Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 194307 times)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #210 on: 09.11.14 - klo:00:41 »
Ps. Ei liittynyt ehkä niin paljon sun asioihin minkä kanssa painit mutta toivotaan että sait näkökulmia asioihin.

Jokainen näkemys ja kommentti antaa uusia ajatuksia.

Itsellänihän on edelleen hyvinkin voimakas kilpailuvietti ja voitontahto. Se ei ole poistunut mihinkään. Olen vain ehkä päässyt eroon siitä, että määrittäisin omaa ihmisarvoani tulosten perusteella, tai että pelaisin vain menestyäkseni. Enää ei ole siis pakko pärjätä tai pelata. Saan pärjätä, jos niin käy.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
« Reply #211 on: 10.11.14 - klo:07:45 »
Tervehdys!
Eilen vasta törmäsin tähän "naruun". Jaani on avautunut oikein kunnolla,aika huimaa tarinaa. Kun kesällä kutsuin Jaanin Nurmigolfin kutsukilpailuun, niin kerroit pitäväsi välivuotta, mutta lupasit silti harkita osallistumista. Ilokseni osallistuit tapahtumaan, mutta enpä tajunnut kuinka vakava syy oli empimisesi taustalla. Tekstejäsi luettujani ymmärrän nyt että vaati varmaan aika paljon lähteä silloin mukaan.
Tsemiä vaan ja toivottavasti löydät peli ilon uudestaan! Ja vaikka frisbeegolf on mahtava laji, niin ei se kuitenkaan ole maailman tärkeintä.

T.-väykkä -

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #212 on: 10.11.14 - klo:08:36 »
Kiitos, Väykkä.

Olivat oikein mukavat kisat. Kerrankin onnistuin pelaamaan ilman pienintäkään yritystä tai turhaa väkinäisyyttä, koska tällä kertaa tuloksella ei ollut mitään väliä. Kunhan pelasin ja kokeilin. Kivaa oli myös pelata vanhojen tuttujen kanssa ja nähdä muitakin konkareita kisaamassa.

Tällaiset tapahtumat ovat tervetulleita jatkossakin. Ja kyllä sinne golfkeskukseen vielä joskus pitää oikein kunnolliset isot kisat saada.

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #213 on: 10.11.14 - klo:10:17 »
Mielenkiinnolla olen seurannut Jaanin blogia. Omien pelivuosien aikana ollaan aina silloin tällöin satuttu samaan ryhmään.
Mieleen on kyllä jäänyt sellainen onnistumisen pakko, joka ei tahdo tietenkään ruokkia sitä onnistumista.
Hienoa kuulla jos siitä on päässyt eroon tai ainakin parempaan tilanteeseen :)

Jokainen painii omien juttujensa kanssa pään sisällä ja yksittäiseen heittoon keskittyminenhän tässä on olennaista, mutta ei todellakaan aina yksinkertaista. Tsemppiä jatkoon :)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #214 on: 26.11.14 - klo:10:20 »
Tässä kun koko elämä on syksynä mennyt sekaisin ja pää siinä samalla, olen alkanut myös pelata todella epävarmasti. Olen alkanut saada taas mielikuvia, joissa kiekko jää käteen tai lipsahtaa. Jos vaikka katson jotain kisavideota, alan samastua pelaajiin ja koen usein puttitilanteet niin, että minulla jäisi tuossa kohtaa käteen.

Man, that's fucked up!

Olen käynyt kahdesti pelaamassa tässä kuussa. Kiessi Kivikossa oli varsin hauska, koska lähes jokainen putti tuntui ihan paskalta, mutta sattui menemään sisään ihan puhtaasti. Sain myös gripparin, en pahan, mutta kuitenkin. Otin Mikon kanssa pientä tuloskisaa, ja johdin melkeinpä alusta asti yhdellä/kahdella heitolla. Väylällä 13 tyyppi avasi tolppaan, minä kuuteen metriin. Sanoin jo ääneen, että nyt jos tämän mokaan, tulee Miko tasoihin ja aivan varmasti ohi. Arvaahan sen, miten siinä kävi...
Sain tosin paluuputin sisään, vaikka llähes poikkeuksetta gripparin jälkeen alkaa ralli. Hävisin kierroksen. Putti hajosi ko. tapauksen jälkeen pahasti.

Männä (hyh, mikä sana) sunnuntaina kävin testaamassa about Suomen parhaaksi radaksi tituleeratun Kisakeskuksen. En tykännyt, mutta on keskeneräinen, niin ei siitä enempää.

Lämppäsin puttia ja homma kulki. Kiessillä en sitten saanutkaan yhtään yli kuusimetristä sisään. Kerran heitin ihan rennosti bägiselässä kolmesta metristä ohi. Ei siis ollut edes mikään hälläväliä-heitto, en vain jaksanut nähdä vaivaa. Se söi miestä, sillä olen vannonut, etten heitä huolimattomasti noin enää IKINÄ. No, lupaukset on tehty rikottaviksi. Pitäisi vain pelailla kuten huvittaa eikä hikoilla moisia hupikiessejä tuon vertaa, mutta se nosti verenpainetta kai liikaa. Siihen syssyyn kun lisätään huono keli ja pettymys radasta, alkoi huumorimittari vetäytyä pakkasen puolelle.

Seuraavalla väylällä nimittäin otin puttirallin birdiestä bogiin, vaikka olin about kuudessa metristä. Tässä vaiheessa alkoi kaali kuoria jo. Seuraava väylä pelattiin asfalttitien reunaa, mikä on vain rikos lajia kohtaan. Ok, väylä ei jää sellaiseksi, mutta sen kuulin vasta myöhemmin... Koska tieto ei ollut saavuttanut minua ajoissa, olin jo valmiiksi kipinöissä ennen avausta. Heitin luonnollisesti vähän liikaa kääntäneen heiton, joka ihanasti rahisi mustaa pikeä pitkin 15 metrin matkan ja jäi outtiin. Kiinnosti siinä vaiheessa lähinnä heittää bägiä ja huutaa. Minkä sitten teinkin. Vittu. Pitkästä aikaa.

Otin tuplabogin siihen.

Seuraavalla väylällä, 15, heitin tuttuun tapaan lievässä tuohtumustilassa aivan saatanan hyvän ja pitkän heiton lähes keskelle väylää jonnekin 130 metrin kohdalle. Eipä siinä mitään, tunne meni ohi ja peli saattoi jatkua hyvässä hengessä.

Mitä jäi käteen?

No, ainakaan mikään kiekko ei jäänyt käteen paitsi ehkä viimeinen avausheitto väylällä 18. Käteen jäi korkeintaan se, että olen taas psyykannut itseni epävarmemmaksi puttaajaksi jo mielikuvien tasolla. Tai sitten mulla oli vain huono päivä, mitä toivon sen olleen.

Joka tapauksessa draivasin millä tahansa mittapuulla helvetin hyvin ottaen huomioon lumitilanteen, paksut vaatteet ja tuohtumustilan. Itse asiassa toi viimeinen on vain plussaa siihen hommaan. Harmi, että putissa se toimii päinvastoin.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #215 on: 02.12.14 - klo:01:10 »
Viimeiset kaksi kierrosta olen putannut kuten vanhaan malliin. Ensin jää sormiin kiinni, sitten irrotan niin, ettei varmasti jää kiinni vaan kiekko silleen huljahtaa kädestä löysästi. Yhtä kaikki, koriin se ei mene. Se menee maahan. Kuten mielenikin.

Että näillä eväillä kohti ensi vuotta.

Onneksi nautin pelaamisesta, enkä tuloksesta. Kesällä voi katsoa puiden oksia ja luontoa, ehkäpä kuunnella linnunlaulua. Kiessitauolla voi syödä jäätelöä ja miettiä kaikkea muuta kuin pelaamista, koska selkeesti pelaaminen ei ole se asia, jota mun kannattaisi miettiä.

Onneksi on ilon aiheitakin. Draivaan paremmin kuin kukaan muu*. Siitä taputus olalle ja äänekäs henkselinpaukautus.

*vitsivitsi, en draivaa

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #216 on: 02.12.14 - klo:14:10 »
Njaa, määki meinasin et jos hommais I THROW FARTHER THAN YOU Crush paidan ja laittas vaan lisäks selkään että AND I AM A BIG FAT LIAR  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #217 on: 02.12.14 - klo:21:39 »
Taidat sä vähän tosissasi Jaani olla ja "ihan" syystä!

Offline VesaH

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
« Reply #218 on: 03.12.14 - klo:01:29 »
Yritin nopealla 15 sivun kahlauksella päästä jyvälle, mistä on kysymys. En kyllä kaikkea ole vielä lukenut. Ymmärsin että seilataan jossain yleisen itseluottamuksen (tai sen puutteen), jännittämisen ja "yliajattelemisen" vesillä ja siinä, miten se näkyy frisbeegolfissa juuri puttitilanteessa. Ja epäonnistumiset muistuvat mieleen seuraavassa puttipaikassa, mikä muodostaa tietynlaisen kierteen. Voi olla tosiaan helppoa neuvoa sivusta että "älä ajattele mitään, laitat vaan sisään", mutta omien kokemuksieni mukaan mielen tyhjentäminen on pirun vaikeeta. Ja monille ehkä täysin mahdotonta ja vähintäänkin se on helppoa mogata.

Mä oon frisbeegolfin ohella, erityisesti menneinä vuosina, pelannut pöytälätkää (Stiga :) ) kilpailumielessä, ja maajoukkuepaitakin löytyy kaapista. Oon jonkin verran tuonut niissä kuvioissa oppimiani henkisiä/psyykkisiä oivalluksia mukanani fribarundille. Siinä missä frisbeegolfissa on putti ja koriksessa vapaaheitto, pöytälätkässä on sentterikikka. Eli jokin yksittäinen "perussuoritus", joka vaatii keskittymistä ja motoriikkaa. Sentterikikalla ohitetaan maalivahti pyöräyttämällä kiekko sentteriuralta ensin sivuun ja sitten vastakkaiseen suuntaan pyöräyttämällä laukaistaan ohi veskarin. Kikka tehdään (kumpaan tahansa nurkkaan) niin nopeasti, että vastustaja ei ehdi siihen reagoimaan. Kikan suorittaminen vaatii erityistä herkkyyttä sormista, ja voit kuvitella että paineen alla (esim. pakkovoitto heikommasta pelaajasta) kikan tekemisestä muodostuu painajainen. Kädet hikoaa eivätkä tottele, kun kaikki keskittyminen purkautuu tyyliin 0,3 sekunnin kaksiosaiseen suoritukseen. Ja pahimmassa tapauksessa vastustajan puolustus on sellainen, että maaleja voi tehdä vain sentterillä.

Jossain vaiheessa keksin, että jos liitän kikan osaksi suurempaa kokonaisuutta, jonka muut osat eivät voi epäonnistua, voin siirtää ison osan ajatuksista pois varsinaisesta kikasta ja jättää sen lihasmuistin huoleksi. Aloin tehdä senttereitä joko suoraan vauhdista tai pienillä hämäysliikkeillä, ja musiikin harrastaja kun olen, välillä laskin mielessäni tahtia 1, 2, 3, 4 ajoittaen sivuttaissiirron juuri ennen nelosta ja varsinaisen laukaisun neloselle.

Frisbeegolfin puolella "kokonaisuus" vastaa tietysti tarkkaa rituaalia, jonka suorittaa joka kerta identtisenä. Oma pääni ei ole vielä fyysisiä rutiineja tehdessä tyhjentynyt, vaan siellä on elämöinyt ajatuksia kuten "mitä jos rollaa" tai "enkkarundi". Kun olen tajunnut, että en saa päätäni tyhjennettyä ajatuksista, olen syrjäyttänyt ne muilla ajatuksilla (vrt. neljään laskeminen pöytälätkässä). Päänsisäinen rituaali, jota olen toteuttanut (spini)putin yhteydessä on kutakuinkin seuraava:

- Kädessäni on kiekko. Edessä on kori. Kiekosta koriin johtaa noin korin levyinen putki/tunneli. Korin takana on puuseinä. Kiekko tunnelia pitkin ketjuihin.

Eli vähän tollasella hassulla putkiaivo/putkinäkö/koria tunnelin päässä -psyykkauksella yritän sulkea kaiken epäoleellisen pois mielestä. Luon tavallaan muutamaksi sekunniksi universumin, jossa ei ole mitään muuta kuin minä, kori ja putki välissä. Takaseinä vain siksi että uskaltaisin oikeasti yrittää. Jos pystyn putin aikana luomaan tuon ympäristön, en voi ajatella samaan aikaan muuta. Tärkeintä on, että tuossa "todellisuudessa" kiekko ei voi muuta kuin mennä koriin. Mulla on itellä nyt ollut haasteena toteuttaa tuota tunneliajatusta, kun oma puttityyli on muuttunut niin että kiekko lähtee hieman sivusta. Mutta jotain mä siihen vielä keksin. Yksi osoitus tuon psyykkauksen toimivuudesta kuitenkin on, että olen monesti kesken rundin saanut putin korjattua palauttamalla tuon mieleen. Se kun tuppaa välillä unohtumaan. Väsyneeseen käteen tosin ei auta mikään.

Tää tuli mieleen, kun katsoin tuota Tammisaaren pätkää. Sun putti lähtee äkkinäisellä käden liikkeellä ja varmasti pienikin tuulahdus aivopierusta vaikuttaa lopputulokseen. Ehkä olet jotain äsken mainitun tyylistä jo kokeillutkin? Onnistuuko ajatusten syrjäyttäminen korvaavalla matskulla :)?
« Last Edit: 03.12.14 - klo:01:33 by VesaH »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #219 on: 03.12.14 - klo:08:50 »
Tää tuli mieleen, kun katsoin tuota Tammisaaren pätkää. Sun putti lähtee äkkinäisellä käden liikkeellä ja varmasti pienikin tuulahdus aivopierusta vaikuttaa lopputulokseen. Ehkä olet jotain äsken mainitun tyylistä jo kokeillutkin? Onnistuuko ajatusten syrjäyttäminen korvaavalla matskulla :)?

Onneksi olen tuosta Tammisaaren pätkästä oppinut paljon. Ensinnäkin heitän siinä todella jäykästi kaikkiaan. Puttaaminen on vain hirveetä, vaikka ihan hyvin se tuossa videolla meneekin. On olemassa kaikenlaisia kikkoja ja ajatusleikkeijä, joilla monet ovat saaneet apua ongelmiinsa. Minun ongelmani eivät valitettavasti ratkea sillä, että tarraudun kiinni johonkin kaavaan, sillä olen elämäni aikana joutunut aivan liikaa tarrautumaan kaavoihin.

Henkisiä ongelmia on niin paljon, että listaaaminen on vaikeaa, mutta ehkä sen voisi tiivistää: Oman itsensä ulkopuolelta liian varhain ja liikaa paineita osaamiselle ja tietyille käytösmalleille. Maailmassa on selviä oikeita ja vääriä ratkaisuja, joiden kanssa tulee olla todella tarkkana. Epäonnistuminen on pahinta mitä voi olla, ja siitä seuraa häpäisyä ja hylkäämistä.

Tämä mielessäni olen pelannut ja pelännyt, mikä näkyy äärimmäisen jäykkänä suorittamisena ja virheiden kartteluna. Frisbeegolfista tuli vain yksi väline saada hyväksyntää, kun pelaaminen muuttui sitten vakavaksi ja tuloslista alkoi kiinnostaa yhä enemmän. Hauskanpito vaihtoi menestymisen tavoitteluksi, jotta voisin sitten tuloksillani ilmaista olleeni ahkera treeneissä, lahjakas syntymästä ja kylmähermoinen kisoissa. Sillä saisi taputuksen selälle ja ainakin mielikuvituksessani kuulisin sanat "hyvä, Jaani, sehän meni hienosti. Vaikkei olisi mennytkään, niin olet silti tärkeä".

Pelaamisesta ei voi tulla mitään, jos sitä tekee ulkoa tulevan hyväksynnän kiilto silmissä. Jokainen epäonnistunut putti kun murtaa koko ihmisarvon ja itsetunnon. Onhan omanarvontunto hyvin huteralla pohjalla, jos joku yksittäinen suoritus voi sitä heiluttaa. Mutta niin se on, minulla. Siksi lyhyet putit eivät ole mitä tahansa heittoja, vaan henkistä selkärankaa koettelevia vasaraniskuja. Onnistumiset taas eivät merkitse paljonkaan, koska jokainen voi onnistua kerran tai pari, ainoastaan jatkuva menestys ja hyvät suoritukset ovat niitä, jotka lasketaan. Käytännössä voin siis vain hävitä.

Rentoo pelailua sitten vaan. Ilon kautta.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #220 on: 03.12.14 - klo:09:29 »
Taidat sä vähän tosissasi Jaani olla ja "ihan" syystä!

Hyvä on. Olen tosissani, vaikka en mä tämän foorumin keskimittaa ylitä mitenkään. Lähelle pääsen, jos kovaa heitän.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #221 on: 03.12.14 - klo:11:58 »
Haluisin kirjoittaa jonkun sarkastisen hauskan kommentin, mutta mun aivot tuottaa vain tämän:

Pah.

Offline VesaH

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
« Reply #222 on: 03.12.14 - klo:12:37 »
Minun ongelmani eivät valitettavasti ratkea sillä, että tarraudun kiinni johonkin kaavaan, sillä olen elämäni aikana joutunut aivan liikaa tarrautumaan kaavoihin.

Jep. Ehkä tuollainen itsensä psyykkailu voisi kohdallasi vain korostaa ongelmaa ja muistuttaa siitä. "Tässä minä nyt luon tunnelia mielessäni kun minulla on tämä epäonnistumisen pel.." Sanoisin että tiedän miltä sinusta tuntuu jos olisin joskus kokenut vastaavaa samassa mittakaavassa. Mutta nyt tyydyn vain ymmärtämään, että ihmismieli kykenee mitä eriskummallisimpiin irrationaalisiin asioihin. Stressireaktiot (joiden yhteydessä ongelmien järjetön paisuttelu) ovat tästä itselleni hyvä muistutus.

Rento ilon kautta pelailu on varmaankin hyvä strategia. Olen nyt itse kisannut kaksi kautta, ja molempien kausien pari viimeistä kisaa on ollut tuskaisia. Kisaamiseen on ehtinyt jo turtua ja jopa kyllästyä, jolloin onnistumiset tuntuvat entistä vähemmän missään kun taas virheet tuntuvat vanhaan malliin. Voi pojat miten siistiä sitten lähteä syyslaitumille höntsäilemään kavereiden kanssa ilman tulospaineita. Siksi en ole ollut kauhean innoissani reitatuista talvisarjoista yms.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #223 on: 03.12.14 - klo:19:10 »
Kävin räimimässä Frisbeepointilla. Tuli heitettyä muutama setti kameran edessä ihan vain kokeilumielessä. Muutama hyväkin veto seassa. Viimeisessä videossa on selkeästi ongelmana kropan liian nopea aukeaminen ja kiekot lähtevät oikealle. Korjaan ongelmaa ja kiekot lähtevät vasemmalle ja alas. Pari ekaa settiä olivat jo parempia.

Sain vain päähän piston lähteä pointille käymään, niin ei sattunut pelivermeitä mukaan. Ei ainakaan ollut apua siitä, että heittää löysillä ja vanhoilla skeittikengillä ja villasukat jalassa. Tai farkuissa...

Siitä vain dumaamaan. Ei ainakaan ole etupainoisia heittoja. Mut saa haastaa lähtönopeuskisaan any day!

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #224 on: 03.12.14 - klo:19:26 »
Mä haastan sut! Tarviin vaan joku 60km/h eteen.