Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 186700 times)

Offline Jouni

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Gripblogi
« Reply #270 on: 06.01.15 - klo:10:47 »
Juu ei varmasti sellainen väkisin hymyily mitään auta, itse ajattelen enemmänkin niin että voisi yrittää opetella muuttamaan omaa suhtautumista asioihin niin ettei joka pikkuasiaa jäisi märehtimään ja yrittäisi ennemminkin miettiä niitä mukavia asioita joita elämässä tapahtuu. Hiton vaikeaa tietysti ja joillekin varmaan mahdotontakin, varsinkin jos elämässä on tosiaan jotain pahoja lukkoja tai muita ongelmia. Mutta väitän että aika usein kyse on vaan siitä että itselle on muodostunut sellainen tapa että takerrutaan niihin huonoihin juttuihin turhankin hanakasti (jonka syyt voi toki olla ties missä lapsuudessa). Itselläni ainakin, varsinkin jos ei ole fyysisesti ihan täydessä terässä esim. huonosti nukutun yön seurauksena, on taipumusta tällaiseen "pessimistisyyslukkoon". Kummasti jää veemäisyys päälle koko päiväksi jos aamu menee plörinäksi ellei enempi vähempi tiedostaen yritä katkaista kierrettä.

Pointtini oli siis se että ei varmasti onnistu tuollainen "naps, olen hyvä puttaamaan", mutta noin yleisemmin jos ei ole mitään selkeitä fyysisiä tai henkisiä esteitä niin kyllä kai sitä voi oppia myös olemaan vähemmän nariseva kaveri niinkuin montaa muutakin asiaa voi ajattelussaan muuttaa (eri asia onnistuuko tuo yksin). Urheilupuolella itselläni tulee mieleen snooker jossa tyypillinen virhe itselläni oli tuijottaa sitä palloa johon ei saa osua, jolloin tietysti siihen osuin. Ja fribassa tietysti tuijottelen alarautaa...

No tää nyt on tämmöistä ajatustenvirtaa, varmaan tosiaan paljon ihmisen luonteesta kiinni miten hyvin itseään saa psyykattua suuntaan jos toiseen ja miten vastoinkäymiset ja onnistumiset vaikuttaa tuleviin suorituksiin.

edit: Tuosta mäkihyppyesimerkistä tuli vielä mieleen, kyse lienee paljolti kyse myös siitä että on paljon helpompi epäonnistua kuin onnistua. Eli itsensä psyykkaaminen epäonnistumaan onnistuu kyllä (Kraftkin kun olisi ruvennut miettimään että kohta kusee hyppy, enhän minä nyt näin hyvä voi olla niin eiköhän se hyppy olisi hajonnut ennemmin tai myöhemmin), mutta toisinpäin onkin sitten hankalampaa. Jos mielessä pyörii vaan epäonnistuminen niin hankala siinä on huippusuorituksiin venyä. Eli ei ehkä tarvitse pyrkiä ajattelemaan positiivisesti (monille vaikeaa), mutta voisi pyrkiä olemaan ajattelematta negatiivisesti (ehkä helpompaa).
« Last Edit: 06.01.15 - klo:11:02 by Jouni »

Offline Jaskala

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
« Reply #271 on: 09.01.15 - klo:12:12 »
Tänään Meikun viikkokisat. Kirkkaasti huonoimmin menneet Meikkukisat koskaan.

Tässä vaiheessa mielelläni odottaisin taas yhden vuoden, että josko pelaaminen sitten kiinnostaisi, mutta samapa tuo. Häpeällähän siitä selvitään...
Mites ku oot kirjotellu paljo siitä mikä pelottaa ja ahdistaa kisaamisessa ja nyt sanot enempi vähempi ettei kiinnostustakaan meinaa löytyä.

Ootko miettiny (varmasti oot) että miksi haluat kilpailla? En siis suinkaan koita sanoa etteikö sulta haluja löytyis, mutta ois kiinnostavaa lukea myös niistä kisaamisen positiivisista puolista. Syyt ku on sulla tänä päivänä varmaan aika erilaiset ku junnuna. Vois olla piristävää muistuttaa itseäsikin miksi tää voi olla myös hauskaa. :)
« Last Edit: 09.01.15 - klo:12:18 by Jaskala »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
« Reply #272 on: 09.01.15 - klo:15:20 »
Olen aina ollut kilpailullinen. Haastan melkein aina kierroksella jonkinlaiseen vetoon, oli se sitten tikkari, pizza, lonkero tai jäätelö. Kaipaan pientä panosta, jotta saisi vähän yritystä tekemiseeni. En vain jaksa vedellä puttisarjaa koriin, ellei nyt ole ihan oikeasti jokin tekniikkavirhe, joka pitää korjata siltä seisomalta. Perustreeni ei oikeastaan kiinnosta ilman jotain selvää tavoitetta tai kilpailua; oli se sitten puttikisa, puttirata tai jokin tilastoitava kokeilu, jota voi sitten myöhemmin koettaa parantaa.

Haluan haastetta.

Samalla haluan päästä pois yrittämisestä. Siitä, että on vain tavoite ja vain sen täyttyminen tuottaa tyydytyksen. Kilpailuissa, siis ihan oikeissa frisbeegolfkisoissa minulla on vastassa liian iso mörkö, kasvoton massa, joka tuomitsee epäonnistumisen ja nauraa sille, kuinka huono minusta on vuosien aikana tullut. On mua aina vituttanut pelata huonosti kisoissa, mutta ajan saatossa energiapiikkiä tuottanut kiukku on muuttunut lamaannuttavaksi häpeäksi, joka selässäni koetan vain pelata kisan loppuun välttyäkseni suuremmalta häpeältä. Olin nimittäin joskus ihan okei pelaaja, nyt en ole mitään, ja se ottaa todella luonnon päälle.

Uskon, että luopuessani liiasta yrittämisestä ja häpeästä (ei mene ilmoitusasiana se) pystyn parhaimmillani pelaamaan todella hyvää peliä. Tällä hetkellä kilpailussa näyttää edelleen olevan kyse jostain muusta kuin vain pienestä lisäpanoksesta, joka tuo vähän jännitystä pelailuun.

Suunta saattaa olla muuttumassa.

Eilen olin puttaamassa hallissa vanhan kilpakaverini Mikon kanssa. Tuttuun tapaan otimme puttikisan, mutta täysin vastoin ennakko-odotuksia kisa ratkesi vasta noin tunnin hinkkaamisen jälkeen. Kumpikin puttasi yksinkertaisesti hyvin. Hävisin. Ei harmittanut yhtään, koska puttasin hyvin ja kisa oli pitkä. Pelastuin monta kertaa jo pahalta näyttäneestä tilanteesta puttaamalla sisään vastoin aiempien kokemuksien antamia odotuksia. Kun sitten hävisin lopulta, olin kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen.

Ikävä kyllä, olen ennenkin putannut hyvin treeneissä ja puttikisoissa ja silti olen edelleen pudottanut pelini tasoa vuosi vuodelta jo pitkän aikaa.

Sinänäs tilanne on aika toivottoman tuntuinen. Mutta kilpailen siksi, että haluan pelata frisbeegolfia pienellä lisäpanoksella, joka tekee yrittämisestä mielekkäämpää.

Offline rili_hma

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Aaltonen
  • Seura: Woodpeckers
« Reply #273 on: 10.01.15 - klo:12:36 »
Näitä lukisi vaikka päivät pääksytysten. Olen vaan niin pirun hidas lukeen, niin ei voi kaikkea lukea, ettei vaimo lähde käveleen. Ja samaa sarjaa on myös tuo Aitattaren blogi (palaute myös hänelle tätä kautta). Mahtavaa, että frisbeegolfiin liittyen saa lukea laadukkaita blogeja ja kirjoituksia - varsinkin näin talvella. Kiitos.

Talvella on hyvä kuumotella odotuksia tulevalle kaudelle ja lihottaa sitä apinaa oikeen kunnolla. Olen miettinyt miten pitäisi suhtautua, kun viime kauden tavoitteet jäivät saavuttamatta ja sitä kautta kisailu jännittää hieman. Toki se jännitti alusta asti, mutta ei mitenkään tavattomasti. Uskon saavuttavani parhaan tuloksen yrittämällä nauttia pelaamisesta ja nimenomaan siitä kilpailun fiiliksestä. Tykkään myös treenata puttia ja hyvän flown saaminen puttitreenissä motivoi ihan pirusti ja hivelee itseluottamusta.

En ole ikinä pelannut kovin hyvin (ratingeja tuijottaen), mutta silti uskon omaavani kykyjä saavuttaa jotain. En tiedä mitä, mutta jotain. Olen pelannut lätkää lapsuuteni ja menestynyt siinä ihan hyvin ja sieltä kaiketi kumpuaa tuo halu olla hyvä ja pärjätä. Jääkiekkon olen tavallaan jo lopettanut viitisen vuotta sitten, enkä halua siihen palata. Koen myös jotenkin vaikealta pelata joukkueessa ja olla osavastuussa muiden menestymisestä. Yksilölaji tuntuu nyt turvallisemmalta ja mielekkäämmältä.

Vielä yksi kommentti kirjoituksistasi kimmonneesta ajatuksesta. Sanoit jossain kohtaa, että draivi kulkee kiukulla hyvin (oliko se jopa erittäin hyvin), mutta putti ei. Neuvoa en voi, mutta itselläni oli jääkiekossa ongelma jännityksen ja agressiivisuuden kanssa. En jotenkin osannut kanavoida keskittymistäni peliin jännityksen takia. Peli alkoi kulkea vasta kun otin tyhmän jäähyn tai suutuin vastustajan typerästä taklauksesta. Silloin sain sopivan vitutuksen päälle ja alkoi tapahtua. En tarkoita mitään raivoa vaan sellaista "vitutuskeskittyneisyyden" tunnetta, että "nyt mä saatana näytän kuinka tätä peliä pelataan". Pelasin parhaat pelini, kun joku oli taklannut minut ensimmäisessä erässä tainnuksiin tai jotain vastaavaa. Isänikin sanoi, että "alan pelaan vasta kun mut ajetaan pystyyn". Jotenkin se rentoutti pelin ja mahdollisti täyden keskittymisen. Ehkä sillä itsensä "häpäisemisellä" oli jotain osuutta asiaan.

Että tämmönen miete
-Rili
« Last Edit: 10.01.15 - klo:12:40 by rili_hma »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #274 on: 10.01.15 - klo:12:48 »
Kiitos kiittämästä!

Erinomaisia pointteja, todella kiva lukea muidenkin kokemuksista ja huomata, että eivät ne omat ongelmat mitään spesiaaleja ole. Koeta nyt vaimollesi selittää, että sinullakin on oikeus omaan ajankäyttöösi :)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #275 on: 11.01.15 - klo:14:57 »
Meikin viikkokisoissa jälleen jumbosijoille. Homma olisi paljon helpompaa jos ei hävettäisi ja edes jokunen putti irtoaisi kädestä sille varatulla ajalla. Tämä on aivan kauheaa, joten sanoisi. Ja häpeällistä, ennen kaikkea.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
« Reply #276 on: 11.01.15 - klo:16:45 »
Helppoahan se nyt oli jäädä jumboksi kun mä en ollut mukana.....sorry!
Älä anna periksi!....en minäkään!

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #277 on: 11.01.15 - klo:17:15 »
Olen vakaasti päättänyt, että tänä vuonna pelaan ja kilpailen kuten ennen vanhaan, eli koko ajan ja aina ja kelistä riippumatta. Jos en näin olisi päättänyt, olisi takuuvarmasti jäänyt tänään kotiin. Koska myös 10 vuotta sitten pelasin Meikun viikkokisoja pakkasessa ja uppohangessa ja peli kulki edes joskus, ajattelin verestää näitä kokemuksia. Jos vaikka tänä vuonna pelaisin edes yhden edes siedettävän kierroksen. Siedettävä on mielestäni -7 ja -10 on hyvän raja. Meikku on Suomen helpoin rata, tavallaan. Tai ainakin helpoin, mitä olen pelannut. Tavallaan.

Tuuli oli kova, pakkastakin tarpeeksi ja yöllä oli tullut lunta 20 senttiä. Luonnollisestikaan minulla ei ole talvikenkiä, joten perus pelikengillä mentiin. Pitkiä kalsareita en ole käyttänyt 20 vuoteen, ja aina kun mahdollista, pelaan ilman takkia. Tällä kertaa oli pakko laittaa takki päälle, vaikka olin varautunut pukemalla monta paitaa päällekäin. Ei auta, takki pilaa kaiken aina. Ei se päällä voi pelata.

Otin mukaani kaksi kulunutta putteria, kuluneen Rocin ja kuluneen Monsterin. Draiveri katosikin jo alkuväylillä, joten loppukisa menikin kulunutta Rocia tuuleen taitellessa. Se oli aika vaikeaa, ja itse asiassa täysin mahdotonta monesti. Ei silllä väliä sinänsä, kyllä Meikussa pitäisi pelata vaikka putterilla se -10 kelissä kuin kelissä. Vaan kun ei osaa.

No, jätän yksityiskohdat pois. Todettakoon, että +4 ja +5 ovat anteeksiantamattoman huonot tulokset. Puttasin kuten yleensäkin, eli vain muutama yli 5-metrinen meni sisään, aika moni lyhyempi meni kokonaan ohi korista. Muutaman puttirallinkin pääsin heittämään. Hävetti kuin ei koskaan aikaisemmin.

Häpeä tulee siitä, että olen nyt saavuttamassa tason, jolla pelasin ensimmäisenä pelivuotenani. No, kyllähän mä heitän putterilla paremmin kuin koskaan, mutta puttaamisesta ei tule yhtään mitään. Ei kerta kaikkiaan. Saan törkättyä vastoin kaikkia fysiikan lakeja kiekon ohi korista oli matka kuinka lyhyt tahansa. Olen treeanannut puttia, ja se toimii erittäin hyvin paikoin. Tiedän tasan tarkkaan, miten ja milloin kiekko irtoaa kädestäni ja miten ranne toimii ja mitä teen jaloilla ja milloin. Kun sitten pelaan niinkin vähäpätöistä kisaa kuin viikkokisaa, tämä kaikki hankittu tieto ja kokemus pyyhkiytyy mielestäni ja tökkään kiekon jäykällä ranteella kovaa ohi korista; monesti kauemmaksi kuin mitä lähtöpiste oli. Näin itseluottamus karisee heti alkuunsa ja putista tulee todella arka, ja loppukisa meneekin odotellessa kotimatkaa.

Mutta: minä olen päättänyt pelata tänä vuonna vaikka se kuinka hävettää. Hävettää niin perkeleesti ihan vain olla mukana kisoissa. Tänäänkin hävetti istua kisan tauolla ja tuntea olevansa "se huono pelaaja", joka oli joskus ihan ookoo. Josta on tullut niin huono, että sitä on mahdotonta edes selittää.

Pään seinään hakkaaminen jatkuu lauantaina Kivikossa. Siitä katastrofista tuleekin jo sitten ratingit. Veikkaan niitten asettuvan kohdallani 850-pintaan, ja sijoitus tulee olemaan kolmanneksi viimeinen. Kaksi muuta nimittäin denffaa.

Offline VesaH

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #278 on: 11.01.15 - klo:20:48 »
Ehkä tuo kisaaminen "kuten ennen vanhaan" onkin hyvä ajatus. Saat samalla tuoreempia kiintopisteitä omaan pelaamiseesi. Jos ja kun taso on huomattavasti tippunut joltain kultavuosilta, olet itsellesi vähän epäreilu peilatessasi nykytuloksia niihin vanhoihin. Tää voi tietysti näin sivusta opastettuna olla todellinen no-brainer. Hauskaa kuitenkin että olet lähtenyt kanssamme tarpomaan pakkaseen :). Ja minun mielestäni pelaajat muistetaan hyvien suorituksien perusteella, ei romahtamisien. Ei ole mitään hävettävää.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #279 on: 11.01.15 - klo:21:25 »
Oikeastaan vain puttaamisen taso on laskenut, mutta sehän se on, mikä lasketaan. Tänäänkin heitin ihan nätisti putteria paikaltani ilman väpää tai mitään muutakin epäpuhtautta. Jotain hyvääkin.

Offline VesaH

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #280 on: 11.01.15 - klo:22:34 »
Aivan. Mutta Meikku -10 putterilla kelissä kuin kelissä ei taida olla kenenkään suomalaisen pelaajan repertuaarissa. Helpot väylät eivät tee puttaamista puuskaisessa tuulessa yhtään helpommaksi, niitä koreja paremmaksi tai greeniä tasaisemmaksi. Talvella, jos lunta riittää, tiit on tallottu eikä tuule, tietää pelanneensa aika tarkalleen tuloksensa mukaisesti. Ilman lunta samalla pelivireellä on helposti 5-6 heiton haarukka tuloksessa. Noi -7 ja -10 rajat on ihan totta, mutta voi olla usein tulosta ihan yhtä hyvästä pelaamisesta.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #281 on: 12.01.15 - klo:09:58 »
Nyt kun PDGA-jäsenyyteni taas on voimassa, niin tässäpä rating-historia mallia "lehmän häntä".

Offline Seppase

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
« Reply #282 on: 12.01.15 - klo:10:43 »
Heti aamuun vähän ittensäruoskimista.

Kattelin pirruuttani noita Meikun viikkokisojen tuloksia. Meikun The Monsterkin oli pelannut "vaan" -7 vaikka rutiinia on hällä x^100 enemmän kun sulla. Lisäks käy ilmi että sulla on vaan flippereitä mukana kovaan tuuleen eikä pakkasessa pelaaminen suju takkien&palttoiden tms. takia ja kaiken kugguraks vielä sulla on vielä kesäkengät.

Oot vasta palannut takasin kilpailuihin tiedostaen että se on ja tulee olemaan vaikeeta.. Ei ne +4 ja +5 kuulosta näillä spekseillä enää niin pahalta.
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #283 on: 12.01.15 - klo:10:59 »
Kyllä minäkin sen noin olen selittänyt itselleni. Välineiden piikkiin voi laittaa jotain, mutta puttia ei oikeastaan voi. Paitsi toki talviputtaaminen on paskaa sekin.

Tänään pitää taas mennä sisätiloihin puttaamaan. Siinä saa ainakin toistoja ja rutiinia, mikä on pakollinen osa puttisuoritusta. On todella vaikeaa siirtää treenin perusrutiini tilanteeseen, jossa "on pakko saada sisään". Mutta kun tarpeeksi takoo, niin ehkä lihakset toimivat silloinkin kun pää menee jumiin.

Offline Seppase

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
« Reply #284 on: 12.01.15 - klo:11:28 »
Paitsi toki talviputtaaminen on paskaa sekin.

Tänään pitää taas mennä sisätiloihin puttaamaan. Siinä saa ainakin toistoja ja rutiinia, mikä on pakollinen osa puttisuoritusta. On todella vaikeaa siirtää treenin perusrutiini tilanteeseen, jossa "on pakko saada sisään".

Nojuu sanoppa muuta. Itelläkin oli loppukauden mittaa alati pahenevia ongelmia puttaamisen kanssa, vähän grippariakin mutta enemmän sitä ettei uskalla putata ettei mee ohi ja pitkäks. Ranne jää paniikissa lukkoon eikä avaudu siirtäen putteriin sitä kovasti kaivattua spiniä.

Talvella homma pahenee entisestään. Nytki viikonloppuna Hkyrön karviksissa (2x14) oli 10 kahden putin greeniä alle 10 metrin säteellä korista. Melkeinpä kaikki oikeelta ohi koko laitoksesta. Just se paniikki kun ottaa stäänssin, "mitä jos tää ei meekkää sisään..?", jonka jälkeen käsi ei enää toimi.
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2