Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 678086 times)

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #330 on: 11.11.15 - klo:11:42 »
Aika köyhä on seuraava väylä ainakin pelaamieni kiinteiden osalta. Ei mitään tajunnan räjäyttävää, mutta pikkukivoja kylläkin.

VÄYLÄ 13

A: Riutta Riihimäki  126m  PAR4  Kieltämättä helkutin ärsyttävä väylä. Koko matka ylämäkeen kapeahkoa ränniä, ja jos kiekko lipsahtaa oikealle puolelle väylältä, niin soronoo ja hellät tunteet. Mutta vaikka olen surkea heittäjä, niin väylän luoma pelkotila rulettaa.

B: Kivikko  Helsinki  89m PAR3  Puistoväylä, missä ob oja kiemurtelee kärmeksen lailla koko väylän matkan. Jostain syystä tykkään kovasti, koska jopa minun heittopituuksilla kakkonen olisi mahdollinen, mutta kolmosta ja nelosta pukkaa. Ja joskus olen SM-parigolfissa töpännyt kyseisellä väylällä niin että edelleenkin hävettää.

Kunnia maininta myös Karkkilan kyseiselle väylälle.

Haetaan sitten lohtua väliaikais ratkaisuista.

THE BEAST NOKIA  182m  PAR4  Erittäin haastava, monimuotoinen puistoväylä. Suomen ylivoimainen väylä numero 13  ( ainakin minun pelaamisistani!)

NDGE16 NURMIJÄRVI  100m  PAR3  Loiva alamäki liidätys korille. Helppo muuten, mutta tiin ja korin välissä kiekkojen hukuttamislampi luo tunnelmaa ja jäykistää ranteen.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #331 on: 13.11.15 - klo:11:31 »
Vau!  Mikä on että ratasuunnittelijat ovat kehittäneet juuri tämän väylänumeron alle niin monelle radalle erinomaisia, ja varsin pitkiä haasteita. Tätä joutui pitkään miettimään ja kokemuksia vertaamaan. Haastavuuden lisäksi väylän visuaalisuus nousi arvoonsa vertailussa.
Tali, Karkkila, Kaatis, Keinukallio, SFGK, Lauste ja Nummelanharju: niissä kaikissa on hienot väylät n:o 14 mutta kun 2 piti valita niin ne ovat seuraavat,

VÄYLÄ 14

A: Västerby  Tammisaari ( Raasepori) 262 PAR 4   Mielestäni ehdottomasti Suomen hienoin väylä tähän kohtaan, ja yksi hienoimmista ylipäätään. Loivaan alamäkeen ison tammen (vai mikä se ikinä onkaan) kainalon alta. Jos avaus on onnistunut, niin sitten koivusaarekkeen ja OB viljapellon välistä lähestymisetäisyydelle, ja PAR! Sitä odotellessa!

B:  Raasepori/ Karjaa  212m  PAR 4  Samalla suunnalla ollaan. Upea puistoväylä, haastavalla korialueella. Hieno!!

Ja vaikka The Beastin ja varsinkin NDGE:n haastava OB hirviö makeita ovatkin niin tällä kertaa kiinteät vievät voiton helposti.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #332 on: 16.11.15 - klo:11:19 »
Taas yksi kiireinen viikonloppu takana, ja nyt arkipäivinä yritetään päästä tässä rataprojektissa maaliin asti.
Ollaan nummero viidestoista yö! Ja vaikuttaa siltä että meno vaan paranee, nimittäin roppakaupalla hyviä ehdokkaita.
Erinomaisia väyliä tähän paikkaan löytyy mm. Keinukalliosta,Tammisaaresta,Lausteelta,Talista ja Kauhajoelta, vaan suosikeiksi nousivat kuitenkin,

VÄYLÄ 15

A: Kaatis  Vihti  125m  PAR 3   Tiiltä katsottuna hurjan näköinen alamäki väylä, missä pelotteena kaksi pientä "paska"lampea ( söi mun arvokkaan Wasa Open kiekon ). Väylähän ei ole kauhian vaikea, jos hakee fiksusti par tulosta, mutta pirkkoon löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Ja aika usein tuuli tekee tepposen ja käy tam-tam!

B: Kippasuo  Heinola  195m  PAR4  Alku rykäisy alaspäin oikealle kääntyvään mutkaan, ja sitten vasuriin kääntyvä mutka kapeaa metsäränniä myötäillen korille. Monenmoisiin lipsahduksiin on mahdollisuus, siinä tämän väylän mahtavuus.

Ja vaikka kiinteiltä radoilta löytyykin huikeita viistoistasia, niin mielestäni The Beastin 201m  PAR 4  Lammella höystetty alamäki väylä on kuitenkin se kaikkein kaunein

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #333 on: 17.11.15 - klo:11:43 »
Siirrytään seuraavalle tiille, ja taas on hienoja väyliä!
Vaikka tarjolla on Karkkilan ja Nummelanharjun kaltaisia helmiä, niin edelle menevät minun hierarkiassa kuiten kaksikko,

VÄYLÄ 16

A: Raasepori Karjaa 158m  PAR 4  Todella hieno puistoväylä loivaan alamäkeen järven rannalle. Upea!

B: SFGK  Pohja  142m  PAR 3  Ja taas alamäkeen huikean kaunis puistomainen väylä. Tällä väylällä voisi päästä pätemään, mutta ei minun taidoilla. Mutta on todella hieno!

Väliaikaisista ratkaisuista löytyy kyllä kovat haastajat,

The Beast  222m  PAR 4  Suorastaan hurmaava saariväylä. kyllä sillä on monelta itku päässyt. Mainiointa siinä on se että voi itse päättää minkälaisen tietoisen riskin ottaa, eli miltä etäisyydeltä lähtee saarta pommittamaan. Huikean jännä!

NDGE15/ 16  315m  PAR 4   Pidennetty golfväylä kaikilla mausteilla ( tosin ilman vettä ). Vaikkei väylä olekaan niitä maailman haastavimpia, niin on se minun mielestäni aikasta hieno!  Lupa liidättää!

Ja vielä erikoispalkinto: Minulle henkilökohtaisesti v...mäisin väylä mitä olen koskaan pelannut (se ei tarkoita huonoa) eli Tammisaaren Västerbyn 16. Näen painajaisia moisesta virityksestä ;)

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #334 on: 18.11.15 - klo:08:05 »
Ja matka jatkuu kohti vääjäämätöntä loppua.
Olen aina pitänyt Nummelanharjun väylästä 17, hyzer-ukko kun olen. Karkkilan piiiitkä on myös kiva, ja Mukkulan vastaava haastava, ja lampi aiheuttaa pelkoa. Mutta suosikkiväyläni ovat kuitenkin lyhyen sympaattiset, ja kuitenkin kivan haastavat,

VÄYLÄ 17

A: Kippasuo  Heinola  99m  PAR 3  Hyppyrimäki väylä heitetään syvän notkon yli ylös korille. On puita, ja outtia! Hieno pikkuväylä missä sattuu ja tapahtuu.

B: Kaatis  Vihti  Takatii  122m  PAR 3   Huikea alamäkiväylä kapeaan ränniin. Kiekon karatessa liikaa oikealle = katastrofi! Onnistumista odotellessa. Huikea väylä!

Ja pakkohan se on ottaa haastajiksi,

The Beast  140m  PAR 3  Hienon hieno loiva alamäkiväylä puistossa. Kaartuu lopussa vasemmalle, haastava korinpaikka.

NDGE15/16 202m  PAR 4  Ensin jyrkkään alamäkeen laaksoon, ja sitten vielä pitkä lähestyminen puiden suojaamalle korille. Kiva!

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #335 on: 18.11.15 - klo:08:38 »
Päätän tämä "unelma" radan rakentamisen yleisimpään päätös väylään eli kahdeksaantoista.
Oikein maittavia päätöksiä ovat mm. Nummelanharju, Mukkula, Keinukallio, Lauste, Tammisaaren Västerby vaan ykkössuosikkini löytyvät kuitenkin muualta,

VÄYLÄ 18

A:  Tali  Helsinki  193m  PAR 4   Ei varmaan tullut yllätyksenä! Väylä mikä ainakin kilpailu tilanteessa on murskannut monen unelman. Se vielä höystettynä saaressa päivystävällä Antero Valtava lippumiehellä, niin voiko parempaa olla? Ainakin minulle jokainen heitto kutkuttaa mukavasti alavatsan seudulla, ja sitä minä arvostan. Yksi Suomen legendaarisimmista väylistä.

B:  Riutta Riihimäki  148m  PAR 3  Yllätys monelle? On kuitenki hieno lopetusväylä Riutan hienolle radalle. Loivaan alamäkeen liidätystä, tykkään!

Hienot lopetusväylät löytyvät myös väliaikaiskisa radoilta

The Beast  211m  PAR 4  Teeveestä tuttu kaunis, ja haastava ob:n rajaava nerokas loppu huipennus. Sitä on kiva katsoa sohvalta, tai paikan päältä. Mutta parasta pelata!

NDGE16  350m  PAR 5  Uskaltaisin väittää jopa että yksi Suomen hienoimmista 18 väylistä. Saa repiä, ja joutuu miettimään heittolinjoja, koska vesi vaanii koko matkan ajan.
Ei ole mikään täydellinen vesiväylä, mutta hieno kuitenkin.

Loppu huipennukseksi vielä erikoismaininta  Siltamäki 18  35m  PAR 2   Aika hassu ;D :o

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #336 on: 18.11.15 - klo:09:09 »
Unelma ratani  SUMMASUMMARUM!

Kuten jo aluksi kirjoitin niin Pyhän lehmäni Suomenlinnan jätin kokonaan pois tästä. Samoin Oulun Hiiroisen ja Meri Toppilan radat, koska en ole pelannut siellä kun kerran (valitettavasti). Jälkimmäinenhän on varmasti yksi Suomen hienoimmista kokonaisuuksista, eikä siellä turhaan pelata EM- kisoja. Mutta uskon että väyliin on tullut muutoksia niistä ajoista kun olen siellä SM- kisoissa heitellyt, niinpä jätin sen kokonaan pois.
Olikohan se viime vuonna kun Pohjassa pelattiin jollain golfradalla Karvalakkia? Se oli kuitenkin hieno rata, sisältäen muutaman todellisen herkkupalan. Mutta kun en muista numeroita enkä muitakaan speksejä, niin jääköön väylät siellä pelanneiden muistoihin.
Kohta sielläpäin pelataan Nordcenterin golfkentällä, ja kentän kotisivuja kun tarkastelee niin voi odottaa jopa kaikkien aikojen hienointa kisarataa.
Myös Vihdissä pelattiin aikoinaan golfkentällä, ja radat olivat makeita, mutten muista väylistä mitään tarkempaa.
Useat pelaamani radat jäivät ilman minkäänlaista mainintaa, mutta se ei tarkoita etteivätkö radat sinänsä olisi hyviä, suorastaan erinomaisia. Niistä mainittakoon esim. Valko (Loviisa), Veikkola, Meikku, Maaniittu-Ihantola, Vihioja, Hyvinkää ( se vanhempi), Ämmänsaari, Levi jne.
Huomioimatta jäivät dementian takia myös Kirjurinluoton kiinteä ja Yyterin historialliset kisaradat vuosilta Pelle Hermanni, ja Vanhan Vaasan legendaariset kisaversiot.

Haluan antaa kunniamaininnan Rajamäen kiinteälle ysille  126m  PAR 3, ja vain sen takia että kyseinen väylä tulee olemaan tärkeässä roolissa minun mahdollisessa nousussa kohti kansallista kärkeä tulevaisuudessa. Siis henkilökohtaisesti hyvin tärkeä väylä.

Kiitos teille jotka jaksoitte näitä pikasepustuksia lukea. Toivottavasti joku löytäisi näidenkin tekstien kautta käymisen arvoisen radan.

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #337 on: 18.11.15 - klo:09:24 »
Tuo Riutan viimeinen on kyllä hieno. Se vain saisi olla pitempi niin pääsisi isokädetkin heittämään oikeasti liidätystä. Meikäläinenkin sai kuitenkin sen pitkäksi heitettyä. Kuitenkin juuri sellainen väylä johon tulee pysähdyttyä tiille jos vain mahdollista.

Eilen vastailin omassa blogissa kysymyksiin ja huomasin, että aika hankala oli kaivaa takaraivosta kaikki pelattuja ratoja saati väyliä.
Maailmaltakin olisi varmasti voinut jotain löytää, mutta menee jo sellaiseksi muistelemiseksi ettei mitään rajaa dementikolla :)

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #338 on: 18.11.15 - klo:09:30 »
Mikäs Levin radassa säväytti? Mulla on ollut (harha?)kuvitelma että se on tyyliin putterineppailua jossain rinnehotellin takana, eikä korkeuseroja oikeasti kunnolla hyödynnetty kuten vaikkapa Ylläksellä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #339 on: 18.11.15 - klo:09:33 »
HYTTYSET!
En pystynyt heittämään koko rataa, kun alkoi vi....harmittamaan.  Juu ei ole mikään huippu, eli ei juurikaan korkeuseroja.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #340 on: 18.11.15 - klo:18:19 »
Kun Riutta näytti pers...hanurinsa!

Aamulla kun sain edellisen stoorin kirjoitettua, niin tuli ahaa elämys lähteä heittämään fribaa. Aikataulu oli tiukka, pari pelaaja siirtoa pitäisi touhuta samoin yksi kotityö ja sitten kiireen vilkkaan sovittuun tapaamiseen. Päätin kuitenkin hölmönä lähteä ajelemaan kohti Riihimäkeä, koska laskin nopeasti että kotityöt voi aina unohtaa, pelaajasiirrot hoidan puhelimitse, ja radan kierrän yksin nopeasti niin ehdin juuri ja juuri sovittuun tapaamiseen sovittuun aikaan.
Matkalla sitten luuri käden ja korvan välissä huomaamatta nopeusmittarin osoittamaa tieliikennelain nopeus rajoituksen ylitystä kärähdin molemmista, yes! Loppumatka Riutalle olikin kiukkusen papan rauhallista menoa, kalliiksihan tämäkin harjoituskierros tuli.
Parkkipaikalla pari käden pyöräystä lämmittelyksi ( ja tekee kipeetä kun olen heitellyt olkapään tohjoksi), ja sitten mando portin läpi korille. Ei vaiskaan ei se koskaan mene.
Kahdelta ekalta väylältä neppari ja plus 2, silleen olen aina Riutan aloittanut. Ensimmäiseen alamäki väylään asti sitten par tuloksilla eli edelleen 2 plussaa. Molemmat hienot alamäki väylät Buzzzilla 6-7 metriin, ja molemmilla kerroilla putti ohi, mutta kolmoseen yllettiin.
Seuraavaksi kehumani Hobbitti väylät. Ensimmäisen avasin sinne ylös mutkaan, mutta kiekko osui puun runkoon ja kimposi voimalla alas oikealle rinteeseen. sieltä painimalla korille, ja 6 korttiin, +4 yhteensä. Toinen hieno Hobbitti väylä onnistui putterilla tyylikkäästi par lukemilla, samoin seuraava. Hurja alamäki väylä alkoi pitkällä yli korin menneellä avauksella, liukastelulla alas. Putti ohi, ja alamäkeen 10m korista eikä seuraavakaan putti tuottanut tulosta, nelonen ja + 5.
Ajatukset edelleen pahasti lajin kalleudessa lähdin siihen pitkään ylämäki väylään. Raivoisa, ja sen myötä täysin epäonnistunut avaus johti varsinaiseen kamppailuun mikä taas tarkoitti yhtä plussaa lisää.
Seuraavaksi helpohkolle metsäosuudelle, mutta vain 16 toi pirkon, + 5. 17 avaus ja vasemmalta lähestyy sauvakävelijä. Ehdin kyllä kun toimin nopeasti, ja kaikkihan tietää mihin se johtaa...metsään! Tältäkin väylältä plussa lisää. Ja kun mielenkiinto oli jo lopahtanut, niin hienolta kasitoistaltakin yksi plussa lisää. Lopputuloksena +7 ja aikamoinen harmitus koko reissusta.
Mitä tästä opimme? Älä lähde radalle, jos on kiire. Lämmittele ainakin vähän aikaa ennen kierrokselle lähtöä. Keskity heittämiseen harjoitukierrosillakin, jos meinaat jotain niistä hyötyä. Älä kaahaa, älä puhu puhelimeen.
Mutta Riutan rata on edelleenkin hieno!

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #341 on: 19.11.15 - klo:16:42 »
Tänään jatkui heittelyt Helsingissä. Aamulla ajoin Taliin ajatuksena heittää max. 10 yli par tuloksen 18 väylälle. Viime keväänä taisin Talissa viimeksi pelata, enkä muistanutkaan kuinka vaikeita par 3 väyliä rata sisälsi. En enää ihmetellyt vaikka tulokseni siellä ovat olleet luokkaa 15-20 yli. 18 väylän jälkeen olin 8 yli, mutta huomasin että täällähän on yksi par 3 väylä lisää. Heitin senkin hieman puolihuolimattomasti, ja nepparihan siitä tuli joten + 9 yhteensä. Se oli mulle ihan hyvä tulos mutta hampaankoloon jäi paljon.
Kierroksen jälkeen ajoin ravintola Salveen syömään kuuluisaa torstain hernekeittoa ja lättyjä ( valtavasti salaattia, 3 lautasellista hernarii, leipää, ja 3 isoa lättyä mansikkahillolla höystettynä), eli sopiva annos friba kierrosten väliin.
Lounaan jälkeen Meikkuun tarkoituksena heittää 16 väylää par lukemiin, mutta eihän se niin mennyt. Mielessäni ihmettelin ennen kierrosta että miten yleensä voin näin helpon radan heittää 10-15 yli, mutta en enää. Pikku virheitä tuli tehtyä, ja myös kallio kiekko alustana näytti epäkäytännöllisyytensä. Muutama suorastaa loistava avaus ja lähäri korin juureen, ja siitä liukasta kalliota pitkin miljoona kilometrin päähän. Lopputulos + 4, harmitti!
Ennen illan futis treenejä ehtisin heittää vielä kierroksen, ja päätin mennä uudestaan valloittamaan Talia. Muutaman väylän jälkeen kyllä huomasin ettei kroppa ollut mielen kanssa samalla aaltopituudella. Takareidet alkoivat hapottaa, ja heittokäden olkapää huusi Hoosiannaa.....ja nyt kotona särkee niin vimmatusti.
Toinen Tali kierros meni ihan hanuri osastolle, +14 ja äkkiä kotiin. Paitsi että kävin moikkaamassa Pointissa Käpää, joka varoittikin minua olkapään hajoittamisesta.
Jospa nämä heittelyt olisivat tässä, samoin nämä avautumiset.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #342 on: 02.12.15 - klo:12:31 »
Live tilanne Kippasuon mainiolta tasalta. Pelasin aamulla kierroksen 21 väylää. Erittäin hyvä alku mureni lopussa pahasti, tuloksena 9 päälle. Sisälsi mm. 5 ob:tä
Nyt lähden toiselle kierrokselle tavoitteena parantaa, onhan maha täynnä Ketun ja Kanan lounas pastaa.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #343 on: 02.12.15 - klo:13:12 »
Live Kippasuo:
Seitsemän väylää pelattu. 1 ja 2 helposti pariin. Kolmoselta aamuiseen tapaan helppo bogey. Kauhuväylä nelosen pelasin aamulla vaivattomasti pariin, eli nepparilla. Mutta tällä kertaa palattiin väykkä golfiin, 9 korttiin ja plus 6 yhteensä.
Vitosella kiekko kääntyi jo pahasti yli, mutta puukimmoke osui tällä kertaa nappiin, korin runkoon. Kutonen ja seiska pariin, eli tässä vaiheessa 5 yli. Taistelenko vielä ennätykseni?

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #344 on: 02.12.15 - klo:13:55 »
Live Kippasuo!
Sitten edellisen kirjoitustauon pelini hajosi lopullisesti. Nimittäin väylät 8-14 pelasin 7 yli parin, eli olen nyt saldossa plus 12...viimeiset väylät yritän pelata rennosti pariin. Aamukierroksella tosin obeet alkoivat paukkumaan juuri näillä jäljellä olevilla väylillä. Loppuväylät siis autteja vältellen ;D