Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 186695 times)

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #180 on: 19.10.14 - klo:07:50 »
Hienoa! Mutta miksi odottaa? Eikö kovempi oppimistahti sipulin kestämiselle ole huono päivä, joka pitäisi kaiken järjen mukaan tulla, kun olet vielä ruosteessa oletettavan heittomäärien puutteen takia? Kun kyseessä on herkkä laji toistoja tarvitaan paljon, joten on luonnollista, että ainakin toistettavuus kärsii heittotauosta. Sairaudet ovat todentaneet sen mulle ja samaa on monelta muulta kuulunut. Luin joku aika sitten tutkimuksrn tuloksia lahjakkuuden vaikutuksesta urheilutuloksiin ja enemmistö tuloksesta tulee työstä, ei lahjoista. Lahjakkuus oli vain muutaman prosentin luokkaa suorituksesta ja toki poikkeusyksilöillä voi olla hieman suurempi etu. Ja se näkyy maksimivoima tai -nopeussuorituksissa.

Vai onko ennen kunnon treeniä viikkiksetkin liian jyrkkä oppimiskurvi? En osaa arvioida. Kai tähänkin pätee ilon kautta meininki enemmän kuin puntti tutisten neulalla tökittäväksi menemisen meininki. Mutta onko taetta paineiden vähenemidelle sittenkään, kun heitto on palautettu normitasolle? Eikö silloin ole odotukset korkeammalla? Silloin ei ole niin helppoa nauraa omille mokelluksille, kun ei ole niin hrlppoa antaa itselleen siimaa,  kun pieleen pitäisikin mennä, kun on ruosteessa. Kun en tiedä, mikä on sulle vaikeaa ja mikä helppoa, en tiedä mikä on avustavin tapa sipulin kehitykselle, kilpailu nyt vai myöhemmin. Olenko lukenut rivien välistäkin oikein, että aiemmin et ole juuri antanut itsellesi anteeksi epäonnistumisia? Jos näin on, sekin voi tarvita treenaamista, kun ei tiedä, minkälaisia tunteita herää ja miten niitä käsittelet. Jos sen testaa nyt, ehdit analysoimaan ja ehkä kovettamaan itsesi harmistumista vastaan ensi kauden alkuun mennessä. Jos edes menee pieleen.  Kyseessä ei ole pessimisti voi vain ilahtua odottamattomasta onnistumisesta, vaan henkisten ominaisuuksien testaamisesta ja ehkä jopa kehittämisestä. Jälkimmäisestä ne isot harppaukset taitavat tulla, koska sulla on taidot heittää ja ehdit hankkia rutiinin ja hienotarkkuuden ennen ensi kautta. Joten isoimmat edistysaskeleet kuvittelisi diletantin näkökulmasta olevan saavutettavissa henkisellä puolella.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
« Reply #181 on: 19.10.14 - klo:09:07 »
Ensinnäkin olenhan minä pelannut tänä vuonna, ja vaikka heitto onkin ruosteessa, se kyllä ropisee sieltä pois kun pelaan vähän enemmän sitten joskus. Ei nyt olen minkään aika, sitten ensi vuonna on.

Kisajännä on tietysti erikseen, mutta hommahan tämä: mun ei tarvitse mennä mihinkään testaamaan ja opettelemaan kisajännityksen kanssa, koska mä olen niin monella elämänalueella heittänyt jännityksen pois ja parantanut elämänlaatuani vain sillä. Jos nyt joku kisa jännittää, niin so what. Eikä mun kohdalla ole kysymys kokemuksen puutteesta, jos jännittää.

Mä olen siis muun muassa heivannut lentopelkoni ja korkeanpaikon kammoni jonnekin jonkhaan. Siinä on jo muutama kammo, jotka kertovat, että äijä on vähän hermona kentän ulkopuolellakin. Ja monesta muusta pelosta on tullut vähemmän ahdistava. Pelipelot ovat vain pieni sivuhaara tässä kaikessa. Kun on päässyt elämänsä apinoista eroon, mun ei vain tarvitse ajatella, että "nyt vielä nämä kisapaineet kun lähtis". Se menee toisin päin.

Ja jos joku kisa jännittää, niin so what. Vähän saa jännittää, mutta pelkoa ei enää tule. Koska elämä ei pelota.

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #182 on: 19.10.14 - klo:09:21 »
Just noin, mutta mä ajattelin sen kautta testausta nykytilanteestasi, että joko pelot pysyvät poissa. Ehkä jännityskin suuren osan ajasta.  Jännitystä on ainakin kahta lajia. Se mikä parantaa keskittymistä niin kutsuttu fight osa fight or flight reaktiosta auttaa. Yleinen kaikille joskus iskevä kisatilannejännäkakka nyt tän on onnistuttava tai muut karkaavat tai nitä jos mä mokaan ei yleensä auta. Jos ei osaa kääntää jälkimmäistä ensimmäiseksi. Molemmat tavat voivat esiintyä yhtäaikaisesti ja jos pystyy sulkemaan jälkimmäistä ja nostamaanbesiin puhtaan ekan on voitto. Kokeilematta ei voi tietää, miten virallinen termi: psychological coping mechanisms toimivat stressille. Niitä voi karkaisemalla, eli siedätyshoidolla, treenata hakeutumalla stressaaviin tilanteisiin. Toistojen myötä ongelmat arkistuvat ja ehkä muuttuvat haittaamattomiksi. Essi on hienosti edistynyt toistojen myötä hermostumisen vähenemisessä eikö vain? Teoria vaikeampien asioiden selättämisessä ja fribajänskän helppoudesta on helppo sanoa, mutta onko se myös totta käytännössä? Vain kokeilu voi kertoa sen.  On se helppoa ennen verikoetta sanoa, että ei se juuri tunnu pikkuinen neula, mutta kun neula otetaan esiin, monella nousee pulssi  :)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #183 on: 19.10.14 - klo:09:46 »
Nyt on pakko sanoa, että sä et vaan voi tietää, etkä tiedä.

Tässä ei ole kyse siitä, että pitää testata yhtään mitään. Mun ei pidä enää yhtään mitään muutenkaan.

Siinä on se pointti. Mun ei oo pakko.

Ei ole pakko mennä testaamaan hermoja. Ei ole pakko laittaa puttia sisään. Ei ole pakko pelata. Ei ole pakko näyttää tyyneltä. Ei ole pakko harjoitella. Ei ole pakko osallistua kisoihin. Ei ole pakko elää täydellisesti ja näyttää hyvältä. Ei ole pakko pakottaa muita mun elämäntapaan.

Ja tässä kaaviossa on ihan yks hailee, jos putti menee ohi. Siksi mä en jaksa tehdä numeroa siitä, kestääkö mun hermot pelaamista. Koska kestää. Koska mun hermot kestää elämistä. 

Mua ei vois vähenpää kiinnostaa mikään coping mechanism, koska se tarkoittaa mulle pakkoa kääntää ajatuksia pois pettymyksestä tai opetella käsittelemään jännitystä. Se on tuottanut mulle mm. paniikkokohtauksia ja vuosien masennusta.

Mieluummin mä opin olemaan jännittämättä.

Ennen kuin kerron koko elämäntarinani, tästä asiasta ei voi ulkopuolinen tietää. Mä olen käynyt todella raskaan koulun henkisesti tänä vuonna. Ei se siltä ehkä näytä, vaikka mut tuntisi hyvinkin. Mutta mun hartioilta on lähtenyt iso taakka paskaa, ja nyt mun ei tarvi jännittää enää elämääni ja sitä, miltä se näyttää ulospäin. Siksi on aivan turhaa, että menen "kokeilemaan" jotain ja tutkailen vähän.

Mulle tää laji on tärkeä asia. Mutta elämä on parempaa ja helpompaa. Jos laji ei tuu perässä, niin sit ei. Ihan vitun sama.
« Last Edit: 19.10.14 - klo:09:52 by Jaani »

Offline Aittatar

• Seniori
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
« Reply #184 on: 19.10.14 - klo:13:05 »
Sä toivot, että sun pelkojen selättäminen hiipii myös fribaan, mikä on ihan odotettavaa. Jos ei, niin paskat väliä, et sä lajissa ainakaan takapakkia ota.

Mä toivon, että mun fribarohkeus vuotaisi muuhun elämään, on se sitä jo tehnytkin. Silti ihan yhtä yks hailee, jos ei peilaannu muuhun. Koska en mäkään mene tän takia enemmän solmuun, että jossain olen rohkea.

Hyvä sä! Hyvä me! Ollaan ansaittu tää.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #185 on: 19.10.14 - klo:14:08 »
Sä toivot, että sun pelkojen selättäminen hiipii myös fribaan, mikä on ihan odotettavaa. Jos ei, niin paskat väliä, et sä lajissa ainakaan takapakkia ota.

Mä toivon, että mun fribarohkeus vuotaisi muuhun elämään, on se sitä jo tehnytkin. Silti ihan yhtä yks hailee, jos ei peilaannu muuhun. Koska en mäkään mene tän takia enemmän solmuun, että jossain olen rohkea.

Niin, mä kuvittelin, että frisbeegolf on syy jännitykseen. Oikeasti syy on se, että multa on vaadittu lapsena ihan liikaa ja epäonnistuminen on ollut kauheaa. Varsinkin silloin oli kauheaa, jos minun epäonnistumisestani kärsi muu perhe. Olin syyllinen, eikä siitä tuomiosta voinut valittaa. Koska ei saanut itkeä. Eikä saanut pyytää lohtua. Eikä saanut ottaa vastaan, jos lohtua olisikin saanut.

Aikuisena sitten kun mokasin, niin opin näyttämään ulospäin, että tuntuu saatanan pahalta tehdä virheitä. Että älkää rankaisko mua siitä, koska teen sen kyllä itse. Ja voi veljet, tein itselleni kyllä pahaa jälkeä. Frisbeegolfin mokissani olin paitsi syyllinen siihen, että oma tulokseni oli huono, mutta myös siihen, että mun huono pelaamiseni hidastutti koko ryhmän pelaamista. Ja sit vielä se, että olin niin huonolla tuulella, että koko ryhmän tunnelma kärsi. Olin vain syyllinen ja koko ajan vitutti.

Siksi jokainen putti oli paljon tärkeämpi kuin mitä kukaan muu voi tietää. Ei Jiiärrä tai kukaan voi tietää, mikä symbolinen merkitys on yhdellä ainoalla mokalla koko kierroksessa. Ei vain voi, ellei ole elänyt sen ihmisen elämää, joka siitä mokastaan itkee.

Nyt just mulla on sellainen olo, että olen tehnyt sovinnon elämäni kanssa. Mä esimerkiksi pystyn kirjoittamaan mun lapsuudestani rehellisesti ja kaunistelematta julkisesti muille, tuntemattomille ihmisille. Mä en häpeä sitä, mä en pelkää että mut tuomitaan, enkä pelkää virheitäkään. Koska mä en pelkää rangaistusta niistä, en itseltäni enkä muilta.

Siksi mä uskallan pelata tätä urheilulajia, joka mulle symbolisoi mun omaa juttuani. Tää on se mun valitsema laji, johon kukaan ei ole painostanut koskaan. Olen vain joskus suorittanut sitä muille ja hakenut hyväksyntää tuloksillani. En ole kokenut ansaitsevani kiitosta, ellen ole ollut paras tai vähintäänkin onnistunut.

Olen jopa ajattelut, että en ansaitse harrastaa lajia, koska olen huono. Olen vain muiden tukkeena kierroksella ja etenkin kisoissa häiritsen muiden peliä mesoamisellani, joka johtuu huonosta pelistä, ja se jo sinänsä on epäreilua muita kohtaan. Tässä blogissakin olen puhunut, kuinka ymmärrän muiden pelaajien kiusaantumisen olevan minun vastuullani. Että mun tulee pyytää anteeksi mun mokailujani, ettei toisia nyt vain vaivaannuta katsoa mun paskaa peliäni.

Parasta on, että en enää ajattele näin. Enkä häpeä sitä, että olen joskus näin ajatellut. Koska mulla oli siihen helvetin hyvät perustelut. Jos joku kiusaantuu toisen ihmisen pahasta mielestä, niin hänen olisi syytä pohtia asiaa ajatuksella.
« Last Edit: 19.10.14 - klo:14:11 by Jaani »

Offline HAH

• Konkari
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
« Reply #186 on: 19.10.14 - klo:15:04 »
Vautsi Jaani! Nyt on hyvää settii. Oot päässyt ongelmien juureen ja saanut "perustusta" korjattua. Mä en hetkeäkään epäile, etteikö tämä näkyisi myös fribahommissa. (Ja vaikka ei näkyiskään, niin senkin kanssa pystyy elämään. Jahuu!). Vapauttavinta meille perfektionisteille on, kun pystyy (ihan aidosti) nauramaan omille mokilleen ja kuittaamaan keskinkertaiset suoritukset olankohautuksella.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #187 on: 19.10.14 - klo:17:07 »
Vautsi Jaani! Nyt on hyvää settii. Oot päässyt ongelmien juureen ja saanut "perustusta" korjattua. Mä en hetkeäkään epäile, etteikö tämä näkyisi myös fribahommissa. (Ja vaikka ei näkyiskään, niin senkin kanssa pystyy elämään. Jahuu!). Vapauttavinta meille perfektionisteille on, kun pystyy (ihan aidosti) nauramaan omille mokilleen ja kuittaamaan keskinkertaiset suoritukset olankohautuksella.

Näin on! Odotan kyllä ensi kesää tosi paljon. Luulen, että pelaan silloin hyvin, mutta jos en pelaakaan, niin on mulla paljon muita asioita mistä iloita. Esimerkiksi nätit kelit (toivon suuresti), hyviä ja uusia ratoja (no vähän epäilen), hyvää peliseuraa (todennäköisesti) sekä paljon kisareissuja, uusi muistoja ja mehukkaita anekdootteja jälkipolville (ei voi välttääkään).

Toivon, että muillakin on kivaa ensi kesänä pelin tasosta riippumatta.

Offline Jenni

• Tulokas
  • *
    • View Profile
  • Seura: Team Hippo
« Reply #188 on: 20.10.14 - klo:23:26 »
En tiedä, mitä kirjoittais, mut tuli tunne, et haluun kirjoittaa. Eka kirjoitus koko foorumille. :) Essin blogin löysin vasta ja sieltä sit löysin tänne. En tosin ehtinyt vielä lukea alkua pidemmälle. Arvostan, että ajatuksiasi oot jakanu.

Oma eka griplock tuli Genevessä 2009, muistan sen kuin eilisen. Siitä se alamäki sit alkoi ja niiden määrä lisääntyi. Kaikki oikeastaan huipentui Lausteella 2011 tulokseen 120. (Jonkun ois pitänyt käskee denffaamaan, mun oma ajatus oli, et eihän niin voi tehdä) Onneksi olin raskaana, ei tarvinnut enää pelata. Nykyisin pelaan huonompia tuloksia kuin silloin, kun aloitin lajin.  ::)

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #189 on: 21.10.14 - klo:07:31 »
En tiedä, mitä kirjoittais, mut tuli tunne, et haluun kirjoittaa. Eka kirjoitus koko foorumille. :) Essin blogin löysin vasta ja sieltä sit löysin tänne. En tosin ehtinyt vielä lukea alkua pidemmälle. Arvostan, että ajatuksiasi oot jakanu.

Oma eka griplock tuli Genevessä 2009, muistan sen kuin eilisen. Siitä se alamäki sit alkoi ja niiden määrä lisääntyi. Kaikki oikeastaan huipentui Lausteella 2011 tulokseen 120. (Jonkun ois pitänyt käskee denffaamaan, mun oma ajatus oli, et eihän niin voi tehdä) Onneksi olin raskaana, ei tarvinnut enää pelata. Nykyisin pelaan huonompia tuloksia kuin silloin, kun aloitin lajin.  ::)

Muistan kyllä nähneeni sun grippaavan useasti. Sympatiani olivat puolellasi, mutta siinä oli niin paljon keskittymistä omaan paskaan, että en jaksanut sympata julkisesti. Eivät syyt ole puttaamisessa tai frisbeegolfissa vaan jossain syvällä lapsuudessa, jossa epäonnistuminen on ollut kauheaa ja siitä on rankaistu. Itse ainakin aloin pelätä paniikkia, joka seuraa siitä, että tukahduttaa raivoaan, joka seuraa epäonnistuneesta putista. Siinä on liikaa pelissä ja sen takia käsi ei toimi, kuten sen pitäisi.

Tulehan takaisin kentille sinäkin.

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #190 on: 23.10.14 - klo:17:05 »

Niin, mä kuvittelin, että frisbeegolf on syy jännitykseen. Oikeasti syy on se, että multa on vaadittu lapsena ihan liikaa ja epäonnistuminen on ollut kauheaa. Varsinkin silloin oli kauheaa, jos minun epäonnistumisestani kärsi muu perhe. Olin syyllinen, eikä siitä tuomiosta voinut valittaa. Koska ei saanut itkeä. Eikä saanut pyytää lohtua. Eikä saanut ottaa vastaan, jos lohtua olisikin saanut.

Aikuisena sitten kun mokasin, niin opin näyttämään ulospäin, että tuntuu saatanan pahalta tehdä virheitä. Että älkää rankaisko mua siitä, koska teen sen kyllä itse. Ja voi veljet, tein itselleni kyllä pahaa jälkeä. Frisbeegolfin mokissani olin paitsi syyllinen siihen, että oma tulokseni oli huono, mutta myös siihen, että mun huono pelaamiseni hidastutti koko ryhmän pelaamista. Ja sit vielä se, että olin niin huonolla tuulella, että koko ryhmän tunnelma kärsi. Olin vain syyllinen ja koko ajan vitutti.

Siksi jokainen putti oli paljon tärkeämpi kuin mitä kukaan muu voi tietää. Ei Jiiärrä tai kukaan voi tietää, mikä symbolinen merkitys on yhdellä ainoalla mokalla koko kierroksessa. Ei vain voi, ellei ole elänyt sen ihmisen elämää, joka siitä mokastaan itkee.

Nyt just mulla on sellainen olo, että olen tehnyt sovinnon elämäni kanssa. Mä esimerkiksi pystyn kirjoittamaan mun lapsuudestani rehellisesti ja kaunistelematta julkisesti muille, tuntemattomille ihmisille. Mä en häpeä sitä, mä en pelkää että mut tuomitaan, enkä pelkää virheitäkään. Koska mä en pelkää rangaistusta niistä, en itseltäni enkä muilta.

Siksi mä uskallan pelata tätä urheilulajia, joka mulle symbolisoi mun omaa juttuani. Tää on se mun valitsema laji, johon kukaan ei ole painostanut koskaan. Olen vain joskus suorittanut sitä muille ja hakenut hyväksyntää tuloksillani. En ole kokenut ansaitsevani kiitosta, ellen ole ollut paras tai vähintäänkin onnistunut.

Olen jopa ajattelut, että en ansaitse harrastaa lajia, koska olen huono. Olen vain muiden tukkeena kierroksella ja etenkin kisoissa häiritsen muiden peliä mesoamisellani, joka johtuu huonosta pelistä, ja se jo sinänsä on epäreilua muita kohtaan. Tässä blogissakin olen puhunut, kuinka ymmärrän muiden pelaajien kiusaantumisen olevan minun vastuullani. Että mun tulee pyytää anteeksi mun mokailujani, ettei toisia nyt vain vaivaannuta katsoa mun paskaa peliäni.

Parasta on, että en enää ajattele näin. Enkä häpeä sitä, että olen joskus näin ajatellut. Koska mulla oli siihen helvetin hyvät perustelut. Jos joku kiusaantuu toisen ihmisen pahasta mielestä, niin hänen olisi syytä pohtia asiaa ajatuksella.

Hyvin kirjoitettu! Mä itse asiassa ajoin takaa sitä, mitä suossa kirjoitit. Kokemusta on itse asetetuista perfektionismipaineista, muttei ulkopuolisista paineista. Tarkoitin testauksella sitä, että jos olet sinut vaikka pikkukisan tuloksesi kanssa nyt jo, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa ensi kauden kisailussa. Ja jos on jotain kränää, sinulle jää aikaa analysoida syitä ja etsiä korjauskikka, jotta olet täydessä iskussa, kun ensi kausi alkaa. Miten päin tahansa etenetkin, onnea ja peukut ja varpaat ylös sen puolesta, että homma menee nautinnollisesti. Huom. Ilon kautta, ei välttämättä tulostason tai tuloksiin tyytyväisyyden kautta, kun ne ovat eri asia.

Itselleen nauramisen kyky on tosi iso asia tuloksen teolle tässä herkässä lajissa. Tiedän omansta kunnianhimoisuudesta ja vammojen tuloksentekokyvyn kampituksesta sen, että sipuli kuoriutuisi vielä pahemmin kuin tähän asti, kun pahimmillaan olen tehnyt ärtsyydelläni downikset muille jo nyt. Mitähän sitä tulisi, jos lastaisin itseäni ulkopuolisilla paineilla suoriutumisen suhteen? Sikäli psytyn aavistamaan, miten hurjasta tilanteesta sulla on kysyms ilman sen kokemista. Pelottavan kuulloista jo ajatustasollakin! Toivon todella, että olet pystynyt jättämään sen vaiheen taaksesi, mutta se ei ole ainoa tuloksen teon este ja siksi pidän henkisen kasvusi testausta ennen ensi kautta järkevänä. Em. syistä.

On hyvä saada todisteet kehityksestä henkisen kehityksen kasvun jatkon turvaamiseksi. Siihen nähden mahdolliset pelilliset edut ovat pieniä, mutta eikö kaikki edistys ole tervetullutta? :-) Lisää hyötyä=lisää iloa, eikö vain? Ja mitä paremmin pelaa, sitä enemmän iloa. Kuullostaa siltä, että todellakin tarvitset lisää iloa elämääsi korvaamaan lapsuuden ilovajetta. More power to you and fun as well! More laffs to you ja tyyliä laughing with you not at you.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #191 on: 25.10.14 - klo:06:45 »
Sivuhuomautuksena todettakoon, että en usko ihmisen koskaan asettavan koskaan itselleen paineita. Kyllä siinä on aina taustalla jollekin muulle tehtävä suoritus, koska ei ihminen omaa seuraansa jännitä. Ja nekin, jotka väittävät perfektionisminsa olevan sisäsyntyistä, ovat usein taipuneet myöntämään, että isälle/äitille/veljelle/alakerran pastorille/ tässä oikeastaan yritetään näyttää. Jotain omaa riittämättömyyden tunnetta koetetaan paikata sillä, että ainakin osaan heittää frisbeetä hyvin. Rakastakaa mua, kun en itse sitä tee.

Ei mulla muuta.

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #192 on: 25.10.14 - klo:12:48 »
On hyvä saada todisteet kehityksestä henkisen kehityksen kasvun jatkon turvaamiseksi.

Nyt et vain selkeesti ymmärrä mitä olen kirjoittanut. Tai sitten kirjoitan epäselvästi.

Koetetaan tällain: mua ei voisi vähempää kiinnostaa "todisteet" mistään kehityksestä. Get it? Jos mä haluasin todisteita jostain, se tarkoittaisi sitä, että mä en oikeasti usko mihinkään kehitykseen, ennen kuin pääseen testaamaan jotain puttimokaa käytännössä. Kas, kun mua ei kiinnosta puttimokat. Mua ei kiinnosta testata mun pääkoppaa, koska sillä ei ole mitään väliä. Mä kyllä siedän paineita ja vaikka en sietäisikään, niin ei se mun peliäni kaada.

Avainsana on "saada". Kun saan mokata, saan suuttua, saan pelata paskasti, saan turhautua, saan olla minä. Ja sitten ei paljon kiinnostakaan, saanko vai en, ja silloin ei tule painetta mihinkään suuntaan. Mun ei tarvi asettaa itselleni mitään painetta pärjätä saati testailla sitä, miten otan vastoinkäymiset vastaan. Tai voin tietysti testailla, jos siltä tuntuu.

Mutta lähtöhtainen "testaaminen" kisoissa on just sitä paskaa, jota olen tehnyt kohta kymmenen vuoden ajan. Ei kiitos enää. Menen pitämään hauskaa frisbeegolfin parissa. En koettelemaan itseäni. En testaamaan itseäni. Se olisi taas yksi vaatimus ja pakko, joista olen juuri pääsemässä eroon. Lähden pelaamaan avoimin mielin, ja vaikka kokeilemaan uusia tapoja heittää väyliä, tai ehkä kokeilen uusi taktiikoita. Mutta en missään nimessä jaksa alkaa pelätä omia reaktioitani.

Olisiko siinä sinullekin ohjenuora?

« Last Edit: 25.10.14 - klo:12:50 by Jaani »

Offline Jaani

• Konkari
  • Still Not a Player
    • View Profile
« Reply #193 on: 25.10.14 - klo:12:52 »
Lisää hyötyä=lisää iloa, eikö vain? Ja mitä paremmin pelaa, sitä enemmän iloa.

Huoh. Ei näin.

Offline JanneRäsänen

• Konkari
    • View Profile
« Reply #194 on: 25.10.14 - klo:20:05 »
Mä ainakin osaan vaatia itseltäni tasaista suoritustasoa ja eipä sitä saa aikaan, kuin tulee pelitaukoja turhan usein :-( Eli osaan kyllä ihan itse itselleni pelatessa vaatia itseltäni. Ei mulle muiden viihdyttäminen ole mitään, itselleni tätä teen. Sikäli en allekirjoita sitä, ettei itselleen voisi asettaa tavoitetta ja sitä kautta suorituspainetta.

Olen samaa mieltä siitä, että se on varmasti isompi asia elämässä ja kehityksen kannalta, että voi pelata itselleen ja saa olla oma itsensä kuin kehittää peliään.

Kaikkiin lajeihin kuuluu kehityksen testaaminen. On ymmärrettävää, että sulla on ollut lajin ulkopuolisista syistä Pavlovilaista ehdollistumista testaamisen epäonnistumisista johtuen paska maku suussa siitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö urheilullisessa kehityksessä testauksesta ole hyötyä. Vaikka se onkin sulle se vähiten merkitsevä juttu. Onhan sinulla onnistumisen tunteitakin varmasti tullut ja iloa myös testaamisesta, kun olet aiemmin kirjoittanut puntteilussa pyrkiväsi nostamaan useamman toiston tai isommilla painoilla kuin ennen kehitykstä saadaksesi. Ja todistetusti olet siinä onnistunut. Sehän on testausta ja onnistunutta sellaista, joten onnea siitä!

Ei näin sinun ei näinellesi :-) Ja huoh takaisin. On toki selvää, että erilaisille ihmisille ilo fribailussa tulee eri asioista, mutta on se jo lestadioilaista tai kulttimeininkiä, jos ei saa iloa olla ja motivaatiota menestyksen ja edistymisen kautta kele. On aivan ok ilostua kehityksestä. Kuten myös scoren tuijotuksesta, että sen takana olevan tekniikan sekä pääpelin kehityksen seuraamisesta, kun ei score aina kuvaa mokien takia potentiaalista. Ja mokia sattuu, mutta niiden syitä tunnistamalla ja niitä eliminoimalla scoretkin keskimäärin paranevat pitkällä juoksulla. Parempi score, vähempi vitutus voisi olla toinen perspektiivi paremmin pelaamiseen ja vähemmän ketutusta=enemmän iloa, eikö? Kyllä haaskaa olla pittää :-) Johtui se scoresta tai ei ja tuossa palkkaurheilijat usein haksahtavat sinne tuloslähtöisyyteen.

On tuloksen teolla merkityksensä, mutta on se vaan hienoa myös päästä vain heittämään ulos vapaana kaikesta muusta elämän painolastista ja siitä ammattilaiset eivät usein muista tai älyä nauttia. Minusta iloa kaikin tavoin on enemmän iloa=laji on vieläkin mielekkäämpi ja kivempi. YMMV ja se on aivan ok olla eri mieltä. Ei kaikkien tarvitse samoista asioista nauttiakaan, kukin taaplaa tyylillään. Valmennuksellisesti ja pelissä kehittyminen on eri asia kuin ilon saaminen ja henkinen kehittyminen, mutta on niissäkin osittaista päällekkäisyyttä. Riippu ihan tavoitteista, kannattaako käyttää normaaleja treenimetodeja tosin. Entä jos saisit samanlaisia onnistumisen ja ilon tunteita fribailusa testaamisesta nyt, kun on edellytyksiä parempaan, kun aiemmin tällä kaudella, kun olet tehnyt läpimurtoja niin, että voisit keskittyä puhtaasti urheilulliseen kehitykseen aivan kuin punttisalilla? Sehän voisi vaikka onnistua, jos kokeillet, kun edellytyksesi ovat parantuneet. Eihän se mikään pääpointti ole, mutta ei se paljon maksa kokeillakaan. Ei mulla tästä sen enempää, ugh olen puhunut.