Ajattelin jakaa muutaman ajatuksen mentaalipuolesta.
Itse olen siis heittänyt disc golfia vasta vajaan vuoden, mutta olen ampunut jousella
maajoukkuetasolla nyt n.7 vuotta. Koen lajit melko samanlaisiksi harjoituksen ja mentaalipuolen
kannalta.
"Kisapää" on sellainen asia jota joillakin on ihan luonnostaan ja toisilla taas ei lainkaan.
Sitä voi kuitenkin kehittää!! Olennaista on myös tiedostaa että vaikka joku näyttäisi pysyvän
rauhallisena tilanteessa kuin tilanteessa ei se tarkoita että hän sitä todellisuudessa olisi.
Melko iso osa huippu-urheilun mentaalipelistä on bluffia. Tärkeämpää kuin rauhallisena
pysyminen on antaa kaverin luulla että on rauhallinen
Vaikka se ei välttämättä omaa suorittamista parantaisi se voi merkittävästi huonontaa kaverin
suorittamista.
Jos tuon bluffin aikana pystyy sitten kokoamaan oman suorituksensa on menestys melko varmaa.
Tästä päästäänkin toiseen osa-alueeseen eli siihen todelliseen kisapäähän. Tarkoitan tällä kykyä löytää
paineen alla omat virheensä ja korjata ne ennen suuremman vahingon tapahtumista. Jos niitä virheitä
ei pysty paineen alla korjaamaan on usein edessä dominoefekti jonka seurauksena suorittaminen lähtee
syöksykierteeseen jo pienestäkin epäonnistumisesta.
Tätä voi merkittävästi parantaa harjoituksen kautta toistoilla ja nimenomaan niillä laadukkailla toistoilla.
On paljon tärkeämpää heittää 50 hyvältä tuntuvaa hyvää heittoa kuin 150 hieman huonompaa väkisintehtyä
heittoa. Pitää myös huomata lopettaa harjoitus onnistuneeseen suoritukseen.
Lisäksi kannattaa haastaa itseään aina tilaisuuden tullen myös harjoituksissa. pientä kilpailua kaverin kanssa
tai sitten vain päättää että jos heitto ei uppoa pelaan seuraavan väylän putterilla tjms. vain mielikuvitus
on rajana.
Jos suuremmaksi haasteeksi kokee kisajännityksen niin siihen on oikeastaan vain yksi simppeli neuvo joka myös
toimii. Enemmän kisoja

Siitä pääsee eroon juuri sillä mikä sen aiheuttaa, eli kaikki mahdolliset kisat käymällä
mihin on mahdollista osallistua.
Tulipas pitkää tekstiä, toivottavasti kuitenkin joku saa hieman apua omaan tekemiseen. Kaikki edellä mainittu on
itse kokeiltua ja koettua sekä maailman muilta urheilijoilta kerättyä tietoa.