Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 231798 times)

Offline Jasonih

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jonne Talvitie
  • Seura: FGCK, Singing Discgolf Club
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #405 on: 09.03.15 - klo:11:36 »
Hyvää tekstiä taas. Hyvä että olet kisailun makuun päässyt ja kalenteri alkaa täyttymään kisatapahtumista.
Alkoi vähän naurattamaan tuo lopussa ollut PS teksti. Minä se siellä kaupassa aloin katselemaan onko se, eikö oo, on se... Pakko oli sitten vielä kysymällä varmistaa henkilöllisyys :) Jälkikäteen itsekin vähän nolostuin, kun ääni ollut käheänä ja tuntui että piipitän vain jotakin ihmiselle, joka ei minua tunne :)

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #406 on: 09.03.15 - klo:14:19 »
Molemmat nolona siis! Hyvä me!

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #407 on: 09.03.15 - klo:14:21 »
Viime viikon Stoorit.Pun intended.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #408 on: 10.03.15 - klo:12:34 »
Eilen treenin lomaan kiessi aurinkoisessa Munkassa ja samalla kasaan kolmekymmentä kierrettyä rataa. Oisihan sen voinut paljon nopeammin vyön alle saada, mutta jossain vaiheessa loppui mielenkiinto väkisin kiertää uutta.

Ihan sopivaa kyllä, että juuri tuolla tuli kolmekybäset, kevään ensimmäisenä päivänä.

Offline Champion Beast

• Konkari
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
« Reply #409 on: 16.03.15 - klo:11:59 »
Moro Essi. Oon tuossa jonku hetken lueskellu sun blogia ja nostan hattua sille, että jaksat moista kirjoittaa. Varmasti moni löytää omasta harrastamisestaan välillä samoja fiiliksiä kaiken tekniikkapainimisen keskellä.

Luettuani melko runsaan otannan noista sun teksteistä mulla kuitenkin heräs pari asiaa jotka ajattelin laittaa näin kirjoitettuun muotoon..Koitan kirjoittaa rakentavasti ;)

Sun tekstistä paistaa läpi mieletön halu kehittyä ja oppia...nopeasti. Jotenkin äkkiseltään tuntuu, että asetat itsesi aika mahdottoman paikan eteen kun haluat oppia paljon ja heti. Et ehkä pysty tai halua myöntää itsellesi, että homma vaatii oikeasti pitkäjänteistä treenaamista ja se valitettavasti vain ottaa aikaa. Vuodessa kyllä kehittyy paljon, mutta harvoin se halu/ taso jolla haluaa pelata ja suorittamisen taso kohtaavat vielä muutamaan vuoteen harrastamisen aloituksen jälkeen.
Lisäksi ainakin tekstistä saa kuvan, että reenaat hetken jotain osiota ja jos se ei onnistu niin siirryt toiseen. Sun kannattas ottaa tietylle ajanjaksolle 1-2 asiaa joihin keskittyä muuta intensiivisemmin ja muut osa-alueet menee siinä sivussa sen hetkisellä tasolla miten menee. Yritätkö oppia liian paljon kerralla ja turhaudut kun haluttua tulosta ei heti synnykkään ? Elä huoli tuttu juttu varmaan jokaiselle.
Se, että jännität kisoja ja outojen pelaajien kans pelaamista on asia joka poistuu vain pelaamalla ;). Kukaan ei naura vähemmän aikaa harrastaneen pelaamiselle, tai ei ainakaan saisi nauraa... toivottasti kukaan ei moista harrasta.  Elä mieti miten muut heittää, ja sitä et miksi mää en saa avausta tuonne tai tuonne. Keskity siihen mihin sen hetkisillä taidoilla pystyy ja sitä kautta ole tyytyväinen suoritukseen jos se menee niin kuin se realistisesti on vain mahdollista.
Omaa peliäni paransi paljon 2v sitten tehty juttu, että aloin visioimaan heitot niin, että mihin omilla paukuillani oli pannu mahdollista missäkin kohtaa väylää sijoittaa, ja sitten yritin saada sen sinne. En enää seurannut niin tiiviisti muiden ryhmäläisten heittoja ja sitä kautta masentunut kun omat heitot ei ollu lähelläkään. Se kun saat pannun just sinne mihin haluat antaa melko mukavasti mielihyvää ja pontta peliin. Olettaen tietysti että ne odotukset on realistisia omaan tasoon nähden.

Elä annan ilon kadota sieltä pelistä sillä, että ressaat ittes näännyksiin "ku en osaa"-mentaliteetilla. Kaiken oppii kunhan jaksaa treenata tehokkaasti, tarpeeksi ja niitä oikeita asioita. Koskaan, ei koskaan ennen heittoa saa ajatella negatiivisesti että " tää ei tuu onnistuun ikinä" tai että "tää menee ihan varmasti outtiin". Se on varmin tapa murentaa sipuli jo eka väylälle. Mietit tiimatolla sieltä sen pahimman paikan ja lähet vaan rakentaan heittoa siten, että miten vältät joutumasta sinne. Ja jos se nyt lipsahtaa sinne "pahimpaan mahdolliseen" niin se maksaa sen yhden heiton ja peli jatkuu...
Yks hyvä neuvo on myös, että kun kävelee kiekolle, seuraavalle tiille jne., niin ei koko aikaa mieti tulevaa heittoa tai märehdi sitä mitä teki väärin. Se on henkisesti raskasta miettiä koko aikaa peliä jos rundi kestää vaikka 2,5h. Pika analyysi heitosta heiton jälkeen, mitä tapahtui ja miksi ja eikun eteenpäin. Sama homma kiekolla/ tiillä. Pahin paikka, tuuli, pannun valinta, heittolinjan valinta, suoritus, pika-analyysi ja menoksi.

Ressiä ja ittensä soimaamista vähemmäksi ja sitä kautta helpottaa henkisesti.

Hyvää tulevaa kautta 2015 !
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #410 on: 16.03.15 - klo:21:04 »
Viime viikko oli vuoden 2015 toistauseksi paras. Lukekaas miksi.

Offline Kempster

• Konkari
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
« Reply #411 on: 17.03.15 - klo:00:02 »
Essi, jälleen kerran todella hyvää pohdintaa, analyysia ja myös sitä kuuluisaa läpänderoost! Pari kertaa repesin huolella :D

"Seuraavaksi hyvällä itseluottamuksella tuli kierroksen ainoa kakkonen väylältä kaksi. Pelattiin toki lyhyelle koripaikalle ennen mandoporttia, mutta pitkän putin mä upotin siinä silti." -Essi

No nyt selvis miks sä juoksit siellä, meidän poolissa mietittiin että olikohan se karhun nähnyt tai jotain...  ::)

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #412 on: 17.03.15 - klo:09:25 »
Melkein kaikesta samaa mieltä Champ Beastin kanssa. PAITSI missä puhutaan pahimman mahdollisen kohdan välttämisestä. Tottakai se pitää heiton suunnittelussa huomioida jos on joku erityishasardi,mutta sen jälkeen kun kiekko ja heitto on valittu, sitten ei enää mietitä sitä vaan positiivisen kautta (kaikki tietää sen "ei tonne, ei tonne, ei tonne... noniin tonnehan se meni") suorittamaan. Tätä siinä ehkäkai haettiinkin mutta halusin alleviivata. Ja myös että joskus on vaikee suorittaa jos ajattelee liikaa sitä kiekon päätymispaikkaa koska se tulee vasta koko tapahtumaketjun viimeisenä. Joskus voi olla helpompi katsoo joku välikohde, esim puiden väli 15m päässä, miettiä millä voimalla, millä kiekolla ja missä kulmassa siihen olis hyvä osua jotta kiekko päätyisi sinne mihin haluaa. Kun kiekko on kädestä irronnut sitä ei kuitenkaan voi ohjata vaikka monesti tahtoiskin, joten "tekee oman osuutensa" ja antaa kiekon tehdä loput. Jos osuu siihen välikohtaan niinkuin aikoi eikä kiekko mene silti maaliin, oli kiekon valinnassa vikas tai siellä oli joku olosuhde tms. jota ei osannut arvioida.

Oho, taisin kanavoida sisäistä JR:ää tällä ajatuksenvirtaisella tekstiseinällä... ::)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #413 on: 17.03.15 - klo:12:36 »
Ehkä mä pohdin kaikkia turhautumisia tossa blogissani, jotta saan ne ulos itsestäni, enkä jäis märehtimään. Mut sääli, jos annan sellaisen kuvan, etten ole yhtään tyytyväinen omaan kehitykseeni. Koska olen kyllä. Tän talven aikana mun rystydraivi, jota ollaan pääasiassa treenattu, on ottanut ihan harppauksia eteenpäin ja vaikka pituus ei niinkään ole lisääntynyt, niin moni muu homma alkaa loksahtelee kohdilleen. Mä oon vaan mielenkiinnon ylläpitämiseksi aina halunnut jotain jännää kokeilla tai jos rystyilo alkaa kadota, mut kyllä tässä on tahkottu bäkkärii aika huolella. Kai mä koen toistavani liikaa itseäni, jos siitä aina kirjoitan ja se on sit jäänyt epäselväksi.

Mä en ihan ymmärrä pointtia tuossa sun teesissä, etten haluais myöntää itselleni kehityksen vievän vuosia. Tottakai se niin tekee ja aina voinee oppia uutta. Mutta mä oon ihan varma myös siitä, että tässä vaiheessa tapahtuu vielä suhteessa järjettömän paljon edistystä, kun olen niin alkutaipaleella.

Mä yritän vähentää stressaamista ja itsekritiikkiä. Se on ihan tietoinen tavoite tälle vuodelle. Mutta mä en ole koskaan elämässäni tehnyt näinkään pitkäjänteisesti asioita mitä en osaa, koska ahdistaa liikaa. Joten mulle on suuri askel jo pelata, vaikka pelottaa. Jatkaa pelaamista, vaikka epäonnistun. Nauraa kiessin lopuksi, kun se olikin yhtä hauskaa kuin aina, vaikka olin aivan paniikissa.

Se et mä haluisin olla jo hyvä on kai vaan inhimillistä. Oon mä silti älyttömän tyytyväinen niihin hetkiin, kun onnistun omassa tekemisessä. Nyt oli ensimmäinen kerta, kun pelasin naispoolissa, että mun peli ei hajonnut siihen, kun muilla ei ollutkaan täysin eri taktiikat. Yleensä mä alan peilaa omaa tekemistä muiden heittoihin, jos teoriassa mulle olis mahdollista tehdä samoin. Sit ku nää isokädet heittää 120m hyssejä, niin voin antautua paremmin omaan peliin.

Se että heittoa ajattelen vain heiton hetkellä, siinä on vielä opettelua. Yleensä kävelen lien taakse valmiiksi pohtimaan mahdollisuuksia, ettei tule sen suhteen kiire. Koen jopa ahdistusta, jos kiekko on niin kaukana etten voi jo suunnitella. Tää piirre tulee esiin muussakin kuin fribassa ja on kyllä aika rasittavaa.

Ja SanMiguelin kanssa samalla linjalla siitä, että ehdottomasti yritän olla ajattelematta WCS:sää. Jos se toteutuu niin yritän ottaa siitä haasteen. Riippuen onko treenikiessi vai kisat, seifti vai joku kikkayritys. Paitsi, jos on tilaa heittää upsi, ni AINA heitetään upsi.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #414 on: 17.03.15 - klo:12:42 »
Essi, jälleen kerran todella hyvää pohdintaa, analyysia ja myös sitä kuuluisaa läpänderoost! Pari kertaa repesin huolella :D

"Seuraavaksi hyvällä itseluottamuksella tuli kierroksen ainoa kakkonen väylältä kaksi. Pelattiin toki lyhyelle koripaikalle ennen mandoporttia, mutta pitkän putin mä upotin siinä silti." -Essi

No nyt selvis miks sä juoksit siellä, meidän poolissa mietittiin että olikohan se karhun nähnyt tai jotain...  ::)

No kai ny vähän tarttee juosta, ku eka birse tuli!

Onpa kiva kuulla, et teksti naurattaa. Oon ajatellu et kirjoitan vähän kuivasti :D

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #415 on: 17.03.15 - klo:14:49 »
Kehityksen kaaresta olen Essin kanssa samaa mieltä että kyllä se yleisesti ennemmin alussa on nopeampaa kunnes saavutetaan tietty taso (olisko se fribassa nyt se 100m heittäminen) josta eteenpäin treenaaminen vaatii entistä enemmän panostusta.

Rankkaa yleistystä kyllä, mutta monessa lajissa samoin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Champion Beast

• Konkari
    • View Profile
« Reply #416 on: 18.03.15 - klo:18:48 »
En tarkoittanu pahimman mahdollisen miettimisellä sitä, että se jää päähän soimaan :) vaan sitä, että eräs E. Väyrynen mulle joskus opasti että tiipaikalla ollessa mieti yks paikka siinä edessä olevalta väylältä mihin et halua joutua, ja pelaa sen mukaan. "Tylsää mutta varmaa peliä", oli toinen motto joka jäi Ernolta mun korvien väliin. En siis tarkoittanu et siitä tehdään mörkö itelle vaan ennemminki sitä, että korvataan "ei se nyt ehkä sinne tällä kerralla mee"-ajattelu "tuonne muuten en todellakaan halua joutua"-ajattelulla. Näin oppii välttämään turhia riskejä.

Upsista ollaan samaa mieltä :) Upsilla aina jos on tilaa... se on turvallista se ;)
Team Trilogy Finland

Offline Kempster

• Konkari
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
« Reply #417 on: 18.03.15 - klo:19:01 »
Hämmenetääs soppaa vielä vähän lisää... Mun mielestä parhaiten toimii "tonne mä laitan ja tota linjaa, ja ihan helposti" -ajattelu. Välillä toimii myös jos haastaa itelleen että "et varmasti onnistu saamaan tonne / osu tohon väliin, linjaan jne.", se on sit kiva todistaa itelleen että oli väärässä  :P

Edit: Mutta toi ensimmäinen on parempi opetella, mielummin positiivisuuden kautta kun negatiivisen.
« Last Edit: 18.03.15 - klo:19:03 by Kempster »

Offline Champion Beast

• Konkari
    • View Profile
« Reply #418 on: 18.03.15 - klo:19:14 »
Hämmenetääs soppaa vielä vähän lisää... Mun mielestä parhaiten toimii "tonne mä laitan ja tota linjaa, ja ihan helposti" -ajattelu. Välillä toimii myös jos haastaa itelleen että "et varmasti onnistu saamaan tonne / osu tohon väliin, linjaan jne.", se on sit kiva todistaa itelleen että oli väärässä  :P

Edit: Mutta toi ensimmäinen on parempi opetella, mielummin positiivisuuden kautta kun negatiivisen.

Noinhan se menee itelläki. Piti vaan eka tajuta oman draivin rajat että mihin asti pääsee varmasti ja missä alkaa se hajonta.
Team Trilogy Finland

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #419 on: 20.03.15 - klo:07:14 »
Nythän mulla meni niin, että kisassa pelasin aika järkevää peliä. Ykkösellä putterilla avaus, et saan pysyy väylällä. Kakkosella avaus putterilla mandoportin eteen, kun läpikään en koskaan pääse jne... Sitä fiksua peliä. Henkisesti rankkaa olla kokeilematta oikeasti, mutta kylmäpäisesti himmaaminen kasvattaa luonnetta. Treenikiesseillä sit pitää hakee ja kokeilla enemmän, kun tuloksella ei oo väliä.Silloin saattaa hiukan mennä hermotkin.

Olipa eilen raskasta, kun perässä tullut pooli oli jatkuvasti hengittämässä niskassa. Monella väylällä ne oli jo tiin takana kun meistä viimeinen avasi. Meitä oli siis vain kolme. Pitää tottua taas tähän, mut eilen ei kyemnyt toimimaan. Jos heittäis paremmin ni sais aina avata ekana! Kerran vain sain honorit.. otin sen kunniaksi seuraavalta väylältä bogin.