Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 232006 times)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #180 on: 24.09.14 - klo:23:15 »
Siksi mä kysyinkin, että olenko mä ihan passé, koska silloinmunnuoruuessa oli kaikki toisin. Vakaa-sana tuli käyttöön joskus 2006 tai jotain. Ja kyllä!: sitä ennen oli ylivakaa, ei-kovin-ylivakaa, tosi-ylivakaa tai sit samat alivakailla. "Helppo heittää suoraan" tai "ei ole jyrkkää feidiä" oli siltä väliltä. "IHAN VITUN VAKAA" tarkoitti ainakin jossain vaiheessa sitä (ja monella edelleen), että kiekkoa ei saanut edes käymään suorassa kun jo vasenmetsä kutsui. Sitä ilmausta en ole vielä tähän päivään asti saanut kaaliini.

Ehkä mä tästä lähtien alan käyttää westsidediscsin luonnehdintoja "oikealle lentävä"/ "vasemmalle lentävä" / "suoraan lentävä". HUom! Kätisyydellä ei ole väliä. Nää pätee aina.  :D

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #181 on: 25.09.14 - klo:03:15 »
Ja muuten varmana sulla riittää rahkeet sinne 130 m paikkeille, jos terveys ei estä. Tekniikalla enemmänkin kuin lihakset poikki repimällä tulee metrejä. Tietysti piiskaa pitää antaa kiekolle, ei se pelkkä tekniikka kaikkialle vie. Pitää raumalaisesta muistaa se, että hallitseva naisten mestari on myös uintimaajoukkueessa ja SM mitalisti siinäkin lajissa. Se on voima ja kestävyyslaji riippuen matkasta. 

Onko Jaani mainostanut sulle uivansa? Se on mainio selän kipujen avustaja. Varsinkin palauttavana harjoituksena. Ex kilpauimarina voin sanoa, että voi uinninkin tehdä niin kovaa, että rasittuu paikat, mutta tukilajissa ei ehkä kannata repiä. Paraskin sanoja tässä, kun marathon plus 6 km meni tänä vuonna, mutta mun tekosyy oli kuntoutus heittokelvottomalle kädelle pistämällä aineenvaihdunnan päälle tulehduksen lievittämiseksi. Normipyörä rassaa kättä ajettaessa, siksi aika-ajotanko triathlonpyörässäni auttoi kättä, kun käsi ei kannatellut kropan painoa kipeällä kohdalla, vaan luusto kyynärpään yläpuolella hoiti homman pääosan ja loput tuli kyynärpäänyläpuolisista ehjistä paikoista.

Olet kyllä valinnut nihkeät kevyet kiekot tähän asti, ovat niin hyödyttömiä noissa painoissa muuhun kuin rollereihin, että ei ihme, että sulle jäi huono maku suuhun. Niin pitääkin, joten se on vain hyvä merkki. Huono on kiekkojen katoaminen. Heitä harvempia heittoja tai ilman nurmikkoa olevalla urheilukentällä, jotta löytyminen on helpompaa. Radalla taas katso sivusuunta, korkeus hysse ja nopeus viime hetkellä,  kun näköyhteyttä on, jotta voit arvioida, mihin kiekko menee. Kokenut pelaaja mukaan spotteriksi. Kaikkien heittäjien pitää seurata joka heitto, jotta kiekot lötyvät. Se on säännöissä.

Boss 140+ grammaisena ja Quasar 160+ voisivat olla toimivia kuplakiekkoja. Air Vipusta en ole kokeillut, mutta sinua 30 % pidemmälle heittävillä se on kuulemma pitkä, joten se lienee häijy vielä. Wraith 150+ voisi toimia myös. Bossista lähtisin ensin, koska sen ei pitäisi kipata niin helposti. Siinä pitäisi olla kasvun varaa, jos ostat yli 150 grammaisen.

Kuulemma fyysikoiden mielestä vakaus ei ole ollenkaan friboihin sovellettava termi, vaan se on semanttisesti oikea termi vain lentokoneiden siivistä puhuttaessa. Paremman puutteessa se on meillä käytössä. Ja jengi sotkee koko ajan termit. Vakaa on about suora kiekko. Enemmän vakaa on suorempi kiekko kuin verrokki. Enemmän ylivakaa on jyrä, joka kääntyy vasemmalle heti irrottuaan kädestä okrh, eli rhbh  :)

Paige heittää 140 m tasaisella ja harvoin 145 kisassa, kun me taitaa vieläkin olla 147 m monien vuosien kälkeenkin Ruotsissa Sirius Orion LF kiekolla muistaakseni Niloofar Mosavar Rahmanilla. Paigella on noin 145 m holari noin parin metrin alamäessä.

Offline Hukka55

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Tommola
  • Seura: Disc Golf Vikings
« Reply #182 on: 25.09.14 - klo:07:33 »
Kuulemma fyysikoiden mielestä vakaus ei ole ollenkaan friboihin sovellettava termi, vaan se on semanttisesti oikea termi vain lentokoneiden siivistä puhuttaessa. Paremman puutteessa se on meillä käytössä. Ja jengi sotkee koko ajan termit. Vakaa on about suora kiekko. Enemmän vakaa on suorempi kiekko kuin verrokki. Enemmän ylivakaa on jyrä, joka kääntyy vasemmalle heti irrottuaan kädestä okrh, eli rhbh  :)

Vakauksista tän verran:
Kiekolla on yksinkertaistettuna kaksi vaihetta, nopean spinnin vaihe ja hitaan spinnin vaihe, ja sen mukaiset vakaudet, eli HSS (High Speed Stability) ja LSS (Low Speed Stability).
Kun puhutaan kiekon vakaudesta, puhutaan vain HSS:stä, siksi fadea ei kannata tähän keskusteluun sotkea, se kun liittyy tuohon LSS:ään.

Ylivakaa: pyrkii kääntämään lennon nopean vaiheen aikana vasemmalle RHBH heitossa (HSS ylivakaa)
Vakaa: pyrkii olemaan kääntymättä lennon nopean vaiheen aikana (eli pitää annetun kulman) heiton aikana (HSS vakaa)
alivakaa: pyrkii kääntymään oikealle lennon nopean vaiheen aikana (HSS alivakaa).

Tuo että vakaustermit koskisivat vain lentokoneen siipeä ei kuulosta uskottavalta pikaisen googletus-session jälkeen.
Siipien ominaisuuksia haettaessa ei törmää näihin termeihin ollenkaan. Kiekko-artikkeleja sen sijaan tulvii. Vaikuttaisi siis siltä, että termit olisi nimenomaan luotu kiekkoa varten.

Lisäksi kiekko on ns. "siipi" (airfoil), jota koskee samat lainalaisuudet lento-ominaisuuksien suhteen kuin yleensä ei pyörivää lentokoneen siipeäkin, spinnin nopean vaiheen aikana. Mutta ne eivät ole yhteneviä kuitenkaan kaikkien lentoon vaikuttavien ominaisuuksiensa kanssa.

En ole fyysikko, joten en allekirjoita tätä 100%, mutta loogiselta kuulostaisi, eikös vain? :)
Drive for "Ohh", putt for "Doh!"

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
« Reply #183 on: 25.09.14 - klo:09:56 »
Onko Jaani mainostanut sulle uivansa?

siitä nyt on jo aikaa... enkä mä mitään uida osaa. Osaan nostaa painoja ylös, en muuta.

Off Topic: Mun mielestä voitaisi siirtää kaikki foorumin keskustelut Aitattaren treeniblogiin.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #184 on: 25.09.14 - klo:10:08 »
Onko Jaani mainostanut sulle uivansa?

siitä nyt on jo aikaa... enkä mä mitään uida osaa. Osaan nostaa painoja ylös, en muuta.

Off Topic: Mun mielestä voitaisi siirtää kaikki foorumin keskustelut Aitattaren treeniblogiin.

Osaat varmaan myös vetää painoja alas, don't sell yourself short dude!

Oon samaa mieltä, tänne vaan kaikki, mul on poppareita ja ylimääräistä aikaa.

Offline putthand

• Konkari
    • View Profile
« Reply #185 on: 25.09.14 - klo:10:22 »
Ja ei kannata ensimmäisestä kevyestä kippaavasta kiekosta hermostua. Blizzard bosseja on niin monen erilaisia toiset hirveitä rollerikiekkoja toisen niitä kuuluisia överijyriä 8)

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #186 on: 25.09.14 - klo:10:34 »
Ja ei kannata ensimmäisestä kevyestä kippaavasta kiekosta hermostua. Blizzard bosseja on niin monen erilaisia toiset hirveitä rollerikiekkoja toisen niitä kuuluisia överijyriä 8)

Hermostun kaikesta heti. Syytän myös kiekkoa mun tekniikkavirheistä. Because. I. Can.

Offline jajvirta

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
« Reply #187 on: 25.09.14 - klo:11:57 »
Jos hämmennän soppaa lisää kysymällä, että mihis katosi se periaate, että heitetään kiekoilla, joita olisi oman pituuspotentiaalin ja kiekon nopeuden mukaan tarkoituskin heittää?

Eli vähemmän Bossia ja enemmän Lepaa. ;)

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #188 on: 25.09.14 - klo:12:28 »
No jos sitä Lepaa joutuu laittaa hyssessä, ettei kippaa yli, niin onko sit oikeus ottaa leveärimmisempää käteen? Käsi "kasvaa", kun tekniikka paranee, niin ei se Leopardi oo enää täysillä tehoilla oikea kiekko. En mä voi hamaan loppuun asti heittää puolitehoilla tai hysseflipillä, just cause I'm a girl. Etkä luultavasti siten tarkoittanut, mutta moni näkee asian niin, että mun sukupuoli määrittelee mut heittäjänä.

Boss oli lähinnä sellanen "haluan kokeilla", ei seuraava askel kehityksessä. Eikö sunkin mielestä oo välillä kiva kokeilla jotain uutta? Ostin mä just itelleni Dessunkin. Because. I. Can.
« Last Edit: 25.09.14 - klo:12:34 by Aittatar »

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #189 on: 25.09.14 - klo:12:40 »
Mulla ois oikeastaan kaikille pieni pyyntö:

Kun suosittelet mulle kiekkoa, älä huomio sitä että olen tyttö. Mä oon silloin Esa ja Esalla on täyspainoinen champion Leopard alkanut kippaamaan yli eikä se TD2 tuu enää koskaan takaisin. Esa ei oikein tykkää kevyistä kiekoista, mutta 165g on jo aika kiva paino nopeammissa kiekoissa. Esa käy salilla, mut onhan se vähän rimpula silti, eikä penkistä nouse ku 40kg, mut täysii se aina yrittää. Ei oo jätkistä voimakkain siis, mut kyl se Kallee enemmän leukoja saa. Ku Kalle saa vaan kaks.

-Esa

Offline abber

• Juniori
  • **
    • View Profile
« Reply #190 on: 25.09.14 - klo:12:43 »

Kun suosittelet mulle kiekkoa, älä huomio sitä että olen tyttö. Mä oon silloin Esa ja Esalla on täyspainoinen champion Leopard alkanut kippaamaan yli eikä se TD2 tuu enää koskaan takaisin. Esa ei oikein tykkää kevyistä kiekoista, mutta 165g on jo aika kiva paino nopeammissa kiekoissa. Esa käy salilla, mut onhan se vähän rimpula silti, eikä penkistä nouse ku 40kg, mut täysii se aina yrittää. Ei oo jätkistä voimakkain siis, mut kyl se Kallee enemmän leukoja saa. Ku Kalle saa vaan kaks.

-Esa
;D ;D

Offline putthand

• Konkari
    • View Profile
« Reply #191 on: 25.09.14 - klo:12:44 »

-Esa

No kyllä toi star lite wraith mulla menee kauas ja en ole tyttö ;D

Offline abber

• Juniori
  • **
    • View Profile
« Reply #192 on: 25.09.14 - klo:12:47 »
Star/champ/gstar Ternikin vois olla kokeilemisen arvoinen.

Offline jajvirta

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
« Reply #193 on: 25.09.14 - klo:12:48 »
En huomioi, että olet tyttö ja saat kokeilla Bosseja ihan vapaasti. :)

Mutta. Siis.

Tarkoitin vaan, että jotkut ovat sitä mieltä, että bosseja ja dessuja kannattaa varsinaisesti heittää vasta 120m+ tehoilla. Oli sitten mies tai nainen.

Toiset ovat eri mieltä.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #194 on: 25.09.14 - klo:12:51 »
Se on ihan fine, jos kerta oletkin suositellut oikeista syistä sitä mulle. Tää ei ollut kohdistettu kellekään, koska en osaa sanoa mikä kullakin on taustalla noissa. Kunhan ei jatkossa ainakaan sukupuoli.

Mä oon vaan varma, että Esalle ei oltais suositeltu Starlite Mambaa.. just saying.