Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 677981 times)

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
Vs: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI
« Reply #840 on: 25.06.17 - klo:08:34 »
First Run Comet on suora, uudemmat kääntävät uutena. Vanha kiekkosi lienee kulutettu kääntyväksi, joten kulumisasteesta riippuen jonkun muovin nykyComet voi lentää samoin kuin kunnianarvoisa veteraanisi, joka on ikääntynyt ja auringossa hapertunut. Voi hajota milloin vain puuhun tai kiveen osuessa. Ei ole automaattisesti näin, mutta luultavampaa kuin tuoreilla kiekoilla. Z ja Glo Z lentävät samoin hieman kääntyen ehkä 4-5 astetta 60-70+ m matkoilla ja x kuluu äkkiä 7-8 astetta kääntäväksi.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
« Reply #841 on: 26.06.17 - klo:19:39 »
Kiitos Janne tietoiskusta a`la Comet. Mulla on käynytkin mielessä sekin mahdollisuus että vanha Cometini menee säpäleiksi osuessaan esim. puuhun. Vaikka se on kyllä vuosien aikana tottunut moiseen.
Saatan jossain vaiheessa kokeilla esim. Z Cometia, mutta nyt uskon pärjääväni Meteorilla.

Käytiin eilen illalla myöhäiskierroksella Tuusulassa Ristikiven radalla. Pari muutosta oli tehty, ja vaikka olen hyvin perinteisiin, ja muuttumattomuuteen orientoitunut luonne, niin pidin kyllä kahden väylän muokkaamisesta.
Tosin en välttämättä allekirjoita sen toisen  väylän korin korkeutta. Vai oliko se vielä asentamatta oikeaan korkeuteen.
Yhdeksän aikaa alettiin pelaamaan, ja muutaman kerran jouduttiin jonottamaan vuoroa, eli suosittu rata kyseessä.

KKp/Bats päktäki vaihtoi omistajaa, kun mun 19 vaihtui numeroon 17. Yippee! Alku pelattiin tasaisesti, mutta sitten kaveri teki vielä enemmän virheitä kuin minä, ja varmaankin n. 10 heiton erolla nousin huimasti bäkkäri arvostus asteikossa.
Ristikivi pudotti meikäläisen Iso-Kirjan lumoista takaisin maanpinnalle rajulla tavalla. Enkä tarkoita sillä mitään rata vertailua, vaan yksinkertaisesti sitä että ahtaat metsäväylät ovat kyvyilleni liikaa.
Niin kuin kaverini sanoi, niin mun avaukset olivat ihan hanurista, mutta lähestymiset pitivät meikäläisen pinnan tuntumassa, ennen lopun hukkumista. Viimeisen väylän mandoportin läpäisy ei tietenkään onnistunut ensimmäisellä heitolla, joten huono alku sai seurakseen huonon lopunkin.

Ristikiven rata on oikein mainio käynti kohde, ja uskonkin että tänä kesänä menen sinne toistekin.
Kiitos Hyrylän frisbeegolfseuralle radan ylläpidosta!

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #842 on: 29.06.17 - klo:14:27 »
Avausheitot ovat nyt kadonneet jonnekin!?
Keuruun Masterissa ne toimivat pääsääntöisesti hyvin, ajoittain jopa loistavasti (kun ottaa kyvyt huomioon). Mutta sen jälkeen ovat takkuilleet kovasti. Ristikivi oli vasta alkua. Maanantaina pelasin illalla kolmen kaverin kanssa Rajamäen kiinteän, ja eilen viikkokisat, eikä oikein onnistunut yksikään avausheitto. Joku on pielessä? Ajoitus, suunta, ote taikka liika into?
Henkisesti ja jopa fyysisesti olisin valmis vaikka 4-6 tunnin päivittäiseen treenaamiseen, mutta kun aika ei vaan riitä. Ei edes päivittäiseen treeniin, ja silloinkin puolituntia max tunnin ehtii lättyä paiskoa. No täytyy olla tyytyväinen, että on kunnossa ja pystyy kaikenlaista tehdä...ei narista!
Miikka oli jo jostain kaivanut tuoreimmat taikapisteet. Olivathan ne taas nousseet vähän mikäli Soturiin on uskominen, ja miksei olisi.
Ja ihan oikein että Soturilla on parempi kun minulla. Se on ne ansainnut kovalla työllä :D

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #843 on: 04.07.17 - klo:07:57 »
Joka viidennellä nykäisy!
Erinomaisen kiehtovaa tuo puttaaminen. Lievästi liioitellusti joka viidennessä putissani kiekko "jää käteen", ja silloin se lentää reilusti oikealta ohi.
Normaalistihan puttaan jostain syystä liikaa vasemmalle, mikä johtaa kiekon ohimenoon ketjujen kautta. Mutta sitten ne "nykäisyt", ja niitä vaan tulee 3-5 krt /kierros.
Takapiha puteissakin niitä tulee säännöllisin välein, ja niitä tulee tilanteessa kun tilanteessa. Kyse ei ole siis välttämättä mikään jännäputti ilmiö, koska en kaikkia putteja jännitä, varsinkaan treenatessa en ollenkaan. Se lienee jokin tekniikkavirhe.

Äärimmäisen huono puttaaminen heikentää rajusti myös kierrostuloksiani. Se nähtiin esim. viime perjantaina kun me kolme suurin piirtein samoihin aikoihin lajin aloittaneet ( Oulun upsi-kunkku Riku, Hyvinkään turbo-putti HD ja mää ) pelasimme kierroksen tulevalla SM-kisa radalla Hyvinkäällä. Varsinkin HD oli ilmiömäisessä iskussa, siinä ei paljoa matka taikka paikka painanut kun hän pisti lötää mukiin.
Kärjistetysti voidaan sanoa, että kun kaikki oltiin 15 metrin etäisyydellä korista niin HD pisti sisään. Riku tarvitsi siihen 2 heittoa ja meikäläinen 3.
Rikun kanssa oltiin ennen perjantaita kohdattu tänä vuonna kahdesti. NDGE17 kisassa voitin Rikun kahdella, ja Masteri2017 kisassa yhdellä heitolla. Hyvinkäällä oltiin ennen viimeistä väylää tasoissa, mutta viimeisellä Riku näytti upsinsa voiman, ja se riitti yhden heiton voittoon.
Tasaisesti ollaan siis pelattu viimeaikoina. Valitettavasti Riku asuu Oulussa, ja minä täällä joten kaksintaistelut ovat harvinaisia. Ja tuskin enää tänä vuonna kohdataan. Onnea Rikulle SM-kisoihin!

Viime viikonloppu torstaista - perjantaihin oli aikamoista tunteiden vuoristorataa! Oli suurta surua. Oli ilon hetkiä. Katkeruutta. Mielipahaa. Nautiskelua mikä tuntui ansaitsemattomalta etuoikeudelta jne. Tuntui että niiden neljän päivän aikana elin koko elämän nopeutettuna pienoiskoossa.

Pieniltä osin edellä mainituista kuului myös frisbeegolfiin. Oli nimittäin hieman haikea olo käydä kääntymässä Tammisaaren pro-tourin kisatoimistossa lauantaina. Palautin sinne yhden NDGE kisassa hävinneen kiekon, ja ehdin siinä sitten tervehtiä useitakin tuttuja kavereita. Eräässä laulussa toistetaan usein kysymystä " Arvaa harmittiko, arvaa harmittiko?", kun herätin itselleni kysymyksen miksen minä ole kisassa mukana.
Kuvittelin vaan ettei minun ratingeillani ole mitään edellytyksiä päästä pro-tourin kisoihin mukaan, ja niin jätin ilmoittautumatta.
No vaimon ja kavereiden kanssa vietetty pyöräilypäivä ja herkuttelupäivä Hangossa oli kuitenkin myös mukavaa. Ja myöhemmin illalla sama jatkui vielä Espoon saaristossa. Sunnuntaina Kaivarissa minigolfia, ja muutakin kaupunkilais elämää perheen kanssa joten mainio viikonloppu vaikkakin ilman Tammisaaren kisaa.
Minigolfissa toistui frisbeegolf kisa dilemma. 10 väylää pelasin huikeasti, mutta ensimmäinen töppä katkaisi selkärangan, ja lopusta ei sitten tullut enää yhtään mitään.

Tänään taas uudet kujeet, niistä mahdollisesti huomenna lisää.

Offline DJSigma

• Täysjäsen
    • View Profile
« Reply #844 on: 04.07.17 - klo:11:37 »
Puttihan pitää tulla selkärangasta. Mutta tarpeeksi syvältä kun sieltä kaivaa, putti onkin perseestä.  ;)

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #845 on: 05.07.17 - klo:08:44 »
Joskus tuntuu että olen selkärangaton, eli sieltä putti ei ainakaan tule...ehkä sitten sieltä syvemmältä ;D

5 KKp/Bats setää eilen illalla luontoretkellä Sipoossa. Ainakin siltä tuntui kun reput selässä pitkin metsää, ja kallioita taapersimme. Vaihtelua vaeltamiseen toi silloin tällöin ongelmajätteen heittäminen luontoon. Toki sivistyneinä ihmisinä keräsimme jätteemme talteen.
Sibbe Flexi kisa alkoi kahdella lämmittely heitolla ykkösväylällä. Siihenhän ne kivasti korin läheisyyteen putosivat, kun ei tarvinnut vasemmalla vaanivaa OB linjaa miettiä. Kiva aloittaa Pirkolla oli yleinen käsitys.
Varsinaisen kisan käynnistyttyä alkoi OB rannetta jäykistää! Viidestä äijästä 2 heitti oubiille, ja kolme muuta nakkasivat kiekkonsa turvallisesti vasuriin kauaksi korista. Kyllä oli taas itseluottamus kohdillaan kun kisa heitot alkoivat.
Matka oli pitkä, ja Hämistä lukuun ottamatta oltiin ensikertalaisia Sibbessä ja se takasikin mielenkiintoiset suoritukset loppuun asti.
Itselläni avaukset olivat todellista tervanjuontia, ja se rankaisi armottomasti varsinkin tiukemmilla väylillä. Varsinaisen kummajaisen tarjosi väylä...no en muista numeroa! Mutta kori seisoa nökötti kallionpäällä, ja sen vasemmalla puolella oli pystysuora jyrkänne alas rotkoon. Avaukseni kääntyi tietysti vasuriin, ja sitten jännityksellä katsomaan missä Buzzz luuraa. Spottaaja Hämis huutaa jo kaukaa että taitaa olla aikamoisen vaarallinen lie. Mikä lie kiekon paikka? tuumin. Kun könysin näköetäisyydelle, niin huomasin olevani liemessä. Buzzz oli jollain ihmeen tavalla jäänyt melkein pystysuoralle kalliolle. Siinä sitten Hämiksen kanssa tuumailemaan, että mikä lie kohtaloni.
Hämis tietenkin ehdotti Hämähäkkimiehen kaltaista kallioon liimautumista, ja sen teinkin. Eli neljällä ( okei viidennelläkin) raajalla liimauduin kallion kylkeen ristikkoasentoon. Vaikein osa oli vielä edessä, kun piti heittokäsi vapauttaa kallion pinnasta. Sekin onnistui, samoin kuin n. 15 metrin heitto korin tuntumaan. Sitten vaan varovasti ylös, ja Buzzzin hilaaminen jalalla käden ulottuville.
Harmi kun ei tajuttu ottaa kuvaa, tai videota tilanteesta. Oltiin vaan niin jännän äärellä, että siinä filmaamiset unohtuivat.

Kierros saatiin kuitenkin onnellisesti pelattua. Keskinäisessä kisailussa KKp/Bats setien loppujärjestys oli seuraava väykkä, Hämis, Essi, Ilpo ja Lyly.
Kisa oli tasainen, ja ilta oli erittäin kannustava, ja lämminhenkinen.

Kiitos kaikille, ja tietysti kisan järjestäjille!

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #846 on: 06.07.17 - klo:06:44 »
Menevätkö puttinykäisyt oikealta ohi? Silloinkin kun käsi ei liiku vasemmalta takaa eteen oikealle? Taittuuko ranne oikealle? Jos näin kyseessä on jäykkä. Väykkä on siis käden lihaksilta niin jännitetyn jäykkä, että käden eteen lyönti johtaa ensin kyynärpään suoriutumiseen, sitten ranteen kääntymiseen oikealle. Vieden kiekon oikealta ohi.

Väsyneenä voi takaa eteen lyönti kädellä hidastua myös. Jännitettynä kunnolla on lähes mahdotonta lyödä tarpeeksi nopeasti, jotta kiekko irtoaa ennen kuin kyynärpää oikeaa. Mikä vaatii nopeaa kiihdytystä lyönnissä, mitä ei tapahdu, jos lihakset ovat yhtä jäykät kuin raskaita painoja nostaessa.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #847 on: 06.07.17 - klo:07:38 »
Menevät oikealta ohi ja reilusti. Ja se on selkeä nykäisy! En omaksunut kokonaan epigriisiäsi, mutta uskon tuohon jännitetyn jäykkä teoriaan. Vikahan lienee korvien välissä, eli kun jo odotan nykäisyä, niin tuleehan se sieltä väkisinkin jossain vaiheessa.
Tavallaan on ihan kivaa, että mun putti ei tule selkärangasta, vaan sieltä mihin ei aurinko paista. Se tuo pelaamiseen jännitystä, ja toisaalta myös tietoisuuden siitä missä olisi eniten parannettavaa.
Eilen Koivun Pasin kanssa ohimennen hieman sivuttiin oikean frisbeegolf pelaajan, ja minunlaiseni valepelaajan eroista. Yritin vakuuttaa hänet ja itseni että minulla pelaaminen on paljon jännittävämpää, ja hauskempaa kun koskaan ei tiedä mitä seuraavalla heitolla tapahtuu. Onhan se aika säälittävää positiivisuuden hakua surkealle pelaamiselle, mutta kuitenkin....

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #848 on: 06.07.17 - klo:09:44 »
Tuo on juuri sellainen asia miksi välillä ihmettelen kun kaikki haluaa kulkea ykkösryhmän perässä kun taaempana peli on tosiaan paljon mielenkiintoisempaa kiekkojen löytyessä jännittävistä paikoista. :)

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #849 on: 06.07.17 - klo:10:46 »
Mitä tuo hymiö Arin viestissä ikinä tällä kertaa tarkoittaakin niin.....
toissa kesänä kun olin Nokialla European Openia seuraamassa, niin Vesalan Tommin kanssa puolikierrosta käveltiin ykkösryhmän perässä. Oli Paulia, Jeremyä jne jne odotusarvot olivat korkealla. Eikä siinä mitään, hienostihan pojjaat kiekkoa nakkailee. Puolivälissä kierrosta alkoi tyypilliseen tapaan vettä sataa, ja lähdimme Tommin kanssa kiireen vilkkaan kisakeskukseen sateensuojaan.
Itse en kyllä sadetta pelkää, ja uskoisin että jos ykkösryhmän seuraaminen olisi ollut yhtään jännittävämpää niin olisin seurannut loppuun asti. Tai jos poolissa olisi ollut yksikin Suomalainen pelaaja.
Ensi kerralla kun kisaa menen katsomaan niin taatusti menen sellaisen poolin perässä missä pelaa kotimaan toivoja!!!

Kovimmat pelaajat ( Suomalaisetkin) heittävät tietysti helkutin hienosti, ja junnut ainakin saavat hyvää karmaa kun katsoo kuinka ammattihemmot pelaavat. Mutta mulle se tuntuu aika tylsältä, kun ainoa asia missä eroja tulee on kun joku epäonnistuu silloin tällöin yli 15 putissa.
Toisaalta ei kai kukaan halua katsoa esim. meikäläisen pelaamista, koska pelaajaa tai kiekkoa ei juurikaan näy, kun ne luuraa aina jossain pusikossa.
Ja onhan niitä heittojakin niin paljon että alkaa väkisinkin väsyttämään.

Jalkapallosta voidaan ottaa vastaavanlainen vertaus. Kyllä mä melkein mieluummin seuraan RaKen edustusjoukkueen pelejä 5. divisioonassa, kun esim. Veikkausliigan ottelua. Ensiksi mainitussa kaikki ovat tuttuja kavereita, ja peleissä on vauhtia sekä vaarallisia tilanteita enemmän kun laki sallii :D

Offline mykey

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
« Reply #850 on: 06.07.17 - klo:13:08 »
Voisihan siitä saada melko koomisen pikakoosteen kun Väykkän kanssa pelattaisiin Kaatiksen takaheittopaikoilta ja lähes aukealla aina korkeassa polviasennossa perä siinä ainoassa puskassa pökkisi limppua pöpeliköstä.. Syksyn marjasatoa nauttien etsiessä ysi väylän suonreunalta sitä kallisarvoista aarretta.
Tai ottaessa kolmannen puttirallin 11 väylän koriin seuraten kiekon rollaamista ja korkeaa pomppua sinne 15 jäte altaaseen.. Ja sitten sen ainoan pörö onnistumisen jälkeen pappojen sadetanssia korin ympärillä..
Eiköhän tehdä syysmatka kummulle ja hommataan joku sankari kuvaamaan ja pappa penttala kutsutaan kommentaattoriksi kotamäen muristessa vieressä sääntörikkeistä.. Kyllä siitä helposti saa lähes turhapuro elokuva maista huumoria aikaan..

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #851 on: 06.07.17 - klo:23:08 »
Uskoisin että tuollaisellekin videolle olisi tilausta :)

Olen mukana :)

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #852 on: 07.07.17 - klo:07:55 »
Koska ollaan jo tässä iässä niin voidaanko jo apinoida Enid Blytonin Viisikko tarinoita, niistäkin on tehty elokuvia.
Miltä kuulostaisi esim.
Viisikko pulassa = Kaksikko mörrissä
Viisikko joutuu ansaan = Kaksikko joutuu outtiin
Viisikon uudet seikkailut = Kaksikon uudet kämmäilyt
Viisikko, Tornin salaisuus = Kaksikko, Putin salaisuus ( Myöhemmin venäläiset voisivat tehdä suurelokuvan Putin, salaisuudet )
Viisikko, Aavejuna = Kaksikko, Bogeyjuna

Elokuvat olisivat yhtä hauskoja ja halpoja tehdä kuin Turhapurot ( eikä mekään saataisi mitään apurahoja mistään...ellei Frisbeegolfliitolta).
Niissä olisi yhtäläisyyksiä Chaplin elokuviinkin. Naurattaisi ja itkettäisi yhtä paljon! Ja niistähän voisi tehdä mustavalkoisia ::)
Ei tarvittaisi minkäänlaista käsikirjoitusta, eikä pelikirjaakaan, koska perseelleen se menisi kuitenkin. Uskoisin että Ari ja Ville avustaisivat edullisesti Hollywood ura mielessä, ja Jannesta taikka Surrapurrasta saataisiin mainiot kuvaajat takaamaan elokuvan tekninen tasokkuus.

Miikka ja väykkä nimeä en elokuville laittaisi, koska Maukka ja väykkä on jo. Ja sitä ollaan Maukan ( Säpinää Perusjätkän ) kanssa tarpeeksi naurettu!

Ja kuten huomasit niin puhuin suuruuden hulluna jo elokuvasta monikko muodossa. Voitaisiin tehdä elokuvat aina eri radoilla. Kaatiksella voitaisiin kuvata Bogeyjuna, Nummenmäessä Mörrissä, Mukkulassa Joutuu outtiin, Veikkolassa Uudet kämmäilyt, Jokelassa Putin salaisuus jne.

Offline gunners

• Konkari
    • View Profile
« Reply #853 on: 07.07.17 - klo:08:09 »
Tässä vaiheessa isot onnittelut 40v. Miikka!!!

Huomenna kun vielä nukut niin olen Rovaniemellä.
Kun alat heräilemään, ja valitsemaan bägiin kisakiekkoja olen Sodankylässä.
Kun olet lämppäämässä Kaatiksella olen Saariselällä.
Kun olet Bogeyjunassa Kaatiksella syön poronkäristystä Inarissa.
Kun nautit aurikoisesta illasta ihanalla Hillsiden radalla istun Jäämeren rannalla.

Molempi hyvä, ja kummassakin haluaisin olla. Mutta vielä ei nykyteknologia salli yhtä aikaa olemista eripaikoissa.

Heitäpä hyvin, ja nauti kisasta, seurasta ja loistavista radoista!!!!
Myönnän että kateeksi käy peri Suomalaiseen tapaan.

Tuli vaan mieleen että kun itse täytin vuonna 2001 40v. niin tuntui että kaik on männy. Ja siitä on jo 16 vuotta, vaikka ihan äskenhän ne juhlat vasta olivat.

Sitten kun sinä täytät 56v. minä pusken jo horsmaa. Voisitkin käydä mun hautakivellä näyttämässä jotain pokaalia minkä sinä vuonna jostain MPG kisasta olet voittanut.
Mutta jos tuhkani on heitetty Jäämereen, niin älä heitä pokaaliasi perään  ;D

Offline mykey

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
« Reply #854 on: 07.07.17 - klo:08:51 »
Eiköhän taida mennä niin että 16v päästä sinulla on valkoinen metsuri tyylin pörrö parta ja puolustat ansioituneesti 70v ikäluokan maailman mestaruutta ottaen triplavoiton vaikka muutama putti menikin oikealta ohi, se että kisat pidettiin nurmijärvellä entisellä golf kentällä joka toimii 56 väylää pitävänä friba pyhättönä minun toimiessa kisojen TD hommissa saa sinut väittämään että nyt loppuu kilpaurheilu,kun palkintokaappeja ei enää mahdu olohuoneeseesi saa yleisön mylvimään ja lupaatkin kainosti että no jatketaan nyt vielä ainakin ensi vuoden NDGE2034 ja sitten se on siinä..
Ei elämästä koskaan tiedä, joten nautitaan päivä kerrallaan.. Eihän sitä voi koko ajna uusintaheittojakaan ottaa..
Hyvää kalareissua ja käy nyt ainakin siellä jäämeren rannalla nakkaamassa yksi kiekko kohti pohjoisnapaa, voit sanoa heittäneesi pohjoisemmas kuin kukaan muu 😃, elämyksiä ja kireitä siimoja.