Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ensimmäistä ns. kisakautta aloittamassa - Neuvoja?  (Read 22868 times)

Offline harabla

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Blankenstein
  • Seura: ei ole
Jeps. Kelaanpa tässä nyt ajatuksiani aluksi selventääkseni :)

Eli alottelinpuoli vuotta sitten heittämään ja nyt kun alkaa suunnilleen lätty menemään jollain prosentilla oikeaan suuntaan niin pitäisi päästä kisaamaan.

Kolmisen viikkokilpailua oon jo sattunut kiertämään, satunnaisella tuloksella, mitänyt tuli oma ennätys heitettyä 21 reikäsellä radalla (+6 Myllymäessä). Siinä sitten tämän lajin kisa-kokemus, mutta hinkua olisi kyllä kisaamaan kokoajan.

Nyt sitten kun vuosi vaihtu niin ajatellut ainakin jommallekummalle Frisbeegolfliiton amatööri-tourille liittyä mukaan sillä veikkaisin itseni olevan jossain MA2-MA3 luokassa. Noihin osallistuminen vaatii 'vain' B-lisenssin joten ajattelin vain siihen sitten sijoittaa.

Mjoten esmes kysymyksiä:
Riittäneekö tuo B-lisenssi? Keskitulos tripla-A radalla on siinä +12-+14 akselilla.
Onko kokemuksia tuolta tourilta? Kannattaako siihen nyt tähdätä vai pitäiskö lähtä esim AM1 luokkaan (kovemmassa seurassa oppii enemmän :) )
Mistä bongailette viikkokisoja? Itse kiertänyt paikallisten klubien kisoja mutta hinkua ois enemmänki.

Lisäilen kun tulee mieleen :) Tuosta nyt aluksi. Kiitosta avusta.

Offline harabla

• Tulokas
  • *
    • View Profile
Hyvin meni
« Reply #1 on: 03.01.15 - klo:13:44 »
Tyylikkäästi suoraan väärälle foorumille ;)

Offline teutori

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivumäki
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ensimmäistä ns. kisakautta aloittamassa - Neuvoja?
« Reply #2 on: 06.01.15 - klo:20:18 »
Itse kun aloittelin 2012 syksyllä heitteleen niin 2013 ostin b licenssin kun tutustuin lajiin kilpailumielessä olisinko ollu3 kisas mukana silloin ja viimevuonna 2014 oli jo A licenssi ja kisoja 9kpl...
että jos kilpailla meinaat enemmän niin suosittelen A licenssia niin saat itse valita mihkä haluat mennä ja jos tarkoitus sellainen kun mulla oli tutustuminen ja pari kisaa vaan niin B licenssi on siiheen hyvä...
se mitä tasosta voi sanoo niin viimevuonna Ma 2ses kärki pelas radan ku radan barin pintaan  ja siittä porukka tasasesti plussalle... siinä vähän viimekauden tasosta mutta en tiä kuinka muuttaa tää muutos tulostasoo. Arvioisin että vähän putoo kun mennään alueittain.
Itse tykkään kyllä pelata kovempien kans kun sieltä oppii paljon ja saa hyviä vinkkejä...
toivottavasti tämä vähän valaisee edes..
Tseppiä tulevaan kauteen ja terve tuloa kisailemaan, se on parasta täs lajis... kisois on mahtava fiilis ja saa paljon uusia fribatuttuja...
Viikkokisoja löytää parhaiten jokaisen seuran nettisivuilta ja itse käyn tässä lähialueen viikkiksissä

Offline lohizz

• Täysjäsen
  • Olevinaan hyvä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Lohtander
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
« Reply #3 on: 06.01.15 - klo:21:34 »
Ite tuli aloteltua keväällä 2013 kisaaminen B-lisenssillä ja se oli hyvä ratkaisu, koska ensimmäinen kausi meni totuttelussa. A-lisenssillä saa valita toki kilpailunsa vapaasti, mutta kannattaa ensimmäinen kausi kehittää "kisapäätään" B-lisenssillä ja totutella isompien kisojen fiilikseen, jotta turha ratingin seurailu jää ekalta kaudelta pois. Kannattaa lähteä ensin vaikka MA3 kokeilemaan, sitten jos haluaa kovempiin sarjoihin osallistua niin MA2, MA1 taikka pelottavalta kuulostava Avoin.

Eikä kannata pelätä avoimessa sarjassa pelaamista, siellä ne kisapaineet vasta kuntoon tuleekin, eikä avoimeen sarjaan osallistuakseen tarvitse pakolti olla mikään pro todellakaan! Kunhan vain menee pelaamaan omaa peliään ja sitten näkee, että kuinka pitkälle se riittää itseään parempia vastaan.

Tervetuloa kisailemaan, kannattaa harjotella etusormella F5 rämpyttämistä, jotta ehtii kisoihin sitten keväällä mukaan ;D

« Last Edit: 06.01.15 - klo:21:36 by lohizz »
PA3 - Splinter - Roc - Truth - FD2 - FD - Firebird - PD - Destroyer

Offline jwinterh

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Winterhalter
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #4 on: 07.01.15 - klo:15:33 »
Eikä kannata pelätä avoimessa sarjassa pelaamista, siellä ne kisapaineet vasta kuntoon tuleekin

Teretulemast kisoihin. Itse kyllä kommentoisin niin että kannattaa pelailla siellä omalla tasolla jos pääpeliä haluaa parantaa. Ei siitä tule kuin ikävä mieli jos häviää kisan vaikka 10-15 heitolla per rundi. Lisäksi voi tulla sellainen hälläväliä fiilis heitellessä. Jos pelaat oman tasoisessa heittueessa ja ehkä jopa kisan voitosta tai palkinnoille pääsemisestä niin silloin tulee sitä tsemppiä vähän lisää ja tuota pääpeliä myös.

Sitten A vai B lisenssi. Noh, itse suosittelen suoraan A:ta jos oikeasti olet kilpailuhenkinen. Saat enemmän kisoja SEKÄ sen kuuluisan ratingin. Se on oikeasti luku joka kertoo millä tasolla olet kisapäivänä. Ja kun kierroksia tulee enemmän niin kyllä niitten kierrosten keskiarvo sitten asettuu kuvaamaan tasoasi. Moni heittäjä kitisee että kyllä mä oon parempi kuin mitä tuo mun rating... Noh, luvut ei kyllä paljoa vääristä varsinkin sitten kun on riittävän suuri otos.

Lisäksi jos tietäisi mistä päin olet (viittaus myllymäkeen kertoisi Kankaanpäätä) niin eiköhän Tomoottajista löydy neuvoja aloittelevalle kisaajalle. Tosin, FGR:n mukaan Myllymäessä on vain 9 väylää eikä 21... :)

Offline Tapanote

• Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
« Reply #5 on: 07.01.15 - klo:15:44 »
Lisäksi jos tietäisi mistä päin olet (viittaus myllymäkeen kertoisi Kankaanpäätä) niin eiköhän Tomoottajista löydy neuvoja aloittelevalle kisaajalle. Tosin, FGR:n mukaan Myllymäessä on vain 9 väylää eikä 21... :)

Nykyään on toinenkin Myllymäen rata jossakin päin Suomea ja siellä kai on se 21 väylää.

Offline vitikka

• Täysjäsen
    • View Profile
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
« Reply #6 on: 07.01.15 - klo:17:43 »
Lappeenrannasta pututaan. Itsekin olen miettinyt tuota lisenssinhankintahommaa, mutta on jäänyt ajanpuutteen takia. Ehkä joku vuosi vielä.

t. Matias

Offline tumi

• Konkari
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
« Reply #7 on: 07.01.15 - klo:17:58 »
Itsekin aloitin aikanaan vasta syksyllä 2009, mutta siitä huolimatta keväällä 2010 liiton suorajäsenyys ja A-lisenssi taskuun ja kisoihin. Ratingit ensimmäisistä karkeloista oli alle 820, joten kuvaa hyvin sitä tasoa millä mukaan lähdettiin. Loppukesästä ujutin itseni Lausteelle SM-kisoihinkin. Turhaan sitä kainostelee uskaltaako niihin kisoihin mennä. Nöyrällä mielellä kun lähtee mukaan, lukee säännöt läpi ja kohtealiaasti yrittää parhaansa niitä noudattaa, ja ottaa siinä sivussa oppia etiketin ja heittämisen puolella muilta ryhmässä, niin kisaskene vetäisee mukaansa ihan huomaamatta.

Parinkympin lisenssi ei ole iso oppiraha, vaikka kokeilu jäisikin yhteen kauteen. Se harmittaa varmasti enemmän jos viivyttelee ja huomaa myöhemmin, että kisaaminen ja kisareissut onkin helkatin kivaa. Jos on yhtään kilpailuviettinen tai numerofiili, niin ehdottomasti A-lisenssi taskuun heti alussa. Mikäs sen riemukkaampaa kun tutkia numeroita ja käppyröitä ja kisata kavereiden kanssa niilläkin :-)

Offline herbie

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
« Reply #8 on: 07.01.15 - klo:19:10 »
Ehdottomasti lisenssin lisäksi PDGA-jäsenyys heti vaan taskuun, ratingit tulille ja kisat antaa tuplasti jännitystä ja niistä jää myös enemmän käteen myöhempää tarkastelua varten. Ratingeista tulet näkemään oman tasosi ja kehityksesi.

Huomauttaisin silti jälleen, että B-lisenssi ei poissulje ratingeja, sillä voit myös itse liittyä pdga:han. Aiheesta keskusteltiin: http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,3519.45

Offline harabla

• Tulokas
  • *
    • View Profile
Kiitosta
« Reply #9 on: 09.01.15 - klo:18:48 »
Juu tosiaan Lappeenrannan Myllymäki. 18 reikää löytynee sieltä, oishan se pitänyt arvata et samannimistä löytyy muualtakin :)

Kiitos kaikesta inffosta.

Ymmärsinkö nyt oikein että kun b-lisenssiläiset eivät saa ratingia, niin esim ma3 sarjassa voi pelata teoriassa vaikka 1000-tason pelaaja. Näin teoriassa siis.

Itsehän tietenkin tykkään pelata kovempien kanssa että oppii mutta kunhan yritän ymmärtää miten tämä systeemi toimii

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Offline GARFFi

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiitosta
« Reply #10 on: 09.01.15 - klo:20:29 »
Juu tosiaan Lappeenrannan Myllymäki. 18 reikää löytynee sieltä, oishan se pitänyt arvata et samannimistä löytyy muualtakin :)

Kiitos kaikesta inffosta.

Ymmärsinkö nyt oikein että kun b-lisenssiläiset eivät saa ratingia, niin esim ma3 sarjassa voi pelata teoriassa vaikka 1000-tason pelaaja. Näin teoriassa siis.

Itsehän tietenkin tykkään pelata kovempien kanssa että oppii mutta kunhan yritän ymmärtää miten tämä systeemi toimii

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Kyllä.

Offline herbie

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
« Reply #11 on: 19.01.15 - klo:21:13 »

Kyllä voi. Siksi suosittelenkin sen pdga-jäsenyyden hankkimista, ettet ainakaan sinä olisi yksi niistä :D

tau

• Guest
« Reply #12 on: 19.01.15 - klo:22:19 »

Kyllä voi. Siksi suosittelenkin sen pdga-jäsenyyden hankkimista, ettet ainakaan sinä olisi yksi niistä :D

Eli niitä löytyy siis paljonkin? Eiköhän tää tavallisten B-lisenssin haltijoiden mustanmaalaus rupee riittämään... Tässä rupee varmaan moni saamaan sellaisen kuvan, että kaikki B-lisenssin hankkineet olisivat vaan kusetusmeiningillä mukana.

Offline wakabunga

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #13 on: 20.01.15 - klo:07:57 »
Voisin veikata että B-lisenssin omaavat kovimmat pelaajat on alle 950 rating tasoisia.

tau

• Guest
« Reply #14 on: 20.01.15 - klo:08:52 »
Ja varmasti huomattavan suuri osa alle 900 tasoisia. Kilpailutuloksista olen nähnyt B-lisenssin omaavia muissakin kuin ma3-sarjassa, eli kaikki eivät todellakaan ole hankkineet kyseistä lisenssiä ollakseen jotain ma3-valtiaita B-lisenssin suoman porsaanreiän avulla.

Ja jottei nyt aivan aiheen ohi mennä niin avauspostaajalle voin lämpimästi suositella B-lisenssiä jos rating-touhu ja isommat A-lisenssikisat eivät kiinnosta. Toki voi hieman katsella edellisissä kisoissa saavuttamaansa tasoa ja ilmoitautua seuraaviin kisoihin ns. oikeaan sarjaan niin A-lisenssi-ma3-gurut ei suutu ;D