Haa, bodijuttuja. Annoit pikkusormen!
Treenaatko salilla talvisin frisbeegolf mielessä vai onko silloin ihan eri tavoitteet päällimmäisenä? Mun pitäis nyt pikkuhiljaa palata salille ja haluaisin tehdä sen lajia auttavasti.. En vaan tiedä miten. Aerobisen kunnon kohotus ois varmaan ihan hyvä, mut perhana et se on tylsää puuhaa. Puntin nosto kiinnostaa enemmän.
-Essi
Mä aloittelin punttia joskus kymmenen vuotta sitten nimenomaan frisbeegolfmielessä. Silloin kävin tekemässä ihan päättömästi ja paljon, toki kehitystäkin tuli kiitos kokemattomuuden. Sitten aloin käydä "oikein" ja kehitystä tuli edelleen, mutta olen sen verran neuroottinen kaikesta ylimääräisestä fläsästä, että kunnon bulkkaaminen ei ole koskaan onnistunut. Viime talven aikana "sain" lisää painoa kahdeksan kiloa, ja kyllähän se tuntui keväällä. Nyt hiljalleen olen aloittanut terveellisemmän elämän ilman, että tulokset olisivat pudonneet. Piti kuitenkin kokeilla, miten sitä painoa saa.
Viime kesän mahalaskun jälkeen aloitin Wendlerin 5-3-1-ohjelman,
http://www.muscleandstrength.com/workouts/hardcore-look-at-jim-wendlers-5-3-1-powerlifting-system.html. Muistaakseni aloitin marras-joulukuussa, ja olen siitä lähtien tehnyt sitä ja vain sitä. Painot piti kalkyloida uudelleen huhtikuussa, kun tuli seinä vastaan.
On vaikea sanoa, onko "bodaamisesta" varsinaista hyötyä distancen suhteen, mutta kyllä mä uskallan sanoa heittäväni pitkälle. Tekniikkani ei ole optimaalinen, mutta voimaa on etenkin yläkropassa. Penkkimaksimi on nyt just jossain 130+ (perse penkissä, kantapäät maassa, ilman pomppua), ja kiekko lentää ns. normidraivilla siitä vielä parikymmentä metriä pitemmälle metreiksi muutettuna.
Pituutta en ole voiman karttuessa saanut lisää ainakaan mainittavasti. Suurin pyrähdys tuli jo monta vuotta sitten mahdollisesti siksi, että opin heittämään paremmin, mutta saattoi fysiikan kehittämisessäkin osansa olla. En tiedä.
Voimasta on hyötyä AINA, teki ihminen sitten mitä vain. Isot lihakset ovat asia erikseen. Salilla en ajattele enää heittojuttuja lainkaan, koska heittoliikkeiden matkiminen painoilla ei ole hyödyllistä tekniikan kannalta. Toki keskivartaloa pitäisi kehittää enemmän ja etenkin heikko alaselkäni (kiitos skolioosin ja muiden perinnöllisten seikkojen vuoksi) saattaa vähän jarruttaa draivipituuksia, ja siihen pitäisikin keskittyä enemmän kuin vain maastavetotreeneillä.
Suosittelen, että käyt puntilla vain kehittääksesi punttituloksia. Ei kannata sekoittaa päätään ja hidastaa fysiikan kehittymistä fribahommilla, koska heittämään opit vain heittämällä. Lihaksisto on vain taustalla tukemassa. Panosta keskivartaloon, etenkin selkäpuoleen, ja jos haluat hifistellä, niin tasapainoon. Etenkin yhden jalan kyykyt ovat hyödyllisiä sekä lihaksille että heittämiselle.
Ja aerobinen on todella tylsää, samaa mieltä siitä. Kesällä tulee pyöräiltyä paljon, mutta ei se riitä mihinkään. Nyt olen löytänyt hyppynarun ihanuuden, se kehittää hyvin. Aerobisesta on toki hyötyä siinä, että sillä saa ylimääräisen painon pois (tätä sun on turha ajatella) ja kyllähän joku pitkä neljäpäiväinen turnaus voi olla raskas kokemus. Ensi vuonna, kun uskallat tulla kisoihin, saat siitäkin kokemusta. Terve sielu terveessä ruumiissa pitää paikkansa siten, että kunnon loppuessa alkaa
vituttaa harmittaa helpommin, mikä kyllä pilaa kiessin ja kisan äkkiä.