Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 186705 times)

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #120 on: 25.09.14 - klo:03:42 »
Sisätilaheittelyä joko hallissa tai ikkunattomassa paikassa, jossa ei ole helposti hajoavia esineitä ja mitään arvokasta pressuun, paksuun peittoon tai verkkoon. En tiedä muista seuroista, mutta tallaajilla on hallivuoro 100 m pitkässä verkoilla ympäröidyssä hallissa. On ainakin yksi halli maksullisista Hesassa, jossa usein mahtuu keihäänheittopaikalle heittämään. Kunnon vaatteet ja kuumaa juomas lämmön oikeasti tunteja kuumana säilyttävään termariin, niin talvellakin voi heittää.  Eroja on toki, mutta usein alkutalvesta hanget eivät ole korkeita etelässä. Paitsi kaksi viimeistä kauhutalvea, kun pitkään Suomen lumisin paikka oli Helsinki kinoksen korkeudella mitattuna  ::)

Talvikiekoiksi räikeän kirkkaita vähän feidaavia kiekkoja. Ja vaakana laskeutuminen, jotta harvemmin sukeltaa hangen alle. Mieluiten parhaat kiekot talvilomalle. Edes kirkkaat värilliset valot kiekossa eivät riitä aina kiekon löytymiseen hangesta. Jälkikoiran taidot tarvitaan kiekon löytymiseen. Onneksi usein jää jälki. Jotta jäljet löytää helpommin lumesta, kannattaa minimoida jalanjälkien määrä ja pyrkiä kevyempään vanhoja jälkiä pitkin kävelyyn.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
« Reply #121 on: 27.09.14 - klo:23:57 »
Jos sitä vähän kirjoittelisi aikansa kuluksi...

Mulle on joskus sanottu, ehdotettu, syyksi mun surkealle kisa- ja pelipäälle, että mä oon hyvä koko ajan kaikessa, että väkisin alan sössiä tasapainottaakseni menestystäni. Kuulostaa aika omituiselta, mutta on siinä perääkin. Että en siksi pärjää pelaamisessa, koska pärjään niin hyvin kaikessa muussa että runnon väkisin sen "tärkeimmän" persiilleen, vähintään siinä vaiheessa kun onnistuminen häämöttää.

Nimittäin ei mulla ole oikeutta menestyä. Ei mulla ole ollut tukenani sellaista kannustusta koskaan, että olisin kokenut oman pärjäämiseni jotenkin mainitsemisen arvoiseksi. Voittaminen tai onnistuminen ylipäänsä on tuntunut siltä, että sitä ei olisi minun kohdalleni saanut tulla, koska en ansaitse sellaista. Se ei ole toivottua, ja jos se minun kohdalleni sattuu, niin ei sovi iloita.

"Hieno juttu, että sulla menee niin hyvin ja olet onnistunut siinä, mihin olet ryhtynyt. Olet sen ansainnut!" Utopistinen lause, jota en ole koskaan kuullut. Kyllä, olen asiasta katkeroitunut, sillä perkele vieköön olen nähnyt vaivaa asioiden eteen ja monesti jopa onnistunut. Silti tuntuu usein, että en saa tunnustusta.

Olen oikeasti todella tyytyväinen moneen asiaan. Ja aion nyt kehua itseäni, koska olen kova jätkä ja uskallan sen tehdä.

Vähäpätöisintä on, että olen elämäni parhaassa kunnossa. Olen tehnyt salilla kovasti hommia, pitkäjänteisesti ja systemaattisesti ja nauttinut siitä suuresti. Peilistä katsoo hyväkuntoinen mies, ei mikään kilpabodari, mutta ihan hyvältä näyttää. Painot nousevat kokoajan, oma paino ei. Mahakin näyttäisi pienemmältä kuin ennen.

Olen avautunut aika paljon. En ole koskaan ollut mikään sosiaalinen hirmu, mutta hiljalleen siihen suuntaan ollaan menossa. En tiedä, mistä se johtuu, että osaan avata suuni nykyään helpommin. Ehkä olen saanut itsevarmuutta, koska koen saavuttaneeni elämässä edes jonkinlaisen tason, edes jonkinlaista feimiä, edes vähän arvostusta. Kylllä kyllä, myönnetään, että ulkopuolelta saatu arvostus on minulle tärkeää ja mittaan sillä omanarvon tuntoa, mutta mitä sitten? Jostainhan se on aloitettava.

En ole samanlainen kusipää kuin ennen. Tai tietenkin olen monen mielestä, ja se on ihan okei, se kuuluu asiaan. Mutta noin niinkuin tuntemattomille ja vähemmän tuntemilleni ihmisille en ole lähtökohtaisesti kovin tyly. On sekin jotain. On helvetin hienoa huomata, että jotkut tutut ja kaverit näyttää nykyään siltä, että niiden ei tarvitse spennata mua kun en ole takakireä.

Mua ei vituta niin paljon kuin ennen, ja ehkä tuo ylempi johtuu paljolti siitä. Se, että ei vituta on monen asian summa, enkä osaa avata sitä kaikkea tai edes vähää nyt. Mutta on se aika kiva juttu. Nimittäin on vituttanut aika paljon aika pitkään aika vitun kovaa.

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni siinä tilanteessa, että teen työtä, josta nautin. Minun ei tarvitse tehdä hommia, joista en nauti. Voin valita työtehtäväni aika vapaasti ja saan palautetta siitä, mitä teen. Koen, että saan arvostusta töistäni, ja olen myös itse usein tyytyväinen aikaansaannoksiini. On todella harvinaista, että mun alalla tällainen alle 30v hyypiö voi freelancerina elättää itsensä aikalailla mukavasti ja jopa kieltäytyä joistakin hommista kiireisiin vedoten.

Olen aidosti iloinen, kun joku laittaa mulle yksityisiviestillä kiitokset siitä, että kirjoituksistani on ollut iloa. Olen paitsi ylpeä itsestäni myös todella iloinen toisen ihmisen puolesta, jos olen neuvoillani auttanut häntä paremmaksi pelaajaksi. Tänään sain todistaa yhtä nopeimmista oppimisprosesseista IKINÄ. Neuvoin poolikaveriani draivissa, ja ensimmäisellä yrittämällä hän sai varmaan 20 kilometria tunnissa lisää lähtönopeutta ja mittaakin tuli mukavasti. Jotenkin tunsin olevani osallinen siihen, että toinen pelaaja kehittyy ja saa siitä myös lisää iloa omaan peliinsä.

Mä olen helvetin hyvä siinä, mitä mä teen.

Paitsi... kun oppisi vielä itsekin pelaamaan...

[Jos joku koki vaivaantuneisuutta tätä lukiessaan, hyvä.]

« Last Edit: 28.09.14 - klo:00:09 by Jaani »

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #122 on: 28.09.14 - klo:04:33 »
Kuullostaa siltä, että olet kasvanut henkisesti ja saanut itsevarmuutta ja ymmärryksen, että olet arvokas. Sitä kautta olet muuttunut vähemmän riippuvaiseksi muiden mielipiteistä. On ihan normaalia molemmin päin joko toimia itse energian lähteenään tai tarvita muita motivaattorikseen. Kymmenen prosenttia ihmisistä on introvertteja ja loput ekstroverttejä. Kuullostat jälkimmäiseltä, mutta olet oppinut myös hyödyllisiä puolia toisesta porukasta. Hyvä niin, voit siis tehdä vaikka yksin erämaassa sankaritekoja, kun et tarvitse energiatankkausta muilta. Omilla jaloilla seisominen henkisesti on pirun paljon arvokkaampaa kuin jossain pelissä pärjääminen, koska siitä on hyötyä kellon ympäri, kun fribaosaamisesta on lähinnä vain radalla. Siksi mad props henkisestä kehityksestä.

Suomalaiset ei juuri kehu, joten sen puutteesta ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Hyvän tuloksen ansaitsee hyvillä heitoilla ja romahdusten välttämisellä. Sulla on vinoutunut näkemys siitä, mikä on hyvä tulos. Luultavasti johtuen siitä, että et arvosta kuin huipputuloksia ja muusta viis. Sä olet viikkiksissäkin alipanostaen henkisesti keskittymiseen tehnyt hyviä kiessejä. Vaikka et niitä ole arvostanutkaan. Aina ei voi tehdä hyvää kiessiä sun mittapuulla. Tai maailman huippuihin verrattuna. Sellaista on elämä.

Sä olet tehnyt oikeasti hyviä kiessejä uskot sitä tai et. Ne eivät ehkä ole maailmanennätyksiä, mutta niillä on silti arvoa. Ja jos olisit satsannut esivalmisteluun ja suorituksern keskittymiseen ja epärelevanttien asioiden unohtamiseen, kuka tietää, vaikka olisit tehnyt maailmanluokan tuloksen. Sillä uskot tai et sä osaat ja hyvin osaatkin. Olet hankkinut riittävät heittotaidot pärjäämiseen tosi hyvin. Siitä mad propsit ja parempaa lienee tulossa, kun valmiutesi henkisellä puolella paranevat jatkuvasti ihmisenä kasvamisen myötä. Uudelle tasolle vaan tuloksissa ensi kaudella ja älä ota fribailua niin vakavasti. Stressaamalla heikentää tulosta ja enkkatasollesi päästyäsi ensi kaudella ei kannata huolia siitä, pystytkö pitämään tason. Murehtien tuskin pystyy, koska silloin ei ajattele enää suoritusta heittäessä, vaan sitä, mikä varmasti pilaa heiton ja siten tuloksen -epäonnistumista. Se on itsensä toteuttava ennustus usein. Sä olrt parempi kuin olet uskonut ja sun pitää uskoa siigen ja antaa itsesi päästä flow tilaan tekemään sitä tulosta, johon taitosi riittävät. Et luultavasti ole vielä siihen päässyt. Ja siksi uskon sinulla olevan kasvupotentiaalia. Ja se on kova juttu jo nyt noin kovalle heittäjälke. Respect ja nyt vaan jahtaamaan uusia tekemisen tasoja. Ne ennustavat tulevaa menestystä.

Älä mieti kisamenestystä, koska pitkässä juoksussa muut tekevät, mitä tekevät, he voivat vain kampata itsensä, kun sä voit toimia heittotaitosi rajoissa ilman murheita ja itsesi kamppaamista. Menestys muita vastaan ei ennusta tulevaa niin hyvin kuin menestys heittotekniikassa ja henkisen puolen hallinnassa. Jäämieheksi vaan. Siihen taas pääsee karkaisulla, eli asettamalla itsensä haasteen eteen. Joten viikkiksiin, heikkoon lenkkiisi vaan. Ja isompiinkin kilpailuihin kannattaa mennä ennen ensi kautta. Tarkkaillen sitä, miten henkinen puoli toimii. Se on siis oikeasti treeniä, kisoissa käynti, jotta henkinen puoli kehittyy. Siksi siitä ei tarvitse vetää iloa ja se saakin ja pitää tuntua työltä. Koska muuten ei voi saada työvoittoa kehittymällä. Mikä antaa avaimet pärjätä isoissa skaboissa ensi kaudella. Jotta voit sitten hakea ansaitsemasi tulokset uusien kykyjesi avulla. Kyllä sä ensi kesään mennessä osaat, olet jo niin lähellä ja edistyt hyvin. Loppukiri ja rutinoituminen vielä ja tulevaisuus on aurinkoinen. Tsemppiä hyvä siitä tulee.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #123 on: 28.09.14 - klo:09:34 »
Ihana lukea sun juttuja pitkästä aikaa. Erityisesti näin pitkää pohdintaa omanarvon tunteesta ja niistä mentaalipuolen möröistä. Rohkea olet.

Hyvä että alat ymmärtämään, ansaitsevasi sen hyvän mikä sun elämässä on. Sä oot tehnyt vuosia töitä sun pelin eteen, eikä se ole reilua sua kohtaan, jos kyseenalaistat oikeutesi olla hyvä. Sä olet varmasti myös pakertanut duunihommiesi eteen paljon ja se yhdistettynä lahjakkuuteen on saattaneet sut tähän nykytilanteeseen, joka kuulostaa hienolta.

Jaani, upeeta että sä olet onnistunut sulle tärkeissä asioissa ja kaikki sun tekemä työ sen eteen näkyy menestyksenä. Sä ansaitset sen kaiken. Ihminen, joka avokätisesti jakaa sitä osaamista, jota itse joutui vuosia keräämään, ansaitsee nauttia osaamisestaan.

Voin muuten kuvitella, että tää sun poolikaveri on ollut päitäräjäyttävän onnellinen, kun olet neuvonut häntä ja onnistuessaan niin ylpeä itsestään, että saa siitä voimavaroja pitkään. Hän teki jotain, mihin ei uskonut heti pystyvänsä ja jatkossa tietää, epäonnistumisen hetkelläkin, sen olevan mahdollista. That's on you Jaani, olit isoimmin osallinen ja saat kokea sinäkin siitä ylpeyttä. Yhdessä onnistuitte.

Mä en tiedä millainen ihminen olet ollut, mutta siinä olet oikeassa, että nyt olet hyvä tyyppi. One of the good guys. Et kusipää ja selkeästi olet myös avautunut, koska introvertti et ole. Sisäänpäinkääntyneisyys ei siis mun kirjassa ole huono asia, olen sitä itsekin. Musta sitä ei vaan välttämättä näe jatkuvasti. Avoimemman ihmisen on vaan ehkä hieman helpompi selvitä täällä.

Nyt sanon itsestäänselvyyden jonka tiedät kyllä.
Sä osaat pelata.
Ne henkiset puut on tiellä, mutta kuten sanottu, ne on vaan henkisiä. Jos osaisin, niin auttaisin sua metsurihommissa. Mutta ehkä tässä molemmat vielä valaistutaan, kun näitä asioita pohditaan

-Essi

edit. Ajatuserhe

« Last Edit: 29.09.14 - klo:17:21 by Aittatar »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #124 on: 28.09.14 - klo:16:29 »
Siistii!
« Last Edit: 29.09.14 - klo:14:54 by Jaani »

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #125 on: 29.09.14 - klo:13:26 »
Hyvä viesti Essiltä!

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #126 on: 29.09.14 - klo:13:42 »
Niin duoda duoda introverttiyshän ei ole häpeä ja synti, vaan julmettu voimavara. Kumpi kävelee aavikon halki yksin ilman varusteita ja ei masennu, se joka tarvitsee muiden hyväksynnän ja kannustuksen jaksaakseen, vai se, joka omaa oman voimalansa? Ei sillä, etteikö introverttiakin ilostuttaisi muiden kehut. Saa kehua ja sitä tehdään liian vähän tässä maassa. Hyvä me!!!

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #127 on: 29.09.14 - klo:19:14 »
Vauhtiin kun päästiin, niin tänään olin vähän tyytyväinen taas itseeni, kun nostin penkistä 132,5 kiloa. Oli kyllä ihmeellistä, että se nousi, nimittäin aloitin 105:lllä ja vitonen tuli aika nihkeesti. Nostin painot 117,5 kiloon ja kolmonen nousi, mutta piti vähän ähistä peräti.

Preppasin itseäni viimeiseen nostoon, eli ykköseen 132,5 kilolla aika pitkään. Koska lähistöllä ei näkynyt ketään potentiaalista spotteria, laitoin tukiraudatkin varmuuden vuoksi jos tosiaan käy niin kuin näyttää käyvän, eli jää rinnalle. No, otin oikein tukevan asennon, runnasin lapaluut yhteen ja oikein kaivauduin penkkiin ja syvälle. Ja tanko oli helvetin kevyt. Pystyin laskemaan tangon todella kontrolloidusti, jopa pysäyttämään rinnalle ja nostamaan ilman että se pakollinen pikkuähkäisy tuntui edes tarpeelliselta. Jätin kuitenkin painot telineisiin yrittämättä toistoja. Jatkoin treenejä normaalisti, mutta olin tyytyväinen.

Niin ja tänään sain vietyä keväällä tekemäni gradun painoon, koska kai se pitää joillekin asianosaisille antaa vähän niinkuin kiitokseksi. Vähän olen tyytyväinen siihen, että sitä on ladattu Helsingin yliopiston nettipalvelusta jo yli 300 kertaa ja kovin moni ammatti-ihminen on tullut puhumaan siitä kanssani. Mukavaa, että se on löytänyt lukijoita. Se on ihan hyvä teksti tuollaiseksi opinnäytteeksi anyway.

Tänään ostin myös uudet heittokengät ja täytyy sanoa, että pelaaminen tuntuu taas vähän kiinnostavammalta. Muutamat viime kerrat olen joutunut heittämään slikseillä skeittikengillä, joita en kelpuuta edes roskisreissulle. Mun varsinaiset pelikengät on edelleen Tapanilla, jolle ne unohtui Tukholman-reissun tuoksinassa.

Tapani on varmasti ottanut huomioon häntä kohtaavat vakavat seuraamukset, mikäli joudun kyselemään kenkiäni vielä pitkään. Tunnen porukkaa itärajan takaa, ja he eivät ole aivan yhtä sovittelevia kuin minä.

« Last Edit: 29.09.14 - klo:19:22 by Jaani »

Offline Tapanote

• Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
« Reply #128 on: 29.09.14 - klo:19:20 »
Tapani on varmasti ottanut huomioon häntä kohtaavat vakavat seuraamukset, mikäli joudun kyselemään kenkiäni vielä pitkään. Tunnen porukkaa itärajan takaa, ja he eivät ole aivan yhtä sovittelevia kuin minä.

Ihmettelinkin jo vähän, että mikä se perseessä kutitteli. Pelkohan se siellä. PPP:nkö pistit perään? Eli Perintätoimisto Petroskoi Playboysin?

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #129 on: 29.09.14 - klo:19:21 »
Holy shit, onnittelut hurjasta ykkösmaksimista! Jätkä on rautaa.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #130 on: 29.09.14 - klo:19:26 »
Holy shit, onnittelut hurjasta ykkösmaksimista! Jätkä on rautaa.

Kiitos! Se on kuukauden kuluttua 135 137,5. Mä nimittäin olen nostanut sitä erittäin maltillisesti, ja tänään oli helppoa.

Sitten joulukuussa ajattelin pitää pitkästä aikaa "perinteisen synttärisalin" ja kokeilla vaikka yhteistulosta. Muistaakseni uhosin vuosi sitten, että tänä vuonna pitää olla rautaa tangossa vähintään 500 kilolla. Vähän epäilyttää nyt tuo, koska kyykky on kyllä surkeaa touhua. Se tälli täytyy kuvata, jotta on todisteita, mikäli se 500 meneekin rikki.
« Last Edit: 29.09.14 - klo:19:28 by Jaani »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #131 on: 29.09.14 - klo:19:26 »

Ihmettelinkin jo vähän, että mikä se perseessä kutitteli. Pelkohan se siellä. PPP:nkö pistit perään? Eli Perintätoimisto Petroskoi Playboysin?

Se on yksi puhelu ja ne on sun ovellas.

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
« Reply #132 on: 29.09.14 - klo:19:31 »
Kovat on tavoitteet, mutta niin on itse mieskin. Missä tuloksissa noi kaks muuta tällä hetkellä kulkee?

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #133 on: 29.09.14 - klo:19:40 »
Kiitos kysymästä. Vastaan, koska en mielelläni vastaisi.

Kyykky taitaa olla huomenna ykkösvuorossa 140 kilolla (kolmonen tulee varmasti) ja maastaveto oli pari päivää sitten 165 kiloa (nelonen meni, ehkä vitonen olisi tullut irvistämällä).

Offline Tapanote

• Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
« Reply #134 on: 29.09.14 - klo:19:42 »
Riko nyt vähintään mun höntsäkisaenkat 507,5 kiloa.