Keskustelussa on tullut esille Vihdin Kaatis. Tässä jotain kokemuksia sieltä:
Aloitellessamme hommaa ajattelin, että viiden tonnin leikkurilla saa ruohon leikattua. Kokemuksen myötä olen oppinut, että pitää olla viidenkymmenen tonnin leikkuri. Sitten pitää olla parinkymmenen tonnin pikkuleikkuri niitä alueita varten, joihin ei isolla koneella pääse. Käytettyjä koneitahan olemme ostaneet, joten noin paljon ei ole leikkureissa rahaa kiinni. Tämä kuitenkin riittänee perusteluksi sille, miksi Kaatis on maksullinen. Tai mieluummin käännän asian niin päin, että Kaatista ei olisi, jos se ei olisi maksullinen.
Maksut meillä hoidetaan siten, että kausipelioikeudet maksetaan seuran tilille, ja maksaneille toimitetaan bägiin ripustettava läpyskä. Siis simppeliä sekä pelaajalle että seuralle. Päiväpelimaksut maksetaan klubin postiluukkuun. Olen idealisti, joten lähtökohtaisesti luotan ihmiseen: Olen siis uskonut, että 80 prosenttia pelaajista hoitaa maksunsa, ja luulen, että suunnilleen noin se meneekin. Eiväthän kaikki maksa kaupassa asioinnistakaan tai julkisissa liikennevälineissä kulkemisesta, joten sadasta prosentista on turha haaveillakaan. Maksuja tarkistellaan satunnaisesti, ja silloin tällöin pummilla pelaavia kentällä tavataan. Selityksiä löytyy joka lähtöön, eikä läheskään aina päästä yhteisymmärrykseen asiasta. Kuitenkin vain kerran olen meinannut saada turpiini, kun kävin kyselemässä maksuista. Pummilla pelaavia on laidasta laitaan; ensikertalaisista yhden kiekon viskojista huipputason kilpapelaajiin.
Maksumme ovat mielestäni todella edulliset, joten en usko, että monikaan jättää Kaatista väliin maksullisuuden vuoksi. Näin varmasti tulisi olemaan muuallakin, jos hienoja puistomaisia kenttiä rakennettaisiin. Pienen maksun kenttiä tosin ei voi syntyä yksityisenä bisneksenä, sillä silloin maksut nousisivat moninkertaisiksi, mikä alkaisi jo ehkä tuntua kukkarossakin. Meidän kenttämme on kunnan mailla, ja sen rakentamiseen on saatu apua rahaksi muutettuna useiden kymmenien tuhansien eurojen verran. Noihin raameihin kun yhdistää valtavan määrän talkootyötä ja maksavat asiakkaat, niin homma on saatu pyörimään.
Minä toivoisin, että Suomeen nousisi lisää maksullisia kenttiä. Lajimme on niin hieno ja suureksi kasvanut, että sen on aika tulla ulos metsästä. Kymmenen vuotta sitten Talissa ymmärsin, mitä asialleen omistautunut talkooväki voi saada aikaiseksi. Joitain vuosia myöhemmin Skellefteåssa ja Järvassa näin, miten hienoja kenttiä saadaan aikaiseksi talkoiden ja pienten pelimaksujen yhdistämisellä. Kuka lähtisi tekemään seuraavaa vastaavaa?