Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen keräilyä  (Read 64626 times)

Offline Jamppa95

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Ikonen
  • Seura: Rauman Frisbee
Kiekkojen keräilyä
« on: 23.10.13 - klo:15:01 »
En nyt ainakaan pienen etsimisen jälkeen löytänyt täältä yhtään keräilykiekkoihin liittyvää keskustelua, joten eiköhän olisi aika tännekin sellainen saada. Jostain syystä harvinaiset kiekot ja niiden keräily ei ole suomessa lähellekään samalla tasolla kuin jenkeissä, missä niitä arvostetaan ja niistä myös maksetaan kunnolla. Toiveena tietenkin olis että näin kävis myös Suomessa joskus  :)

Nyt muutama vuosi on tullut pyörittyä keräilyhommissa erittäin aktiivisesti. Muutama sata harvinaisempaa lättyä on hyllyyn kertynyt ja kova tarve on saada lisää  :D jatkuvasti törmää siihen valitettavaan asiaan että monet pelaajat ovat täysin tietämättömiä siitä millaisia kiekkoja on tehty 10 vuotta sitten, ja vanhemmista on sitte turha enää edes puhua... Itseäni ainakin kiinnostaa lajin historia todella paljon. Olen koittanut kerätä kattavan kokoelman 80- ja 90-luvun kiekkoja, erityisesti innovaa. Tuntuu hienolta omistaa pala lajin historiaa  :)

Olisi kiva jos sais jotain keskustelua aikaseksi tästä. Esitelkää nyt kaikki mitä harvinaista teiltä löytyy, kyselkää mitä mieleen tulee, ehkä joku muukin vielä innostuis  :)

Kiitos!

- Jani Ikonen & Tatu Luukkanen

Offline Doggeri

• Täysjäsen
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyrki Passila
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: Kiekkojen keräilyä
« Reply #1 on: 23.10.13 - klo:15:16 »
Siis tottakai lajin historia kiinnostaa ja erityisesti millaisia kiekkoja sillon ennen aikaan oli. Mutta jos kerta alottajalla on kokoelmaa, niin olisi mukava nähdä kuvia?

Offline amyggs

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aku Mykkänen
  • Seura: Disc Golf Varkaus ry
« Reply #2 on: 23.10.13 - klo:15:18 »
Taisi täällä jotakin ketjua aiheesta olla, mutta se ei oikein tainnut ottaa tuulta purjeisiin. Täällä Suomessa löytyy kyllä keräilijöitä, mutta hei eivät hirveesti ääntä taida itsestään pitää ;) 

Minulta löytyy jonkun verran jo yleisesti keräilykiekoiksikin kutsuttavaa  lötää esim. 11x kc pro aviareita ja roceja, augusta wraitheja yms yms. Se missä keräilykiekon ja peruskiekon ero menee on aika haastava hahmotettava.

Kysymys! Heittääkö porukka esim näillä "keräilykiekoilla" minkä verran, vai onko ne aarrearkussa kotona? Minulla on bägissä putteri osasatolla 11äksää ja fairway osastolla 11x iigleä. Toki voisin heittää ihan perus runin kiekoillakin samat heitot :) Ei nuo minusta tee yhtään parempaa heittäjää. Onpahan jotakin legendaarista edes bägissä, koska suorituksissa sitä harvemmin on :D

I don't always throw hyzers, but when I do I throw them from the deep and hairy valleys of my armpit.

Offline Jamppa95

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: 23.10.13 - klo:15:25 »
Juu kuvia tulee kyl mut tässä nyt esimerkiks jotai mitä löytyy.  :)

http://s1309.photobucket.com/user/jamppa95/library/Circle%20stamps?sort=3&page=1

Offline amyggs

• Juniori
  • **
    • View Profile
« Reply #4 on: 23.10.13 - klo:15:27 »
Erittäin nättejä circle stämppejä ;D
I don't always throw hyzers, but when I do I throw them from the deep and hairy valleys of my armpit.

Offline ripa

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Koskinen
  • Seura: ReTee
« Reply #5 on: 23.10.13 - klo:15:27 »
Oli aiheesta jonkin verran keskustelua jo täällä http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,1910.0.html

Offline Jamppa95

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 23.10.13 - klo:15:29 »
No joo sitä tarkkaa rajaa on kyllä vaikee vetää että mikä on keräilykiekko ja mikä ei  :D mutta noin yleisesti nii mulla ainakin tuotannosta poistetut kiekot/stämpit on aina keräilykiekkoja. Ite pelaan kanssa 11x roceilla ja 10x bansheilla ja CE fireillä oon pelannut, mut oikeestaan se ajatus mulla olis et yhtään heittämätöntä vanhaa kiekkoa en ala heittämään vaan ne jää hyllyyn. Käytännössä vaan uusia enää ostan eli kun nuo nykyään bägissä olevat kcp/ce kiekot loppuun kuluu niin en enää uusia  niiden tilalle ota.

Offline amyggs

• Juniori
  • **
    • View Profile
« Reply #7 on: 23.10.13 - klo:15:31 »
No joo sitä tarkkaa rajaa on kyllä vaikee vetää että mikä on keräilykiekko ja mikä ei  :D mutta noin yleisesti nii mulla ainakin tuotannosta poistetut kiekot/stämpit on aina keräilykiekkoja. Ite pelaan kanssa 11x roceilla ja 10x bansheilla ja CE fireillä oon pelannut, mut oikeestaan se ajatus mulla olis et yhtään heittämätöntä vanhaa kiekkoa en ala heittämään vaan ne jää hyllyyn. Käytännössä vaan uusia enää ostan eli kun nuo nykyään bägissä olevat kcp/ce kiekot loppuun kuluu niin en enää uusia  niiden tilalle ota.

Sama ajatus itsellä täysin. On siinä jotakin sellaista pientä lisää itselle, kun kaivaa jonkun legenda lätyn bägistä :)

Offline Jamppa95

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 23.10.13 - klo:15:36 »
Oli aiheesta jonkin verran keskustelua jo täällä http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,1910.0.html

Oho mites mä en huomannu tuota  ::)

Offline Jamppa95

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 23.10.13 - klo:15:38 »

Sama ajatus itsellä täysin. On siinä jotakin sellaista pientä lisää itselle, kun kaivaa jonkun legenda lätyn bägistä :)

Onhan siinä juu  :D ja kyllä esim tuo CE muovi on oikeesti ihan huippua, siis täysin eri luokkaa kun mikään nykyaikanen muovi

Offline amyggs

• Juniori
  • **
    • View Profile
Vs: Vs: Kiekkojen keräilyä
« Reply #10 on: 23.10.13 - klo:15:53 »

Onhan siinä juu  :D ja kyllä esim tuo CE muovi on oikeesti ihan huippua, siis täysin eri luokkaa kun mikään nykyaikanen muovi

No kyllä minäkin väittäisin että tuo 11x kc pro muovi on paremman tuntuista kuin uusissa runeissa ;-) Ennen oli kaikki paremmin :D

Offline Hara.far

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Hannu Rahikainen
  • Seura: Vuoksen disc golf
« Reply #11 on: 25.10.13 - klo:18:28 »
Löytyy muutamia mustia kiekkoja ja 10x KC-Pro eagle ja 11x KC-Pro Banshee  8) näillä kyseisillä kiekoilla ei heitetä
« Last Edit: 25.10.13 - klo:18:30 by Hara.far »

Offline Discboy_99

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
« Reply #12 on: 25.10.13 - klo:19:25 »
2012 Taiwan Open Metal Flake Gator, varmaan kannattais laittaa kaapin päälle eikä sillä heitellä..
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline Jooseppi

• Täysjäsen
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joose Saari
  • Seura: TFS
« Reply #13 on: 26.10.13 - klo:16:10 »
Star Gazelle, ChampyStar Dessu , Deep in the game- S-line PD , EO Glow PD rainbow stämpillä, Proto S-line PD , Twelve time Firebird, Pinnacle Rampage Dynamic Discsin Nikko Locastro stämpillä, S-line PD2 Seppo Paju stämpillä kaikenlaista muuta :D

Offline Dustee

• Seniori
    • View Profile
    • DustDye
  • Oikea nimi: Joni Tuhkanen
  • Seura: Prodigy Disc Street Team / RFG Ry
Kiekkojen keräilyä
« Reply #14 on: 02.12.13 - klo:07:33 »
Löytyisikö keltään Prodigyn D1 Protona ja First runina, mielellään hyvä kuntoisena..?