Nyt on ihan pakko liittyä tähän lammesta sukeltelu keskusteluun mukaan. Oma mielipiteeni on taas se, että jos itsellesi jonkin tärkeän kiekon hukkaat lampeen ja joku sukeltaja sen sieltä käy hyvää hyvyyttään poimimassa laitteilla on kohtuullista maksaa se 4e löytöpalkkiota. Mietitään vaikka tilannetta, että hukkaat lampeen jonkun 50e arvoisen keräilyharvinaisuuden (jos joku niitä edes heittää) ja näet sukeltajan siellä lammessa/järvessä niin miettikääpä omalta kannalta jaksatteko sukellella ihmisten kiekkoja joka toinen päivä kun tullaan kysymään ''Multa lähti toi mellakka upsi vähän lapasesta nii etsä viitsis käydä sen tuolta 6 metristä hakemassa'' Sukeltaja käy kiekon hakemassa pohjasta ja itse sanotte vaan ''kiitti'' ja lähdette kävelemään. En ainakaa itse kovinkaan kauan jaksaisi tuollaista harrastaa, että sukeltelisin toisten kiekkoja enkä saisi mitään korvausta. Onhan sukeltajillakin muutakin tekemistä siellä pohjassa kuin muiden kiekkoja kaivaa, joten se 4e minimissää ei ole kauhean iso korvaus menetetystä kiekosta.
Asia on aivan eri jos siellä joku ui kalsareillaan ja kiekkonne on 2 metrin päässä hänestä. Mutta ei se laitteilla sukeltelu mitään ilmaista ole.
Toki täytyy muistaa, että jos kiekkosi on joku aivan rupunen eikä ole väliä onko se siellä pohjassa vai ei. Joten älkää vaivatko niitä ensin uimaan laitteilla se 150m ja sen jälkeen viellä etsimään kiekko jostain mutapohjasta jollette ole valmiita maksamaan.
En tiedä voiko tähän verrata, mutta kuvitellaan vielä lisää. Harrastatte jääkiekkoa ja teillä on treenit hyvällä talvella jossakin ulkokentällä. Naperot vippailee kiekkoja laidan yli teidän kaukaloon ja pyytää 3 minuutin välein keskeyttämään teidän treenit ja vippaamaan kiekon takaisin. Missä kohtaa alkaisi teille itsellenne riittäämään? Eihän siitä mitään löytöpalkkiota voi pyytää mutta ehkä fiksut ymmärtää mun pointin. Siinä menee omat treenit piloille sekä hermot palaa. Sama kuin sukeltajilla omat sukellukset menee piloille ja hermot menisi mulla ainakin.