Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Toiminta löytökiekon kanssa  (Read 104603 times)

Offline Keijok

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: niko
Vs: Toiminta löytökiekon kanssa
« Reply #105 on: 23.07.15 - klo:16:33 »
Vaadin saada vastauksen minne, minkä ja minkä värisen kiekon
Miksi, kiekossa oli yhteystiedot, eikö se riitä? Jos löydät lompakon kadulta otatko yhteyttä omistajaan ja vaadit saada tietää mistä lompakko löytyi?

Tiesin, että kyseessä on junnu joten suuri riski että haluavat haalia itselleen kaiken.
Mitä? minkä kaiken? kyseinen junnu olisi halunnut itselleen kiekon jossa on hänen yhteystiedot? meinaatko että junnu oli käynyt metsässä kirjoittamassa jonkun muun kiekkoon oman numeron jotta saa sen itselleen kun joku muu sen sieltä löytää?

Offline alspe

• Seniori
    • View Profile
« Reply #106 on: 23.07.15 - klo:19:36 »
Eikös se lätyn mallin voi kertoa kun kerran numerokin pohjassa oli? Itse ainakin soittaessani kerron että löysin esim Innova Grooven radalta nönnönnöö, ja jos osaa kiekon värin ja muovin kertoa niin palautukseen... ja miksei muutenkin koska numero oli pohjassa
Tuo on hyvä tapa kyllä, ehkä tarkemmat tuntomerkit kuuluu asiaan. Ajattelin, että kyllä fribaporukka kiekkonsa ja hukkaamisensa tietää.
Kaikki kiekot toki eivät kuule niille joiden numerot siinä on. Kiekkoja vaihtelevat jatkuvasti, en oleta että minun numerolla oleva kiekko on enää minun. Itse en tussia lisää kiekkoihin eli jos ostan käytetyn niin korkeintaan koitan poistaa vanhat merkinnät.

Mulla ois ainakin palanut käämit jos ois vaadittu kertomaan minkä kiekon oon hukannut.  Se voi olla, että olen hukannut sen eilen tai kolme vuotta sitten. Voi olla, että ite olen sen kyseiselle radalle hukannut tai sitten joku on sen kertaalleen löytänyt ja hukannut muualle.

Millä ruuhkaisella radalla makaa 3 vuotta kiekot puskissa? Tuo on totta, että uudelleen löytämiselle on suuri mahdollisuus. Alunperin kysyin siksi, että oletan heittäjien tietävän mitä hukkaa ja minne. Voi olla, että on myyty eteenpäin tai sitten löydetty ja hukattu uudestaan. Koska yhteyttä otin niin en toki havittele sitä itselleni vaan sille joka sen on hukannut. Toki loogista on se, että se kuuluu sille kenen numero siinä on mutta miksi ei ole loogista tietää mitä on hukattu, ei sinnepäinkään?
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Enrico

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
« Reply #107 on: 23.07.15 - klo:22:51 »

Mulla ois ainakin palanut käämit jos ois vaadittu kertomaan minkä kiekon oon hukannut.  Se voi olla, että olen hukannut sen eilen tai kolme vuotta sitten. Voi olla, että ite olen sen kyseiselle radalle hukannut tai sitten joku on sen kertaalleen löytänyt ja hukannut muualle.

Millä ruuhkaisella radalla makaa 3 vuotta kiekot puskissa? Tuo on totta, että uudelleen löytämiselle on suuri mahdollisuus. Alunperin kysyin siksi, että oletan heittäjien tietävän mitä hukkaa ja minne. Voi olla, että on myyty eteenpäin tai sitten löydetty ja hukattu uudestaan. Koska yhteyttä otin niin en toki havittele sitä itselleni vaan sille joka sen on hukannut. Toki loogista on se, että se kuuluu sille kenen numero siinä on mutta miksi ei ole loogista tietää mitä on hukattu, ei sinnepäinkään?

Ei puskissa välttämättä, mutta Meri-Toppilan lammesta on tullut kyllä niin vanhoja kiekkoja takaisin etten edes muistanut sellaisia omistaneeni. Mä en ihan oikeestikaan tiedä aina, että mitä olen hukannut ja minne. Nytkin tuli viestiä että joku vihreä midari löytynyt, enkä saanut millään päähäni mikä se voisi olla. Vasta kun kuulin, että kyseessä on Z Comet, hokasin että omistin sellaisen joskus 3 vuotta sitten.

Offline r0ttis

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joona
  • Seura: LFC
« Reply #108 on: 24.07.15 - klo:11:13 »
En tiedä onko täällä ollut puhetta, mutta Mukkulassa Iskun lammessa käy joku sukeltaja porukka, joka haalii kiekkoja itselleen. Selvästi eivät ole fribaporukkaa, koska kun asiasta on huomautettu ja pyydetty viemään löytölaatikkoon tai näyttämään löytyneitä kiekkoja on alettu uhkailemaan turpaan vetämisellä ja käsketty painumaan v*ttuun.

Eli joku porukka luulee pääsevänsä ansioille näillä sukellusreissuillaan. Tosin kyseiset kiekot haisee niin pahalle että ainakin face to face kaupat varmasti jää haaveeksi  ;D Useampia kymmeniä kiekkoja on nähty sieltä kerättävän "parempaan" talteen.  :-[

Offline BlackStar

• ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
« Reply #109 on: 24.07.15 - klo:13:44 »
En tiedä onko täällä ollut puhetta, mutta Mukkulassa Iskun lammessa käy joku sukeltaja porukka, joka haalii kiekkoja itselleen. Selvästi eivät ole fribaporukkaa, koska kun asiasta on huomautettu ja pyydetty viemään löytölaatikkoon tai näyttämään löytyneitä kiekkoja on alettu uhkailemaan turpaan vetämisellä ja käsketty painumaan v*ttuun.

Eli joku porukka luulee pääsevänsä ansioille näillä sukellusreissuillaan. Tosin kyseiset kiekot haisee niin pahalle että ainakin face to face kaupat varmasti jää haaveeksi  ;D Useampia kymmeniä kiekkoja on nähty sieltä kerättävän "parempaan" talteen.  :-[

Emmä oikein ymmärrä että mitä pahaa tässä on. Jos olet itse nakannut kiekkosi lampeen niin käykää ihmiset myös itse sukeltamassa ne pois jos vielä kiinnostaa samalla kiekolla paiskata. Tai ainakin kympin löytöpalkkiot joka kiekosta mikä lammesta on sukellettu. En mä ainakaan pelkästä mutalammikossa sukeltelun ilosta alkaisi näitä keräillä, eikä sitä voi muiltakaan vaatia

Lammesta sukeltaminen ei myöskään tee kenestäkään toisen kiekon omistajaa.
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline r0ttis

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joona
  • Seura: LFC
« Reply #110 on: 24.07.15 - klo:15:21 »
Voisko taas laittaa banaania tolle perustrollimiehelle?

Offline BlackStar

• ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
    • View Profile
« Reply #111 on: 24.07.15 - klo:16:34 »
Erimieltä oleminen=trolli? Meehhän huollattaan trollitutkasi ja pikkusen vihaseen

Kannattaa huomioida oma ulosanti hiukan huolellisemmin.

t: Mode
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Mikavain

• Seniori
    • View Profile
« Reply #112 on: 24.07.15 - klo:16:56 »
Voisko taas laittaa banaania tolle perustrollimiehelle?

;D Tällä kertaa ainakin nimi kohdillaan. Ei sillä, että se heittämiseen liittyis millään tavalla, mutta eikös sen 90 luvun hitin sanat ollut jotain tyyliin. "I'm the firestarter, twisted firestarter."
Nyt osui oikeasti kohdilleen. Sinänsä kyllä tällä kertaa hiukan samoilla linjoilla itsekin. Mun kiekon lammesta sukeltaessaan/kahlatessaan on kiekon kyllä ansainnut tai ainakin kunnon löytöpalkkion eli lähes uuden kiekon hinnan. En kehtaisi mennä vaan ottamaan omaani takaisin. Aina voin itsekin mennä sukeltamaan, mutta tuskin menen.

Offline salontom

• Täysjäsen
  • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi S.
« Reply #113 on: 24.07.15 - klo:20:12 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä olis oikea tapa sukeltajan (tms.) lähestyä kiekon omistajaa? Jos itsellä olis sukellusvehkeet en niitä mutaiseen lammikkoon menis huollattaan. Pesut kaasut ym mitä nyt liittyy vaivanpalkka ja varmaan tars mennä sillon kun ei ruuhkaa (esim klo 6 aamulla).
Eli toisin sanoen miten lähestyä omistajaa "maksa X € niin saat kiekkos takas". Jos hyvää hyvyyttään soittelee esim kymmenen kiekon omistajalle voi yhdeltä (10%) saada kympin vaivan palkkaa muut ottaa kiekon takas ja pyytää toimittaan kotiovelleen.

Offline Larbis

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lari Leino
« Reply #114 on: 24.07.15 - klo:23:53 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä olis oikea tapa sukeltajan (tms.) lähestyä kiekon omistajaa? Jos itsellä olis sukellusvehkeet en niitä mutaiseen lammikkoon menis huollattaan. Pesut kaasut ym mitä nyt liittyy vaivanpalkka ja varmaan tars mennä sillon kun ei ruuhkaa (esim klo 6 aamulla).
Eli toisin sanoen miten lähestyä omistajaa "maksa X € niin saat kiekkos takas". Jos hyvää hyvyyttään soittelee esim kymmenen kiekon omistajalle voi yhdeltä (10%) saada kympin vaivan palkkaa muut ottaa kiekon takas ja pyytää toimittaan kotiovelleen.
Kyllähän kiekoista sen lakisääteisen min. 4€ löytöpalkkion vois sukeltaja pyytää. Jos kiekon omistajalle 4€ oman kiekon takasin saannista on liikaa, nii ei se sit kovin tärkee kiekko ollu. Lakihan sanoo, että löytäjä saa pitää löytötavaran, jossei omistaja kolmen kuukauden aikana maksa löytöpalkkiota.

Ite palautan kiekot ilman mitään palkkiopyyntöjä, mutta otan kyllä sen muutaman euron palkkion, jos joku tarjoaa. Tähän mennessä kuusi löytökiekkoa, joista kolme olen palauttanut omistajalle (yhdestä sain 2€), yhden saanut pitää ja kaksi tiedotonta, joiden omistajia ei näkynyt kierroksella, pitänyt itse.
Innova Competition Bag:
2* 300s Pa1, Soft Kannel
2" Supercolor Esp Buzzz, Ti Buzzz OS
Proton & Neutron Crave, 4* Star Teebird, Ch. & Luster Fd3
4* S-Pd, 2* S-Dd
PDGA #82633

Offline triveri

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: J. Uotila
  • Seura: Lokit
« Reply #115 on: 24.07.15 - klo:23:56 »
En ymmärrä tuota "lammesta sukelletun kiekon saa pitää itsellään" periaatetta. Jos kiekon löytää, on se palautettava omistajalle jos siinä on yhteystiedot, löytyi se sitten vedestä tai maalta. Kiekon löytämiseen vaadittava työmäärän suuruus ei oikeuta löytäjää pitämään itsellään kiekkoa. Kukaan ei pakota ketää sukeltelemaan ja jos kiekkoja löytyy vedestä on hyväksyttävä se, että ne palautetaan omistajilleen samalla tavalla kuin muutkin kiekot. Jos sitä ei hyväksy on ehkä parempi mennä sukeltelemaan kiekottomiin lampiin. Ei se lampi ole mikään paikka, jossa ei säännöt ja hyvät tavat päde.
Harjoittele kun pelaat, niin pelaat kuin harjoittelet.

Offline BlackStar

• ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
    • View Profile
« Reply #116 on: 25.07.15 - klo:00:40 »
En ymmärrä tuota "lammesta sukelletun kiekon saa pitää itsellään" periaatetta. Jos kiekon löytää, on se palautettava omistajalle jos siinä on yhteystiedot, löytyi se sitten vedestä tai maalta. Kiekon löytämiseen vaadittava työmäärän suuruus ei oikeuta löytäjää pitämään itsellään kiekkoa. Kukaan ei pakota ketää sukeltelemaan ja jos kiekkoja löytyy vedestä on hyväksyttävä se, että ne palautetaan omistajilleen samalla tavalla kuin muutkin kiekot. Jos sitä ei hyväksy on ehkä parempi mennä sukeltelemaan kiekottomiin lampiin. Ei se lampi ole mikään paikka, jossa ei säännöt ja hyvät tavat päde.

Se on minun silmissänikin juuri näin.

Offline onte

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Oskari Nieminen
« Reply #117 on: 25.07.15 - klo:11:08 »
Ite oon aina sillä periaatteella heittelemässä että jos kiekko hukkuu eikä sitä hetken etsinnän jälkeen löydy ja jatkan seuraavalle väylälle niin kiekko on silloin hukkunut enkä edes oleta että sen ikinä takaisin saisin. Kerran on joku soittanut perään kun kiekon hukkasin ja silloinkin sanoin että löytäjä saa pitää, oli kuitenkin hommattu jo korvaava kiekko. Jos kiekko on itselle niin tärkeä että sen välttämättä takaisin haluaa niin miksi sitten itse lopetti etsinnät?

Offline Enrico

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
« Reply #118 on: 25.07.15 - klo:13:44 »
Ite oon aina sillä periaatteella heittelemässä että jos kiekko hukkuu eikä sitä hetken etsinnän jälkeen löydy ja jatkan seuraavalle väylälle niin kiekko on silloin hukkunut enkä edes oleta että sen ikinä takaisin saisin. Kerran on joku soittanut perään kun kiekon hukkasin ja silloinkin sanoin että löytäjä saa pitää, oli kuitenkin hommattu jo korvaava kiekko. Jos kiekko on itselle niin tärkeä että sen välttämättä takaisin haluaa niin miksi sitten itse lopetti etsinnät?

Mä oon ainakin aatellu että poolikaverit ei tykkää jos yhtä kiekkoa jäädään lorkkimaan tunniksi. Toki sitä voos palata etsimään, mutta se voi siinä vaiheessa olla jo jonkun muun bägissä.

Offline Gusse

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niklas Gustafsson
  • Seura: FgTKU
« Reply #119 on: 25.07.15 - klo:14:08 »
Nyt on ihan pakko liittyä tähän lammesta sukeltelu keskusteluun mukaan. Oma mielipiteeni on taas se, että jos itsellesi jonkin tärkeän kiekon hukkaat lampeen ja joku sukeltaja sen sieltä käy hyvää hyvyyttään poimimassa laitteilla on kohtuullista maksaa se 4e löytöpalkkiota. Mietitään vaikka tilannetta, että hukkaat lampeen jonkun 50e arvoisen keräilyharvinaisuuden (jos joku niitä edes heittää) ja näet sukeltajan siellä lammessa/järvessä niin miettikääpä omalta kannalta jaksatteko sukellella ihmisten kiekkoja joka toinen päivä kun tullaan kysymään ''Multa lähti toi mellakka upsi vähän lapasesta nii etsä viitsis käydä sen tuolta 6 metristä hakemassa'' Sukeltaja käy kiekon hakemassa pohjasta ja itse sanotte vaan ''kiitti'' ja lähdette kävelemään. En ainakaa itse kovinkaan kauan jaksaisi tuollaista harrastaa, että sukeltelisin toisten kiekkoja enkä saisi mitään korvausta. Onhan sukeltajillakin muutakin tekemistä siellä pohjassa kuin muiden kiekkoja kaivaa, joten se 4e minimissää ei ole kauhean iso korvaus menetetystä kiekosta.

Asia on aivan eri jos siellä joku ui kalsareillaan ja kiekkonne on 2 metrin päässä hänestä. Mutta ei se laitteilla sukeltelu mitään ilmaista ole.

Toki täytyy muistaa, että jos kiekkosi on joku aivan rupunen eikä ole väliä onko se siellä pohjassa vai ei. Joten älkää vaivatko niitä ensin uimaan laitteilla se 150m ja sen jälkeen viellä etsimään kiekko jostain mutapohjasta jollette ole valmiita maksamaan.

En tiedä voiko tähän verrata, mutta kuvitellaan vielä lisää. Harrastatte jääkiekkoa ja teillä on treenit hyvällä talvella jossakin ulkokentällä. Naperot vippailee kiekkoja laidan yli teidän kaukaloon ja pyytää 3 minuutin välein keskeyttämään teidän treenit ja vippaamaan kiekon takaisin. Missä kohtaa alkaisi teille itsellenne riittäämään? Eihän siitä mitään löytöpalkkiota voi pyytää mutta ehkä fiksut ymmärtää mun pointin. Siinä menee omat treenit piloille sekä hermot palaa. Sama kuin sukeltajilla omat sukellukset menee piloille ja hermot menisi mulla ainakin.