Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 230143 times)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #75 on: 24.08.14 - klo:22:49 »
Ensinnäkin 20 metriä on helvetisti lisää mittaa draiviin. Sillä voi esimerkiksi kiertää puita, heittää mieluummin hyssenä kuin suorana, vaihtaa draiveri midariin ja midari putteriin tai vain heittää hiljempaa.

Paikaltaan heittäminen on väärä tekniikka silloin, kun niin joutuu tekemään koska ei osaa vauhtia. Silloin vauhdinotossa on jotain pahasti pielessä, etenkin jos tarkkuus kärsii niin paljon, että lopettaa sen.

Treenatkaa hyvät ihmiset sitä, mitä ette osaa :)

Mua esimerkiksi harmittaa aina vain se, että joudun antamaan tasoitusta huonon upsini takia. Sitä ei voi korvata millään, kun sen aika tulee. Mitä enemmän on valikoimaa, sitä enemmän on... valikoimaa.

Offline Jouni

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
« Reply #76 on: 24.08.14 - klo:23:01 »
Joo onhan 20m paljon monessakin tilanteessa, noin suuri ero tulee kuitenkin vain nopeimmilla alivakailla draivereillani jotka jo itsessäänkin on virhealttiimpia. Putteriheitoissa ero on ehkä viitisen metriä, joka kertoo tietysti siitä että vauhdinottoni on aika ponnetonta.

Vauhdinotto on kyllä taas noussut omalla treenilistalla ykköseksi kun on saanut putin kulkemaan siedettävästi, se kun on ollut vuoden päivät vielä huonomassa kunnossa kuin vauhdinotto...

Myönnän kyllä että kaduttaa ettei jo aikoja sitten opetellut vauhdinottoa kunnolla (ja vauhditta heittäminenkin oli vaan paikaltaan repimistä), lihasmuistissa on niin paljon kuraa että joskus käynyt mielessä vasemmalla kädellä heittämään opettelu. :D

Kiitos Jaani, pisti kyllä miettimään treenejä ja omaa tekemistä taas vähän eri kantilta.
« Last Edit: 24.08.14 - klo:23:04 by Jouni »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #77 on: 25.08.14 - klo:00:24 »
Kiitos Jaani, pisti kyllä miettimään treenejä ja omaa tekemistä taas vähän eri kantilta.

Treeniasioissa ja tekniikkajauhamisessa ilo on aina puolellani.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #78 on: 25.08.14 - klo:07:06 »
-Treenatkaa hyvät ihmiset sitä, mitä ette osaa :)-

Niin totta ja sitäkin ärsytävämpää. Nyt on vielä kaikki niin jumalattoman vaikeeta, että pitää aloittaa siitä mikä on eniten sekaisin. Olis niin paljon kivempi vaan hioa niitä juttuja, jotka on edes jotenkin reilassa.

Lähipeli. Siinä on mun selkeästi heikoin osa-alue. Sit vauhdinotto ja anhyzer-heitot.
Siinä mun prioriteettilista just nyt. (Kunnes muistan missä kaikessa muussakin olen hukassa.)

-Essi

Offline Mahwell

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
« Reply #79 on: 25.08.14 - klo:08:43 »
Lähipeli. Siinä on mun selkeästi heikoin osa-alue.

Ai, että tää on vaikeaa. Mieluummin heitän 60-70 metrisiä "lähestymisiä" kuin 30 metrisiä. En tiedä mikä siinä on, mutta olen pähkäillyt sen olevan siinä, että noin lyhyellä matkalla kiekosta pitää päästää irti eikä niin kuin pitemmälle heitettäessä kun kiekko irtoaa kädestä. Mene ja tiedä, mutta eniten kehitettävä osa-alue myös täällä.
VDGC ry

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #80 on: 25.08.14 - klo:08:57 »
Lähipeli. Siinä on mun selkeästi heikoin osa-alue.

Ai, että tää on vaikeaa. Mieluummin heitän 60-70 metrisiä "lähestymisiä" kuin 30 metrisiä. En tiedä mikä siinä on, mutta olen pähkäillyt sen olevan siinä, että noin lyhyellä matkalla kiekosta pitää päästää irti eikä niin kuin pitemmälle heitettäessä kun kiekko irtoaa kädestä. Mene ja tiedä, mutta eniten kehitettävä osa-alue myös täällä.

Mulla on ihan hirveitä vaikeuksia voimansäätelyn kanssa. Useimmiten jää lähäri ujoksi tai menee metrikaupalla yli. Se kultainen keskitie uupuu täysin. Ja allekirjoitan ton kiekon irtipäästämisongelman.. noh ei se auta ku treenata lisää.

Fribanaaraan tunnustus: En heitä ollenkaan midareilla. O'ou.

-Essi

edit. Typo
« Last Edit: 25.08.14 - klo:08:59 by Aittatar »

Offline Jouni

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
« Reply #81 on: 25.08.14 - klo:09:01 »
Tuo on ollut mullekin aina tosi vaikeaa, en osaa heittää kuin "täysillä", jos yritän vähentää tehoja niin sitten tulee helposti ihan lutkuja heittoja jotka lähtee minne sattuu. Vähän aikaa sitten kuitenkin keksin ongelmaan ratkaisun tai ainakin kiertotien: Putteriforen opettelu. Pikkuisen vakaalla Envyllä heitän nyt melkein kaikki alle 50 metriset lähestymiset ja aina kämmeneltä jos vaan on yhtään järkevää. Huomattavasti helpompi hallita etäisyyksiä kun heitto lähtee periaatteessa vain kädellä ja katse kohteeseen naulittuna. Lisäksi tuossa on pikkuhiljaa oppinut muutenkin kämmenheiton saloja niin että draiverillakin onnistuu sitten pidemmät siivut mitkä oli ennen ihan mahdottomia heittoja.

Offline putthand

• Konkari
    • View Profile
« Reply #82 on: 25.08.14 - klo:09:08 »
Aina olen vauhdin kanssa heittänyt ja ilman vauhtia on yli 50 metristä turha yrittää. Ja kun minulla oli midarien kanssa suuria ongelmia Maikkari kertoi oman otteensa kiekosta ja alkoi toimimaan. Kolme sormea kiekon alle ja yksi puoliksi rimmin ulkopuolelle ja puoliksi sisälle. Löytyy ketjusta "Midarien kanssa ongelmia"  Ja vauhdin oton harjoittelua suosittelen kaikille :)

Offline Jussijii

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
« Reply #83 on: 25.08.14 - klo:09:20 »

Ai haaraputtiakin? Älä ny viitti!

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #84 on: 25.08.14 - klo:11:14 »

Ai haaraputtiakin? Älä ny viitti!

Ainiin. Kiitti kun muistutit haaraputista.

Lähäreihin olen itse opetellut air bouncen putterilla, koska se antaa anteeksi voimansäätelyn feeluja ja on ainakin itselleni helpommin säädeltävissä mitä kulmiin tulee. Lisäksi bounce tulee maahan lempeämmin eikä rollaile niin pahasti kuin esim. hysselähärit. Putterifore on myös valikoimassani, mutta ei enää niin hallitsevasti kuin ennen.

Niille, jotka kaipaavat jonkun jenkkipro:n vakuutusta kaikille tekniikkaopetuksilleni, sanottakoon että Avery Jenkins lähestyy bouncella usein.

Offline Hukka55

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Tommola
  • Seura: Disc Golf Vikings
« Reply #85 on: 25.08.14 - klo:11:56 »
Meikän mielestä tekniikka voidaan opetella kummin päin tahansa. On yksilöllistä kumpi tapa on helpompi, ensin vauhdin kanssa, ja sitten paikaltaan vai toisinpäin.

Mielestäni on täysin loogista että joillekin on ensin parempi opetella perusheitto paikaltaan ja yhdistää se vasta sitten vauhdinottoon, koska paikaltaanheiton asento on se, missä kohtaa x-step siirtyy saumattomasti kiekon eteenvientiin (näin silloin kun tekniikka on opeteltu oikein).

That said, vauhdinotto auttaa rytmittämään heittoa ja auttaa luomaan energiaa heittoon. Ja näyttäähän se nyt aivan hemmetisti siistimmältäkin kun heitetään vauhdin kanssa. :D
Drive for "Ohh", putt for "Doh!"

Offline jajvirta

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #86 on: 25.08.14 - klo:13:50 »
En osaa sanoa kumpi on parempi tapa opetella aluksi, vauhdilla vai ilman, mutta jos ilman niin sen pitää näyttää enemmän Schusterickin stand still -draivilta vs. mitä näkee tuolla radoilla 99% paikallaanheittäjistä. Koko keholla pitäisi saada painonsiirto, eikä vaan kurottaa kädellä pitkälle taakse. Systerikin videon löytää youtubesta sopivilla hakusanoilla (schusterick instruction tms).

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
Vs: Re: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #87 on: 25.08.14 - klo:13:59 »
En osaa sanoa kumpi on parempi tapa opetella aluksi, vauhdilla vai ilman, mutta jos ilman niin sen pitää näyttää enemmän Schusterickin stand still -draivilta vs. mitä näkee tuolla radoilla 99% paikallaanheittäjistä. Koko keholla pitäisi saada painonsiirto, eikä vaan kurottaa kädellä pitkälle taakse. Systerikin videon löytää youtubesta sopivilla hakusanoilla (schusterick instruction tms).

Juuri kyseli Lintumies, että pitäiskö kuvata mun heittotekniikkaa, niin sittenhän siitä voi kattoo minkälainen Willhelmina musta kuoriutuu. Mutta oikeasti, mä tiedän miten se pitäisi tehdä, en vaan osaa sitä vielä luotettavasti toistamaan. Baby steps.

-Essi

Offline ymme

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
« Reply #88 on: 25.08.14 - klo:14:54 »
itse kyllä reenaan paikaltaan ja askelilla. molempia tarvitaan usein ainakin niillä radoilla, joilla itse pelaan. troubleshottipaikoista harvemmin pääsee vauhdilla rykimään ja itse ainakin päädyn näihin suht usein 8)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #89 on: 25.08.14 - klo:17:00 »
Ok, nyt mä alan tajuta. Mä en osaa suhtautua tuohon vauhdinottoon tai vauhdittomaan heittoon kai asianvaatimalla vakavuudella, koska mun tarkkuus ei kärsi kummallakaan tavalla.

Otan vauhtia, jos haluan pidemmälle, mutta jos heitto on alle 70 metriä, on vauhdinotto hyödytöntä. Sitten heitän paikaltani, mutta en ole ajatellut asiaa tarkkuuden kannalta ainakaan viime vuosina.