Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 186708 times)

Offline jugi

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #255 on: 03.01.15 - klo:21:01 »
Nostan nyt omaa häntääni, mutta väitän osaavani heittää ja sen lisäksi sanallistaa heittotapahtumia melko hyvin ja selvästi ja perustellen. Lisäksi minulla on kokemusta siitä, miten heitetään väärin ja miten "oikein", eli pystyn bongaamaan parannettavia seikkoja minulta sitä kysyttäessä.

Tämän suhteen oot aivan oikeassa. Olen saanut aika paljon neuvoja eritasoisilta (ratingiltaan) pelaajilta ja viime kesän setti Talissa oli aika jäätävää. Pääsin itse nopeasti sisään siihen, mitä mun pitäs tehä eri tavalla omassa foredraivissa. En ole koskaan osannut forea heittää, mut sen ~2h session jälkeen oli ajatus ihan eri itselläni. Täysin uusi tekniikka, täysin uusi heitto, täysin uudessa ajatusmaailmassa vaatii jo opettajaltakin aika paljon, että oppilas pystyy heittämään 2h session jälkeen yli 100m forea. Kesän lopulla kun reenasin lisää niin sain siihen tehoja ja vaikka en ole lähelläkään minkään maailman foreheittäjää, niin pystyn silti heittämään sitä kisoissakin, jos tilanne vaatii. Kiitoksia tästä.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #256 on: 03.01.15 - klo:22:42 »
Jonkin tekstinpätkän jälkeen tuli mieleen selfhelp-kirjailijan banaali slogan "saat sen, mistä luovut". Ehkä se voisi päteä suhun ja frisbeegolfiin?

Se on muuten just noin. Kun ei ole pakko, niin johan alkaa homma toimia. Vielä kun osaisi olla lungisti vain ja antaisi asioiden tapahtua ilman väkinäistä pakkoa.

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Gripblogi
« Reply #257 on: 04.01.15 - klo:04:27 »
Aloittelija ja ensikertalainen kuuntelee sitä joka sattuu olemaan paikalla, mutta kyllä Jaani siinä on oikeassa että tässä lajissa katu-uskottavuus saavutetaan ratingilla ja titteleillä.

Sama tosin on monessa muussakin lajissa. On vain helpompi uskoa kaveria kun tietää sen tehneen asian itse maailmanluokan tasolla. Taito ei vain valitettavasti siiirry suoraan opastustaidoksi joka jätkällä.
Jaanilla on mainio taito pilkkoa suorittaminen osiin. Esimerkkinä itse, jolle heiton muokkaaminen on todella vaikeaa koska mä vain heitän. En osaa sanoa lähteekö lantio liikkeelle ennen käsiä tai miten pitäisi jalat olla kolmannen askeleen jälkeen.
Siksi olenkin tyytynyt enemmänkin näihin aloittelijoiden avittamiseen jos ovat erehtyneet kysymään.
Mainio taito tuo pilkkominen. Helpottaa varmasti omaakin heittämistä.

Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Kempster

• Konkari
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
« Reply #258 on: 04.01.15 - klo:09:23 »
On myös semmonen vanha sanonta kun "jos et osaa pelata, valmenna".

Kyllähän se on paljon siitä oppilaasta kiinni (riippumatta mitä opetetaan) että osaako olla anturit pystyssä, ottaa opetusta vastaan, toteuttaa ja ehkä jopa soveltaa käytännössä.

Tässä nyt vaan yritän sanoa sitä että onhan monissa lajeissa huippuvalmentajia joilla on mitätön peli-/kilpaura (jos edes sitäkään), mutta valmentajina ovat "parhaita" ja valmennettavat kunnioittaa (vaikka onhan joukossa aina joku joka menee historiankirjoista ja interwebistä kaiveleen koutsin peliuran tilastoja...).

Offline Jussijii

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
« Reply #259 on: 04.01.15 - klo:10:33 »
On myös semmonen vanha sanonta kun "jos et osaa pelata, valmenna"

Musiikkipiireissähän homma menee näin,  että ne ketkä osaa,  tekee. Ketkä ei osaa,  opettaa. Ken  ei siihenkään pysty,  alkaa kriitikoksi.

Doh,  leikki leikkinä. Vaan fribarata kutsuu,  täytyy lähteä antamaan itselleen rajua kritiikkiä  :)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #260 on: 04.01.15 - klo:16:31 »
Osuvaa. Olen paitsi toiminut kriitikkona myös tehnyt graduni musiikkikritiikistä, mutten millään jaksa oikoa tuota sanontaa.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #261 on: 04.01.15 - klo:18:17 »
Tänään Meikun viikkokisat. Kirkkaasti huonoimmin menneet Meikkukisat koskaan.

Tässä vaiheessa mielelläni odottaisin taas yhden vuoden, että josko pelaaminen sitten kiinnostaisi, mutta samapa tuo. Häpeällähän siitä selvitään...

Mutta nämä griplockit? Olen putannut huonosti, mutta tällä kertaa taisin ottaa noin 10 kakkosnelosta/kakkosvitosta/kakkoskutosta. Kyllä. Luit oikein. Kovaa ohi monta kertaa. Olen putannut huonosti, mutten sentään näin, ikinä.

Viisaampi vaihtaisi lajia, mutta näillä mennään, kun on kerran luvattu.

Offline Jussijii

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
« Reply #262 on: 04.01.15 - klo:19:46 »
mutten millään jaksa oikoa tuota sanontaa.

No onhan nuo sen sarjan "viisauksia" ettei kannata moisiin efforttia käyttää.
Yhtä lailla turhia taitaa olla tällaiset anonyymit tsemppailut netissä, mutta tsemppivä nyt kuitenniin ja kireitä siimoja! Ja ulkoiluta kevväämmällä sitä uimataitoista Bossia  :)

Offline jtrogen

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Gripblogi
« Reply #263 on: 05.01.15 - klo:18:38 »

Offline Jouni

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
« Reply #264 on: 05.01.15 - klo:19:16 »
http://hidastaelamaa.fi/2014/11/5-asiaa-jotka-sinun-tulisi-tietaa-aivoistasi/

Ihmisen aivot on ihmeellinen kapistus.

Huhhuh. Kyllähän mä ainakin osan noista jutuista olen tiennyt, mutta nyt rupesi tuntumaan siltä että pitää ruveta tosissaan ajattelemaan positiivisemmin, niin frisbeegolfin osalta kuin muutenkin.

Offline moog

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
« Reply #265 on: 06.01.15 - klo:01:36 »

Mielenkiintoista. Taidan ajatella mun putin uusiksi. Ja kun vauhtiin päästään, niin jos ajattelis osaavansa heittää forea kans :)
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Tapanote

• Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
« Reply #266 on: 06.01.15 - klo:04:17 »

Jep. Hassut aivomme uskovat tällaisen "artikkelin" olevan totta, kun se on kirjoitettu myyvästi, vaikka mitään lähteitä ei olekaan ja kirjoittaja on amerikkalainen motivational speaker. Mutta jos vilkaisee ihan parikin sekuntia sivuston yleistä tasoa ja viitteitä, voi jo päätellä, että hyvällä todennäköisyydellä faktat on vetäisty hatusta.

Yritin siis tarkistaa onko väitteissä todenperäisyyttä nimeksikään, mutta muutaman pykälän edettyäni luovutin, koska lähteitä ei yksinkertaisesti ollut alkuperäisessä blogiviestissä, kirjoittajan omilla sivuilla tai missään. Eikä kaveri ainakaan tutkija ollut, joka olisi itse asian tutkinut.

Kun nyt aloin ja junnujen mm-kisafinaalin erätauolla on aikaa, niin suoraan en löytänyt pubmedista tukea millekään näistä väitteistä. Ainakin tuo 60 000 ajatusta päivässä (tai lähteestä riippuen 70 000, 50 000, 80 000, 20 000, 15 000, 30 000) vaikuttaa olevan aivan arvalla heitetty.

Offline Jouni

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
« Reply #267 on: 06.01.15 - klo:06:54 »
Joo se on kyllä varmasti huttua (milläköhän tuota voisi mitata), ja pari muutakin kohtaa oli vähän kummallisia, mutta noin yleissanomaltaanhan tuon blogin idea käy järkeen. Siis että positiivinen ajattelu on hyvästä jne. Kyllähän placeboefektikin on ihan "todellinen", mutta en nyt tiedä kuinka helppoa tai vaikeaa itseään on huijata sen avulla.

Mutta kyllä kai sitä on paljon tutkittu että positiivisuus ruokkii onnistumisia, vähentää tulehdustiloja ym. Ja tuosta neuraplastiastahan löytyy paljon artikkeleita. En nyt kuitenkaan tähän jaksa ruveta lähteitä kaivamaan.
« Last Edit: 06.01.15 - klo:08:36 by Jouni »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #268 on: 06.01.15 - klo:10:20 »
Mä voin sen verran kommentoida, että "positiiviseksi itsensä pakottaminen" tms. on paskaa, sillä se on päälle liimattua ja teennäistä. Se ei ruoki paljon muuta kuin patoutuneisuutta ja pahimmassa tapauksessa perhemurhia. Vai kuulostaako tutulta: Nyt puhuvat perhesurmaajan naapurit "Hän oli ystävällinen ja hiljainen", "Avulias mies", "Tervehti tavattaessa"... OK, huono esimerkki....

Pointtini on se, että positiivisuuden on lähdettävä sisältä ja sitä kautta ulos. Toisin päin suunta ei toimi. Tiedän paljon ihmisiä, jotka vetävät kestohymyn päälle töihin lähtiessään ja kotona paiskovat ovia, koska vituttaa. Positiivisiin ajatuksiin vastoin luontoaan ryhtyvä toimii - vastoin luontoaan. Positiviisuuteen voi päästä vain siten, että ratkoo elämässään niitä lukkoja, jotka pakottavat ajattelun negatiiviseksi.

Ja niitä tässä on jo vuosien ajan koetettu ratkoa.

Se, että mokaaminen vitutti viimeksi kisoissa niin paljon, johtui jostain ihan muusta kuin mokaamisesta. Kisakierrosten pelaaminen fokusoituneena ei ole helppoa, kun on muussakin elämässä kestämistä.

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #269 on: 06.01.15 - klo:10:27 »
Tuli mm. tämäkin blogi mieleen eilen kun luin mäkiviikolla jyräävästä Stefan Kraftista. Kun kulkee, niin kulkee, ja lähtee rentoja hyppyjä mäkiennätykseen. Suomalaisilla taas ei kulje, tekeminen on väkinäistä runttaamista ja hypyt ei mene mihinkään. Niin ei kai nekään voi vaan ajattelemalla asiaa korjata että "naps, nyt en yritä väkisin".
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba