriintyi juttelustani Villelle ja selkeästikin tätä v*tutti. Jäätävää itsehillintää ja käyttäytymistä! Hyvä jätkä kaikin puolin! Meikäläinenkin voisi ottaa oppia Vesan käytöksestä ja maltista radalla. Vielä kun Vesa saa oman keskittymisensä niin hyvän kuntoon, ettei ympärillä olevat tapahtumat enää vaikuta tämän omaan peliin, niin kaveri on ihan selkeätä kolmen leijonan materiaalia!
- 1 jellona: Hmmm... En nyt kyllä ihan suoralta kädeltä keksi oikein ketään mainitsemisen arvoista tähän. Myönnetään tämä siis ihan puhtaasti kilpailusuorituksen mukaan suhteessa omaan reitingiin. Lopputuloksissa jaetulla sijalla 18. näytti olevan kaveri, jonka rating oli kilpailuhetkellä 899 (tämä ei tietty aina kerro läheskään kaikkea pelaajan todellisesta tasosta, mutta nyt kuitenkin). Kaveri on kuitenkin pelannut kierrosratingit 977, 946 ja 991. Kohtuu jäätävää alle 900 rating kaverilta! eli yksi jellona myönnetään täten Mikko Nieminen nimiselle kaverille (pistää miettimään että olisikohan kenties kotirata...?)!