Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?  (Read 19702 times)

Offline Lapin Kuningas

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jere Arponen
Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« on: 30.07.15 - klo:21:14 »
Ehkä vähän provosoiva otsikko, mut just nyt miusta tuntuu tältä. Ei mennyt taas kierroksella kuin 3,5 tuntia jonotteluiden takia ja normaalisti kotiradalla menee sellaiset tunti nelkytviis minsaa. Ja kaikki sen takia että edellä kierti 3 lapsi perhettä jotka ei älyä päästää ohi vaikka kahdestaan radalla oltiin. Voisiko esim opastauluille laittaa jotai viestiä siihen tyyliin, että älkää tulko radoilla ruuhkaisimpana aikana, tai käyttäkää harjoitteluratoja silloin. RÄYH!! En tiedä pitäiskö tässä ärsyyntymistilassa avautua mihinkään mut meni jo!

Offline rampebeast

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Rami Ojanen
  • Seura: Vampulan Urheilijat ry
Vs: Lapsiperheet, fribaratojen "syöpä"?
« Reply #1 on: 30.07.15 - klo:21:18 »
Ainahan voi kysäistä että pääseekö ohi :)

Offline BlackStar

• ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
« Reply #2 on: 30.07.15 - klo:21:24 »
Ainahan voi kysäistä että pääseekö ohi :)

Juuri näin. Kun osaa olla ystävällinen niin luulisi onnistuvan.
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Lapin Kuningas

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jere Arponen
« Reply #3 on: 30.07.15 - klo:21:35 »
Sen verran sanon että pääsimme yhden porukan ohi, toiseksi viimeisellä väylällä :D Ehkä pitäisi vaan kasvattaa omaa sietokykyä, tai jättää menemättä radalle sillon kun on jo valmiiksi pahalla tuulella

Offline saleee

• Juniori
  • **
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sauli
  • Seura: Nummelan frisbeeseura
« Reply #4 on: 30.07.15 - klo:21:53 »
Yksi melko näppärä tapa päästä hitaammista ohi, on avata suunsa ja pyytää, että pääsiskö ohi. On ainakin itselläni toiminut ihan joka kerta. Yksikään lapsiperhe tai muu hitaampi ryhmä ei ole toistaiseksi päättänyt olla päästämättä ohi. En sitten tiedä, miten toimisin, jos jonkun lapsiperheen isä tai kuusivuotias Jani-Petteri toteaisi, että ei nyt onnistu. Kai minä sitten pahoittaisin mieleni.
« Last Edit: 30.07.15 - klo:21:56 by saleee »

Offline Ari

• Konkari
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
« Reply #5 on: 30.07.15 - klo:23:01 »
Sitähän voi vaikka itse välttää niitä ratoja ruuhkaisina aikoina?
Valitettavasti tämä maailma pyörii edelleen niin, että suurin osa ihmisistä on sekä töissä että vapaa-ajalla samaan aikaan toistensa kanssa. Tarkoittaa tietenkin sitä, että sinne frisbeegolfkentälle suuntaavat kaikki samaan aikaan.

Jokainen varmaan ymmärtää, että aika haastavaa on alkaa määrittelemään ketkä kaikki saavat pelaamassa käydä.
Itseäni harmittaa tuollaisessa jonotilantessa paljon enemmän roikkua jonkun seitsemän hengen porukan perässä, jolta tippuu matkalle lasteittain tyhjiä tölkkejä ja muuta roskaa. Ei oikeastaan muuten, mutta kun omakin peli menee pilalle kun setämies käy kertomassa kaikille miten täällä pitää olla.

Sama ongelma on muuten golfkentillä. Moni haluaa tiiausajan viideksi niin ehtii vielä kotiin illaksi jos pelaa nopean kierroksen. Valitettavasti aina löytyy jokin hidas ryhmä eteen ja sitten manaillaan kun edessäkulkijat pelaavat niin hitaasti eikä pääse ohi. Voisikin perustaa jonkin yhteisen tukiryhmän.

Pelaajamäärien kasvaessa tulee aina lieveilmiöitä. Tällaista se sitten on. Nobel heti sille joka keksii jonkun rauhanomaisen ratkaisun tähän.

Offline paw

• Seniori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pasi Ä
« Reply #6 on: 31.07.15 - klo:07:53 »
Itse olen havainnut sen että kesäaikaan jos vain vaivautuu radalle aamuvarhain (6:00 - 7:00) välillä, niin saa käytännössä koko radan ihan itselleen. Muut saapuvat yleensä siinä 8:00 jälkeen... Onhan tuo tietenkin ärsyttävää jos on tukku hidastelijoita edellä, mutta toistaiseksi ohi on päässyt pyytämällä ja muutamaan otteeseen ovat päästäneet ohi kun ovat havainneet nopeamman heittelijän lähestyvän takaa.

Ja joillakuilla ei ole mahdollisuutta (useammastakin syystä) jättää niitä lapsia muualle, vaan ne pitää raahata radalle mukaan. Oletan että moni tietää mille se polte tuntuu että pitää päästä heittämään? ;)

Kyllä niille radoille kaikki sopivat, halusimme tai emme.

Offline jahx

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 31.07.15 - klo:10:24 »
Itsekkin olen huomannut sen, että monikaan ei vaan uskalla kysyä pääseekö ohi, oli sitten lapsia mukana tai ei. Välillä on nopeemmin pelaavia porukoita päästetty ohi omien avauksienkin jälkeen, kun osuvat tulemaan tiille ennenkuin ollaan keretty lähteen etenemään siitä.
« Last Edit: 31.07.15 - klo:10:25 by jahx »

Offline baader

• Täysjäsen
    • View Profile
  • Oikea nimi: jape sinisalo
« Reply #8 on: 31.07.15 - klo:10:36 »
Oltiin just liian isolla porukalla heittämässä (omat hermot jo suli pahasti), ja kukaan takana tulija ei kysynyt pääseekö ohi.
Itse ehdotin yhdelle porukalle, ja toiset vain skippasivat sen väylän jolla oltiin.
Oltiin jo 9 aikaan liikkeellä, että ei suurempaa mielipahaa aiheutettais.

Mutta, se varsinainen pointti:
Ton jälkeen piti käydä kiekkokaupasta ostamassa sopivat kiekot niille 10 ja 13 vuotiaille jotka oli mukana.
Se oli varmaan eka kerta koko kesänä kun noi esiteinit oli niin kauan ulkona, ja harrastivat jotain muuta kuin tabletilla/konsolilla/puhelimella pelaamista.

Ne uudet harrastajat on varmasti ärsyttäviä ja tuo ruuhkaa. Mutta mitä enemmän junioreita, sitä enemmän rahaa ja ratoja.

Offline Jonessive

• Konkari
    • View Profile
« Reply #9 on: 31.07.15 - klo:11:13 »
Hohhoijaa.. Sen enempää provosoitumatta sanon vaan sen että täs on kohta kaks vuotta kuljettu Kuulaaksoo rattaiden ja ipanan kans, usein myös noita isompia lapsia mukana, ja varmaan on moni huomannu miten ollaan jo tiillä valmiita ottamaan katsekontakti ja osoittamaan seuraavaa väylää että "menkää ohi vaan kun ollaan hitaampia". Ei tuota mulle ongelmia koska etiketti on hallussa, 80% porukoista menee ohi. Ainoat ketä en päästä ohi on muovipussimopojonnet ketkä heittää kuutta kiekkoa ja kulkee keskimäärin seittemän kattilalippiksen pooleissa.

Mutta.

Kaikilla ei varmaan ole se etiketti hallussa. Joten opettakaa sitä ja uskaltakaa avata se suu. Ja turha siittä on nokkiinsa ottaa jossei ite tajua edes kysyä lupaa ohittaa. End of subject.
Team Discraft / #71739

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #10 on: 31.07.15 - klo:12:08 »
Itellä paras oli kerran Järvenpäässä kun kysyin ja pääsin ohi perhepoolista niin jo seuraavalla väylällä heittivät niskaan kun olin puttaamassa, ja siitä kun mainitsin niin isältä jotain tyyliin "mee nyt kun jo kerran päästettiin ohi äläkä mussuta" Voi v* että hajos kasetti siihen.

Jos päästää ohi niin sit pitää antaa rauhakin etiketin sallimissa rajoissa normaalitahtia pelaaville. En varmaan yli 30s käyttänyt yhdenkään heiton valmisteluun, mut minkä mä voin sille jos takaa tulee maantiekiitäjiä jotka heittää kaikki yhtäaikaa toisiansa selkään ja heti tähtäämättä sama uudelleen kun kiekolleen ehtivät juosta.

Joskus on käynyt noin että päästää tyypit ohi "menkää ohi, ootte nopeempia" ja sen jälkeen ne todellakaan ei oo ollu nopeempia. Oma tappio, en mä ainakaan mee enää kyseleen että ai te olittekin hitaampia, mentäskö me takas edelle.

Joskus myös takaa on tulossa koko ajan nopeempia (vaikka siis edelleenkään ei itse rämmitä mitään etanavauhtia, vaan sieltä tulee niitä juoksufribaajia) ja tietää et seuraavalla tiillä on jo porukkaa jonossa, niin sit se ohi päästäminen ei kyllä palvele ketään, ainakaan sillä väylällä. Sit joutuu vaan toteamaan että nyt taitaa olla rata tukossa ja kaikki pelaa vähän hitaammin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Flick Maniac

• Konkari
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
« Reply #11 on: 31.07.15 - klo:12:26 »
TL;DR

Ohi pääsee ja päästetään mut harvemmin telepaattisesti. Ja järkeä saa käyttää.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline armangeddon

• Täysjäsen
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
« Reply #12 on: 01.08.15 - klo:14:43 »
Kuten täällä on sanottu kysymällä pääsee ohi, ja jos nyt jostain syystä ei pääsekkään... niin oikeasti, ei se maailma kaadu siihen odottamiseen. Paljon enemmän kestää aikaa kun ei kysy ja kiroilee mielessään edessä olevia, kuin jos pyytää että, voiko päästä ohi.

Toisekseen, toki kohteliasta on myös jos näkee jonkun toisen ryhmän olevan tulossa niin kysyä niiltä haluaako ne heittää ensin. (itse huomannut, että kukaan ei halua mennä ohi, vaan kohteliaasti vastaa että, heittäkää vaan.)
Toisaalta tämä on sitä kohteliasta etikettimäistä käytöstä.

Toki pitää ottaa huomioon, itse asiaan se, että...
lapsiperheet elää yleensä tiettyjen aikojen sisällä. Ensin ollaan töissä ja sitten on pari tuntia ennenkuin lasten nukkumaan meno aika lähestyy. Pahimmassa tapauksessa tämä valveillaolo aika joka tämmöiseen yhteisharrastukseen lapsiperheelle riittä, on jotain 3 tunnin luokkaa, ja siinä pitää jossain välissä hoitaa myös ruokailu.
Valitettavasti tämä aika usein on myös monelle muulle se parhain aika pelata joten tulee sitten sitä ruuhkaa.

Toki voidaan kysyä, miksi sinun pitää mennä silloin ruuhka-aikana.
Lapsiperheellä on aikataulullisesti hankalaa lasten nukumaanmenojen takia lähteä aikaisemmin / myöhemmin pelaamaan, mutta todennäköisesti ilman lapsia elävä nuori / nuori aikuinen / aikuinen kerkee mennä sinne pelailemaan myös vaikka myöhemminkin.

Itse esim. oman peliporuukkamme kanssa tajuttiin lähikentällämme (9-väylänen), että sinne ei ole mitään järkeä lähteä ruuhkan takia ennen kello 20. Vaan yleensä just mennään kahdeksaksi tai yhdeksäksi ja saadaan heitellä lähes tyhjällä kentällä (toki siellä on muutamia muitakin pelaajia, mutta ruuhakaa ei ole)
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline AirWave

• Tulokas
  • *
    • View Profile
« Reply #13 on: 01.08.15 - klo:17:23 »
Hyvä ettei sauhu nouse korvista kun lukee ton otsikon.

Onhan tällä palstalla keskustelu ennenkin kenellä on oikeus rataa käyttää. 
Kuitenkin suurin osa radoista on kuntalaisten verorahoilla rakennettu ja ilmaisia käyttää jotenka ne ovat myös kaikkien käytössä.  Pikkuhiljaa alkaa Lapin kuninkaan tapaisista "tosimiehistä" tulla se syöpä sinne radoille.Näillä tyypeillä on ajatusmaailma kutakuinkin :  "Silloin ku minä olen radalla niin lapsiperheet ja muut luuserit pois radalta"
Tuskin on Lapin kuningas käyny  ratatalkoissa raivaamassa pusikoita tai leikkaamassa ruohoa mutta rata pitää olla tiptop ja tyhjä kun paikalle saapuu.

Tämä on ehkä provosoiva kirjoitus mutta vituttaa tollaset tyypit ketkä pitää rataa ku omanaan vaan sen takia ku saattaa olla parempi pelaaja ku edellä menevä.

Jos halutaan frisbeegolffilla olevan tulevaisuuttakin niin sopisi miettiä ketkä ovat se tulevaisuus? oiskohan ne LAPSET? vaikka se piltti siellä vaunuissa tai pitkin puskia heittelevä taapero ei paljo ymmärrä niin siinä saattaa mennä tuleva Suomen mestari. 

Ymmärrän kyllä ongelman mikä radoilla ruuhka-aikaan on. Varsinkin Parolannummen varuskunnan rata tässä saa miinusta: Jopa kymmenen hengen pooleja ja lapsiperheitä vaunujen kanssa.  Näin käynyt itselle kahdella edellisellä kerralla tuolla ilta-aikaan.  Siinä kierrokset venyi tupla-aikaan mutta minkäs teet jos kaikki tiit on käytössä ja rata ns. täynnä.

Ja sanottakoon vielä että tuo kymmenen hengen pooli kiersi radan nopeammin kuin oma pooli jossa oli kolme(3) henkeä..

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #14 on: 01.08.15 - klo:19:16 »
Hyvä ettei sauhu nouse korvista kun lukee ton otsikon.

Onhan tällä palstalla keskustelu ennenkin kenellä on oikeus rataa käyttää. 
Kuitenkin suurin osa radoista on kuntalaisten verorahoilla rakennettu ja ilmaisia käyttää jotenka ne ovat myös kaikkien käytössä.  Pikkuhiljaa alkaa Lapin kuninkaan tapaisista "tosimiehistä" tulla se syöpä sinne radoille.Näillä tyypeillä on ajatusmaailma kutakuinkin :  "Silloin ku minä olen radalla niin lapsiperheet ja muut luuserit pois radalta"
Tuskin on Lapin kuningas käyny  ratatalkoissa raivaamassa pusikoita tai leikkaamassa ruohoa mutta rata pitää olla tiptop ja tyhjä kun paikalle saapuu.

Tämä on ehkä provosoiva kirjoitus mutta vituttaa tollaset tyypit ketkä pitää rataa ku omanaan vaan sen takia ku saattaa olla parempi pelaaja ku edellä menevä.

Jos halutaan frisbeegolffilla olevan tulevaisuuttakin niin sopisi miettiä ketkä ovat se tulevaisuus? oiskohan ne LAPSET? vaikka se piltti siellä vaunuissa tai pitkin puskia heittelevä taapero ei paljo ymmärrä niin siinä saattaa mennä tuleva Suomen mestari. 

Ymmärrän kyllä ongelman mikä radoilla ruuhka-aikaan on. Varsinkin Parolannummen varuskunnan rata tässä saa miinusta: Jopa kymmenen hengen pooleja ja lapsiperheitä vaunujen kanssa.  Näin käynyt itselle kahdella edellisellä kerralla tuolla ilta-aikaan.  Siinä kierrokset venyi tupla-aikaan mutta minkäs teet jos kaikki tiit on käytössä ja rata ns. täynnä.

Ja sanottakoon vielä että tuo kymmenen hengen pooli kiersi radan nopeammin kuin oma pooli jossa oli kolme(3) henkeä..

Luultavsti nou hätä tilanne, tyyli on sama kuin vajakiila, jonka kymmenen plus eri aiempaa bännättyä nimimerkkiä Tapani ja muu moderointitiimi on listinyt alle viikon sisään. trolli mikä trolli ja get a life tilanne. Jos nyt sattuisi olemaan eri heppu, sama meininki. Terve järki jopa epäterveen jäjen käyttäjien seurassa.

Olen joutunut kerran soittamaan polisille ja laittamaan päivystävän poliisin vastauksen kaiuttimeen ääliölle, jonka perhe parkkeerasi Meilahden frisbeegolfradalle ja heidän vapaana olevat kaksi koiraa hyökkäilivät fribaajien kimppuun. Kun puudeli piti kiinni hampailla kädestäni ja ei päästänyrt minua pois päin prheestä. Team järjen jättiläät ja logiikan kuninkaat vauhdissa, kun ötökkä ei tajunnut, että en ole vaara, jos menen pois päin heistä... Takaan ja vakuutan, että tapettavan järkevä omistaja ei ollut hurttaa yhtään loogisempi tai järkeväpi. On se sääli, ettei Suomessa ole terrorismilakia tai tapa natsihuora tavatessa ilman lakiseuraamuksia lakia, kuten Floridassa on. Terve järki ei asu täällä tuon tapauksen perusteella. Ei eläimessä ja siinä tapauksessa omistajan suhteen, johon pitäisi osua lause, tuohon ei eläin pysty. No pystyipä sittenkin kaksijalkainen/kolmisellainen. Ja kolmonen hoiti ajattelun. Jos on jotain urputettavaa, haistakee terveisin poliisi, kun pollari vähän ojensi omstajaa puhelimessa. Kas kun omistaja veti puudelin irti kädestäni. Jos ei olisi, hurtta olisi purrut minua ja mä olisin vankilassa luonno lakien noudattamisesta. Siihen ei Suomen johto ja laki kykene. Tapa mut ja mää taputan sulle, on lain kuvitelma. no milä taputat, kun käsi on uudelin ruoansualtuselimistössä? Lakimiehille helikopteri tyyliin Fingerpori. Onneksi poliisi on lakimiestä viisaampi ja omistaja tajusi, että kohta sinivuokot korjaavat hänet ja saatanan siemenensä pois parempaan talteen. Saa siirtää halutessaan hauskat tapuakset frisbeegolfatessa ketjuun.

Kaikkea/kaikkia sitä pitääkin nähdä fribatessa. Pelle se joka luulee ihmisen tyhmyydellä olevan rajan. Kun kerran todistin poliisin käskyttävän tyhmemmän kuin poliisi sallii heppua reps :-D