Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: hyzzer flipistä anukkaan  (Read 50093 times)

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: hyzzer flipistä anukkaan
« Reply #60 on: 04.12.13 - klo:10:15 »
Apuja avaukseen ketjussa on sivuttu tätä jo pariin kertaan:

http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,135.msg34274.html#msg34274
http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,135.msg28819.html#msg28819

Kyllä sitä kuulee sanottavan että "pitää laittaa spinniä siihen heittoon" mut mun oma käsitys on ainakin vakaasti se, että kovemmissa draiveissa sitä et kyllä pysty/ehdi mitenkään hyödyllisesti aktiivisesti rannetta käyttämällä sinne lisäämään just oikeassa kohtaa. Mieti kuinka nopee se heiton viimeset sekunnin kymmenesosa on ja siihenkö pitäis osua aktiivinen suorittaminen ranteella "nnnnNYT vempautan ranteen oikealle"? Todennäköisemmin aiheutat vaan hallaa heitolle, kuin jos antaisit ranteen toimia luonnollisesti.

Kyllä se ranteen elastisuus sen homman ite hoitaa riittävässä määrin kun heitto on muuten kohdallaan. Siitähän tuossa discgolfreview:n linkissäkin on kyse, kiekon paino, inertia ja käden nopea suunnanmuutos heiton loppuvaiheessa aiheuttaa tuon efektin (koska jänteet ovat venyvää ainesta ja palaavat normiasentoon venyttyään), eikä niin että se "tehdään". Muutenkin, varovaisuutta noiden artikkelien kanssa, niissä on monesti josko ei virheellistä tietoa, niin sellaista mihin keskittyminen voi viedä huomion pois paljon tärkeämmistä asioista. Kun niitä pikkudetaileja löytää tuolta satoja, niin voi mennä pää ja heitto sekaisin.

Korkeintaan ehkä joissain "touch" tyyppisissä sellasissa napakoissa lähäreissä vois jotenkin kuvitella että silleen terävästi heiton päättämällä siihen tulis spinniä enemmän.

Ja kovissakin draiveissa, tietysti toisilla kiekkoon tulee enemmän spinniä kuin toisilla, mutta se johtunee enemmänkin gripin eroista ja muista asioista kuin että toiset "laittaisi" sitä spinniä sinne enemmän kuin toiset.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

mutteriwiritys

• Guest
« Reply #61 on: 04.12.13 - klo:12:17 »
Parasta varmaan unohtaa koko rannehömpötys ja muistaa suora veto, se on kai se tärkein.

Offline tapioe

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
« Reply #62 on: 04.12.13 - klo:12:52 »
Tämä on näitä koulukunta juttuja. Varsinkin jenkkien fribafoorumeilla tykätään analysoida ja kehitellä kaikenlaisia tekniikoita, harjoitteita ja teorioita täydellisestä draivitekniikasta. Suomessa tuntuis asenne olevan "perusasiat kuntoon ja sitten vaan draivaat niin perkeleesti". Itse olen nykyään siirtynyt tähän kotimaiseen mentaliteettiin, ihan se takia että jokaisen kroppa toimii eritavalla ja pitkälle ja tarkasti heitetään vaikka minkänäköisellä tekniikalla.

Jos tuo ranteen käyttö kiinnostaa enemmän, niin tämä kuva saattaa hieman valottaa sen saloja. Tämä on siis niitä jenkkien tekniikkataikureiden ajatuksia.
http://www.dgcoursereview.com/forums/showpost.php?p=997462&postcount=3

Eli ranteen taipumista vastustetaan aktiivisesti ja kun voimat käyvät liian suuriksi, ranne napautetaan voimakkaasti suoraksi ja pysäytetään jämäkäksi.

mutteriwiritys

• Guest
« Reply #63 on: 04.12.13 - klo:15:25 »
No tuo menee jo yli hilseen. Ihmiset keskittyvät mun mielestä liikaa kaikkeen muuhun kuin itse harjoitteluun, ilman harjoittelua ei mistään lajihommista tulee mitään vaikka kuinka tietäisi mitä.

Offline HAH

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
« Reply #64 on: 06.12.13 - klo:19:19 »
Parasta varmaan unohtaa koko rannehömpötys ja muistaa suora veto, se on kai se tärkein.

Jep. Ei tässä mitään ranteita käännellä. Reilun minuutin kohdalta näkyy käsi läheltä.

Offline Jaskala

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
« Reply #65 on: 06.12.13 - klo:19:44 »
Videosta osui silmään tuon viimeisen heiton liikerata, joka vaikuttaa kummalliselta. Jos pysäyttää videon kohtaan 1:39, ni Willillä on kiekko kiertyny niin kehon taakse ku vain olla ja voi eikä vetokaan ole suoraa nähnytkään.

Onko tässä nyt jotain antsalle ominaista vai miksi tuo näyttää nyt niin oudolle?

Muut Will:in videot ku tuntuvat taas toistavan samaa kaavaa, joka on kyllä mainio esimerkki omankin heiton hinkkaamiseen.
« Last Edit: 06.12.13 - klo:19:48 by Jaskala »

Offline Discboy_99

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
« Reply #66 on: 06.12.13 - klo:20:34 »
eikä vetokaan ole suoraa nähnytkään.

Joko mulla on niin kierot silmät tai jotain mutta kyllä tuo näyttää mun silmään ihan suoralta vedolta  ???
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline alessii

• Täysjäsen
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Salonen
  • Seura: TFS
« Reply #67 on: 06.12.13 - klo:21:26 »
Kyllä Willin veto on suora, tukijalka on enemmän 'vasemmalla' jolloin kropasta tulee kiertoa ja heitto lähtee enemmän anhyzerina.

Offline RistoS

• Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
« Reply #68 on: 07.12.13 - klo:00:04 »
Kiekko ei tuossa viimeisessä lähde vedon suuntaisesti missään nimessä, ja näyttää olevan sata lasissa muutenkin. Liekö joku distance-rykäisy :)

Offline Bonfire

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matias Tuomivaara
hyzzer flipistä anukkaan
« Reply #69 on: 07.12.13 - klo:08:00 »

Kiekko ei tuossa viimeisessä lähde vedon suuntaisesti missään nimessä
Mun silmään aika monella huippupelaajalla kovat rykit lähtee vähän vedosta oikealle (rhbh). Ja joillaki jopa selvästi kropan takaa heittosuuntaan nähden. Täällä se tuntuu olevan aika vahva no-no, mutta näkyy silti ihan kivasti lentävän.

Nikko

Jussi

Feldy

Avery

McBeast

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Tapanote

• Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
« Reply #70 on: 07.12.13 - klo:09:37 »
Mun silmään aika monella huippupelaajalla kovat rykit lähtee vähän vedosta oikealle (rhbh). Ja joillaki jopa selvästi kropan takaa heittosuuntaan nähden. Täällä se tuntuu olevan aika vahva no-no, mutta näkyy silti ihan kivasti lentävän.

Mitä tarkoitat tuolla "vedosta oikealle"? En mä noista videoista löytänyt vetoja jotka lähtisivät "kropan takaa". Kyllä ne siitä sivulta lähtevät.

Tietysti mitä kovempaa vedetään, sitä kauempaa ja enemmän kierrolla lähtee - pituuskisoissahan vedetään kiepillä, jossa se kierto ei haittaa kun yritetään vaan pistää kovaa ja korkealle eikä suunnalla ole väliä.

Offline Bonfire

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #71 on: 07.12.13 - klo:11:18 »
Mitä tarkoitat tuolla "vedosta oikealle"? En mä noista videoista löytänyt vetoja jotka lähtisivät "kropan takaa". Kyllä ne siitä sivulta lähtevät.
Nään selvän suunnanmuutoksen kiekon liikkeessä vedon loppuvaiheessa. Eli ensin suoraan takaa rinnan eteen ja siitä suunta muuttuu vähän oikealle (5-10 astetta?). Kropan takaa mun mielestä lähtee esimerkiksi Locastrolla kohdissa 2:30, 4:10 ja 5:40. Saattaa tässä tietysti olla että oon tulkinnu liian fundamentalistisesti foorumin keskusteluissa ja ohjeissa esiintyviä suoraa vetoa ja suoraa linjaa taaksevedon ääriasennosta kippoon.
« Last Edit: 07.12.13 - klo:11:28 by Bonfire »

Offline juhas89

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
« Reply #72 on: 07.12.13 - klo:12:40 »
Nään selvän suunnanmuutoksen kiekon liikkeessä vedon loppuvaiheessa. Eli ensin suoraan takaa rinnan eteen ja siitä suunta muuttuu vähän oikealle (5-10 astetta?). Kropan takaa mun mielestä lähtee esimerkiksi Locastrolla kohdissa 2:30, 4:10 ja 5:40. Saattaa tässä tietysti olla että oon tulkinnu liian fundamentalistisesti foorumin keskusteluissa ja ohjeissa esiintyviä suoraa vetoa ja suoraa linjaa taaksevedon ääriasennosta kippoon.

Mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä kun aika hyvin tuntuu kuitenkin ko. ihmisilläkin heitto kulkevan.

Offline Bonfire

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #73 on: 07.12.13 - klo:13:13 »
Mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä kun aika hyvin tuntuu kuitenkin ko. ihmisilläkin heitto kulkevan.
Just näin. Noin vaan niinku kannanottona ku sitä suoraa vetoa aika yksiselitteisenä totuutena täällä usein esitetään.

Offline flipflat

• Juniori
  • **
    • View Profile
« Reply #74 on: 07.12.13 - klo:14:52 »
Takaa vetäminen pitkälle heittävälle ja ei niin pitkälle heittävälle, on aika eri asia. Pitkälle heittävät keskittyvät heiton loppuun ja heittävät tuntumalla, kun taas muut yrittävät saada tuntumaa. Taas kerran vaikea selittää, mutta yritetään. Jos siis tuntumalla (tähtäys hitillä, kropan sijaan) heittävä vetää vähän takaa ja muuttaa askeleiden suuntaa vasemmalle (RHBH), lentää kiekko silti haluttuun suuntaan ja kovaa. Tämä siksi että tähtäys tapahtuu heiton lopussa ja siihen hit pointtiin on helppo vaikuttaa (kun on se tuntuma) muuttamalla muutamaa asiaa. Oman heittonsa voi kyllä blokata kuka vaan ja näin käy joskus myös noille huipuille. Jännitys tekee ihmeitä.
Muille sitten yritetään neuvoa miten he saisivat tuntumaa, eivätkä vaikeuttaisi/estäisi sen saamista vetämällä kropan takaa.

Joku tietopankki voisi kommentoida tuota kirjoitusta. En tiedä meneekö kaikilla homma näin.
Focused on moving forward on a spiritual Journey to reach personal goals in the Disc Golf world