Puttaamisen harjoittelu on tuntunut jostain syystä mielekkäämmältä kuin aiemmin. Varmaankin siksi, että tuntuu löytyneen parempi (itselle) tapa putata. Jostain syystä SM-kisat tuntuu hyvältä tavoitteelta olla "kunnossa".
Vähän kuin silloin kun lähdettiin MM-kisoihin oli ajatuksena että eihän sinne nyt kehtaa lähteä jos ei ole treenannut yhtään. Se ettei silti ole hyvä on eri asia
Olen kritisoinut Laakspohjan uudistuksia ja olen edelleen niistä sitä mieltä etteivät ne tuo sellaista lisäarvoa jota frisbeegolfkenttä kaipaisi. Outit sinänsä ei ole se pahin juttu, mutta hazard ja väärässä paikassa mielestäni oleva mando tuovat turhaa pahaa mieltä pelaamiseen. Näistä kumpikaan ei siis ole minun pelin kannalta kovinkaan isossa roolissa vaan pyrin näitä kenttäasioita ajattelemaan hieman yleisemmin.
Kohti Laakspohjan Fribbe-liigaa ja yhden kierroksen kisaa ajatuksena altistaa itsensä kentälle jossa uudistukset eivät ole häävejä ja toisaalta pakottaa itsensä puttaamaan niitä kilpailussa tarvittavia yksittäisiä putteja.
Ehdin aika hyvin paikalle ja lämmittelinkin oikein. Olkapää on vihoitellut, joten päätin ettei riehuta liikaa. Aika hyviäkin avauksia kolmosväylälle kävin heittelemässä ja putinkin kertausharjoitukset olivat ihan ok. Eli hyvillä mielin. Rating-ajattelu kannattaa näissä kisoissa taas unohtaa kun paikallisia sankareita on aivan liikaa paikalla jotta halvalla saisi mitään, hyvin pelaamalla saa hyvää ratingia.
Aloitettiin väylältä 2.
Alamäkiväylä, lyhyt johon olen heitellyt Buzzzia tiin oikealla puolella olevan männyn oikealta puolelta. Tähän sitten heti ensimmäinen epäonnistuminen. Olen mielestäni osunut tuohon aukkoon aika kivasti eikä oikeastaan tullut mieleenkään etten osuisi. Puuhun osuin. Kakkosringistä putti alle ja matka jatkuu.
Kolmosväylän avaus on mielenkiintoisimpia koko radalla ja tähän hyvän avauksen heittäminen on hieno juttu. HaloRoadrunner käteen ja oi kun se kääntää vähän liikaa yli ja katoaa näkymättömiin. Siinä kun muiden kiekot on löytyneet niin löytyy kuitenkin keskeltä väylää ihan ok paikalta. Näyttäisi siltä, että alivakaa Buzzz menisi kauniisti väylää pitkin tuon vajaan 70m mikä pitää heittää. Heitin vähän liian matalan ja ehkä leveänkin. Antsaa on mutta painelee sinne vasemmalle jossa sitten on nykyään siellä puiden seassa ob-linja. Luonnollisestikin olen viitisen senttiä outissa joten tästä ei sitten sen enempää. 15m putti ylämäkeen osuu vähän koriin, mutta bogey. +1
No, tällaista sattuu eikä tässä ollut edes älyttömän huonoja heittoja. Jostain on löytynyt Zen-mäinen itseluottamus ja rauha pelaamiseen.
Nelosväylään olen heitellyt aika usein sellaista isoa foreantsaa HaloShrykellä. Se on aika vänkä heitto ja kun se lähtee eteenpäin niin tämä vajaan sadanmetrin par3 näyttää hienolta. Jostain syystä en forella lähde vaan otan pikku myötikseen alivakaan HaloSidewinderin. Se lähtee liian matalana ja hieman oikealle. Osuu tietenkin myös puuhun ja hieman hankalaan paikkaan lennähtää. Forella Zone aika korkeallekin että feidaa ja feidaa metriin. Hyvä heitto. Vähän siellä takaraivossa rapisee itseluottamus ja paniikkinappulaa kaivellaan esille.
5. Erikoisväylä. 80m alamäkeen jossa oikeastaan pitää heittää suoraan jotain mikä syöksyy sitten rinteeseen. Ihan hauska väylä koska tähän näkee monenlaista. Zonella olen heittänyt tätä aika kovaa antsaan ajatuksena että siihen se kuolee rinteeseen ja jos menee pitkäksi niin sitten menee. Jää vähän näppiin ja on oikeastaan liian matalakin taas. Osuu pikku mäntyihin ja jää 15m korin yläpuolelle. Siellä polvella kun ihmettelee ja takaraivossa käy ajatus yrittämisestä niin työnnetään se syvemmälle ja niistetään alle. Olisi ollut hankala asento, alamäki ja rotko takana. Ei ne mene.
6. HaloShryke lähtee aika hyvin, mutta on vissiin vähän liikaa takatuulta kun ei se kurkkaakaan oikealle. Painuu vasemmalle metsään kuitenkin yli sadan metrin heittona. Sieltä sitten on korille 95m. Parin puun välistä paikaltaan pitää heittää. Päädyn kokeilemaan jotain mitä oikeastaan en ole koskaan heittänyt. Heitetään HaloMamba noiden puiden välistä hyssellä senverran kovaan hysseen ettei nouse sieltä vaan menee eteenpäin. Perhana. Sehän lähti hyvin, osui siihen väliin ja ainoa vika on että se saakeli on vähän liian matala. Teki mieli käydä hakemassa se kiekko että haluan heittää uudelleen. 20m korille rinteessä. Sieltä sellainen roikotusputti, ei mene. Helppo nelonen kuitenkin. Hiljalleen päähän hiipii ajatus ettei ole pirkkoja. +1
7. Alivakaa Buzzz käteen ja yritetään heittää kohti metsää jotta se kääntää yli ja menee tietenkin korille.
Ei aivot usko ja kädellä vähän autetaan. Menee sisäkurvin puiden välistä ja näyttää menevän korille. Ehkä sitten pirkkoa pääsee kokeilemaan. Olikin senverran alivakaa että on kakkosringin puolella vähän. Ihan hyvä putti ylärautaan josta perhana rollaa vitoseen mutta männyt taakse. Haaraputtia on treenailtu joten ei tässä hätää. Jostain syystä aivan liian hiljaa ja oikealta olisi mennyt ohikin. Eli bogey. Tässä alkaa sitten setämies jo tuijotella vähän lattiaa. +2
8. Tällaiselle 950 kaverille ehkä turhin mandohärdelli. Ei tule mieleenkään missata tätä, joten heitän Buzzzin forella kolmeen metriin. Ei tunnu edes oikeastaan hyvältä. Kuitenkin eka pirkko.
9. Shryke lähtee hyvin ja kakkosrinkiin pompsahtelee. Ehkä tämä harjoitus on tämänkin takia tärkeä. Ei oikein pysty puttaamaan kunnolla kun mänty olisi juuri linjalla. Jostain saan päähäni heittää forella sen sisään. Onhan siinä takana kiviä ja kaikkea eli hyvin voi hakea. Onkin sitten vähän kova ja korkea joten menee kiven yli kasiin.
Sieltä yläpannasta kuuteen metriin josta hyvä putti sisään. Heitot lähtee alas ja putit ylös. Hiphei.
+2 ja mitä helkkaria.
10. Forella DD liian alas, liukuu onnekkaasti ringin reunalle. Ei ihan paha putti muttei mene. +2.
Tämä on kuin tehty mun forelle joten harmittaa. Hyvää mietintää mikä on mennyt pieleen.
11. HaloTL3 lähtee omasta mielestä vähän väärään linjaan mutta kun korilta sitten katsoo niin siinä on isoin reikä. Onnekkaasti kuitenkin kahteen metriin ja ehkä se tästä. +1
12. Tässä saadaan jonon pää kiinni. Ehditään katsoa edellisen ryhmän avaukset. Tässä on se mando jota en ymmärrä. Liian kaukana että näkisi varmasti, mutta jos haluaa mukille niin pitää heittää läheltä. Näen kuinka yksi pelaajista missaa mandon metrin verran eikä kukaan sano mitään. Oman ryhmän pelaajista kaksi vahvistaa tämän jälkikäteen. En ollut ihan ryhmän luona, joten en lähde sieltä huutelemaan mitään mutta tämä vain itselle todisti että onpa tyhmä mandon paikka.
Fore DD:llä keskelle väylää. Siitä pikku antsassa Buzzz forella kahteen metriin ja pirkko. Parissa. Ehkä se tästä johonkin vielä.
13. Nyt lähtee Shryke hyvin kädestä. Väyläänkin. Eihän se mihinkään sinänsä riitä, mutta forella kakkosheitto päälle ja kuuden metrin putti koriin. Birdie. -1
14. Koskapa avauksessa ei saa juurikaan mennä vasemmalle niin Sidewinder. Ihan ok heitto, mutta keskipuuhun ja pomppu vasemmalle. Sieltä ehkä hieman ob:ta riskeeraten Shrykellä väylään. 70m korille. Fore on vähän liikaa vasemmalla ja osuu puuhun jota en nähnyt. Putti korille ja vitonen korttiin.
En pidä edelleenkään pururadan reunassa olevasta outista lähinnä siksi, että sinne voi joutua useammin huonolla tuurilla kuin huonolla heitolla. Eikä se tietenkään suojele kävelijöitä senttiäkään. Tässä se kuitenkin vaikutti omaan pelaamiseen joten otetaan pieni harmitus pois.
15. Forella DD jää vähän vasemmalle mutta ei osu mihinkään. Metrin verran hazardissa. Pistän kakkosringin putin sisään joten par. Tämä hazard tuntuu itsestä kyllä lähes turhimmalta lisäykseltä ikinä. Edelleen näen tällä väylälle ennemmin 20m pidennyksen kuin hazardia. -1
16. Fore Firebirdillä lähtee kuten edelliselläkin. Vähän liikaa vasemmalle ja oikeastaan liian alas. 13m puttia vähän varovasti yritän korotettuun koriin. Osun koriin ja kolmonen. Olisi ollut tietenkin kauheaa mokata tämä.
17. Nyt haetaan mukille. On sinne aina joskus päästykin. Liikaa antsaa ja olisin missannut mandon mutta osui puuhun. Zone forella on melkein hyvä. Seiskan putti jää kuitenkin korotettuun koriin. Putti sisään ja kolmonen korttiin. Näitä tultiin harjoittelemaan. Hyvä.
18. Shryke lähtee hyvin kädestä ja eteenpäin. Ihan pisimpiä avauksiani tähän. Korille ehkä 60m. Ihan hyvän näköinen lähäripaikka foreantsalle. Hetken mallailtuani päädyn Zoneen. Tarpeeksi vain kulmaa niin meneen hienosti. Eipä mene. Heitän kesän huonoimman lähärin. Liian kovaa ja alas, kulmaakin oli liikaa. Ei osu mihinkään joten olen 15m vasemmalle korista puttaamassa. Se osuu taas vähän laitteeseen mutta ei mene. Tässä kohtaa tuntuu kyllä aika tyhmältä. Ai että. -1
1. HaloSidewinder lähtee hyvin ja kovaa keskelle väylää. Ei se nyt ihan ylös jaksa mutta kunnolla sitä rinnettä eteenpäin. Buzzz hysse jää vähän lyhyeksi ja joudun lopettamaan kierroksen kuuden metrin pirkkoputtiin. Sehän menee sisään ja -2.
Aika tuskainen olo kyllä. -2 ei ole hyvin, senverran tuttu rata on että se muutama heitto olisi pitänyt pystyä ottamaan pois. Taikapisteitä sillä saa 932 eli oikeastaan aika senverran kuin pitääkin. -4 olisi ollut lähellä 950 mikä on aika peruskierros tuolla.
Puttaamiseen olen aika tyytyväinen vaikkei ne kaikki mennytkään. Pääasia on uskaltaa putata ja nyt ollaan pääsemässä tilanteeseen jossa ajatukset on siinä että kiekko laitetaan koriin eikä siinä että toivottavasti ei mene kauas kun ei mene. Olen mökillä treenaillut nyt puttia muutaman minuutin sessioissa. Ohikävellessä olen ottanut putterinipun käteen ja putannut muutaman kerran. Se tuntuu aika mielekkäältä kun ei mitään tunnin hinkkausta tarvitse tehdä. Pikku kertaus siitä mitä pitää tehdä ja sitten tehdään se muutaman kerran. Ehkä se tästä.
Nyt sitten pitää saada se vielä näkymään pelaamisessa